Bella96 Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Hei. Igår kveld kom influensaen til meg, sitter her og tørker snørr døgnet rundt, og dopapir trødd oppi nesa. Har ei lita jente på 11mnd jeg er redd for å smitte, foreløpig har hun ikke vist noe tegn til å ha blitt smittet. Er klar over at det er noe som kan skje osv, men det jeg lurer på er: Om hun blir smitta, er det farligere for små barn på ca 1år? Skal jeg oppsøke lege om hun viser tegn til å ha fått influensa? Jeg har typiske symptomer som sår hals, hodepine, rennende nese og tung pust, slapphet osv. Synes ikke det verste med influensaen er at jeg fikk det selv, men det verste er tanken på at hun kan få det av meg Hun har bare vært syk en gang før.. Ja, det er bare en forkjølelse/influensa heldigvis, er ikke noe hypokonder type selv men når det kommer til lillemor blir jeg bestandig det. Takk på forhånd Endret 17. mai 2015 av Bella96
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #2 Skrevet 17. mai 2015 Hei. Igår kveld kom influensaen til meg, sitter her og tørker snørr døgnet rundt, og dopapir trødd oppi nesa. Har ei lita jente på 11mnd jeg er redd for å smitte, foreløpig har hun ikke vist noe tegn til å ha blitt smittet. Er klar over at det er noe som kan skje osv, men det jeg lurer på er: Om hun blir smitta, er det farligere for små barn på ca 1år? Skal jeg oppsøke lege om hun viser tegn til å ha fått influensa? Jeg har typiske symptomer som sår hals, hodepine, rennende nese og tung pust, slapphet osv. Synes ikke det verste med influensaen er at jeg fikk det selv, men det verste er tanken på at hun kan få det av meg Hun har bare vært syk en gang før.. Ja, det er bare en forkjølelse/influensa heldigvis, er ikke noe hypokonder type selv men når det kommer til lillemor blir jeg bestandig det. Takk på forhånd Du trenger vel ikke kontakte lege hvis ikke allmenntilstanden hennes er kraftig redusert? Anonymous poster hash: 66d61...886 3
Bella96 Skrevet 17. mai 2015 Forfatter #3 Skrevet 17. mai 2015 Du trenger vel ikke kontakte lege hvis ikke allmenntilstanden hennes er kraftig redusert?Anonymous poster hash: 66d61...886 Mener å ha lest at man skal ta spedbarn med til lege når de blir syke. Men er derfor jeg spør, er første ungen min så er greit å vite. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #4 Skrevet 17. mai 2015 Hei. Igår kveld kom influensaen til meg, sitter her og tørker snørr døgnet rundt, og dopapir trødd oppi nesa. Har ei lita jente på 11mnd jeg er redd for å smitte, foreløpig har hun ikke vist noe tegn til å ha blitt smittet. Er klar over at det er noe som kan skje osv, men det jeg lurer på er: Om hun blir smitta, er det farligere for små barn på ca 1år? Skal jeg oppsøke lege om hun viser tegn til å ha fått influensa? Jeg har typiske symptomer som sår hals, hodepine, rennende nese og tung pust, slapphet osv. Synes ikke det verste med influensaen er at jeg fikk det selv, men det verste er tanken på at hun kan få det av meg Hun har bare vært syk en gang før.. Ja, det er bare en forkjølelse/influensa heldigvis, er ikke noe hypokonder type selv men når det kommer til lillemor blir jeg bestandig det. Takk på forhånd Vet ikke svaret på det du spør om... Vil bare si at du virker som en superflott og omsorgsfull mor Anonymous poster hash: ad5f6...3b9
lykkelige.meg Skrevet 17. mai 2015 #5 Skrevet 17. mai 2015 Mener å ha lest at man skal ta spedbarn med til lege når de blir syke. Men er derfor jeg spør, er første ungen min så er greit å vite. For babyer under tre mnd er vel retningslinjene at de skal tas med til lege når de får feber. For et barn på 11 mnd er ikke feber farlig, derimot hvis allmenntilstanden blir vesentlig nedsatt må du kontakte lege. 5
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #6 Skrevet 17. mai 2015 Hei. Igår kveld kom influensaen til meg, sitter her og tørker snørr døgnet rundt, og dopapir trødd oppi nesa. Har ei lita jente på 11mnd jeg er redd for å smitte, foreløpig har hun ikke vist noe tegn til å ha blitt smittet. Er klar over at det er noe som kan skje osv, men det jeg lurer på er: Om hun blir smitta, er det farligere for små barn på ca 1år? Skal jeg oppsøke lege om hun viser tegn til å ha fått influensa? Jeg har typiske symptomer som sår hals, hodepine, rennende nese og tung pust, slapphet osv. Synes ikke det verste med influensaen er at jeg fikk det selv, men det verste er tanken på at hun kan få det av meg Hun har bare vært syk en gang før.. Ja, det er bare en forkjølelse/influensa heldigvis, er ikke noe hypokonder type selv men når det kommer til lillemor blir jeg bestandig det. Takk på forhånd Infuensa virus er ikke i omløp nå, i følge fhi.no. Det du har er heller ikke typiske influensasymptom, men typiske forkjølesessymptomer. Vær nøye med håndvygienen og hvor du nyser og snufser, selv om det er lettere skrevet enn gjort. Barnet er sannsynligvis for lengst smittet. Om hun får symptomer er en annen sak, som er umulig å vite på forhånd. Får hun symptomer og blir syk, gjør du det du kan for å lindre symptomer, passer på atfeberen ikke blir for høy. Da gir du febernedsettende beregnet på barn. Saltvannsdråper til nesen og rikelig å drikke. Ta ikke sorgene på forskudd! Anonymous poster hash: 0061a...3ea 8
Bella96 Skrevet 17. mai 2015 Forfatter #7 Skrevet 17. mai 2015 Vet ikke svaret på det du spør om... Vil bare si at du virker som en superflott og omsorgsfull mor Anonymous poster hash: ad5f6...3b9 Tusen takk for det Infuensa virus er ikke i omløp nå, i følge fhi.no. Det du har er heller ikke typiske influensasymptom, men typiske forkjølesessymptomer. Vær nøye med håndvygienen og hvor du nyser og snufser, selv om det er lettere skrevet enn gjort. Barnet er sannsynligvis for lengst smittet. Om hun får symptomer er en annen sak, som er umulig å vite på forhånd. Får hun symptomer og blir syk, gjør du det du kan for å lindre symptomer, passer på atfeberen ikke blir for høy. Da gir du febernedsettende beregnet på barn. Saltvannsdråper til nesen og rikelig å drikke. Ta ikke sorgene på forskudd!Anonymous poster hash: 0061a...3ea Takk for svar. Neida, tar dem ikke på forskudd. Håper på det beste, greit å vite hva man skal gjøre itilfelle hun blir smittet.
duplexx Skrevet 17. mai 2015 #8 Skrevet 17. mai 2015 Får baby pupp? Vår har vært syk i hytt og pine, kun vært hos lege når hun hiver etter pust, et par ganger ila. 10 mnd nå. Da har hun vært ordentlig syk. Men ellers løper vi ikke ned dørene kun ved feber eller dårlig almenntilstand... Babyen din kan plukke opp det aller meste av vanlige sykdommer uten at det skjer noe særlig farlig. Du vil se det på barnet ditt om det skulle bli helt nødvendig å dra til lege.
Sunnfjording Skrevet 17. mai 2015 #9 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Overraskende mange som ikke vet forskjellen på influensa og forkjølelse. Den kan høres trivielt ut, men det er veldig viktig å skille mellom de to, både fordi du da ikke går rundt og krisemaksimerer i de 99 av 100 tilfellene der det dreier seg om en vanlig forkjølelse, og fordi man skal ta det på alvor når det faktisk er influensa det er snakk om. Har du fått smitte i hus, så tar du de vanlige forholdsreglene, og om småtten får så dårlig allmentillstand at du blir bekymret, så reiser du til legen. Når ungene er så store som nesten ett år, så er de VELDIG mye mer robuste og utviklet enn når de er nyfødt, så i all hovedsak skal du ikke bekymre deg så veldig. Husk at det kun er ved å bli syke de faktisk kan utvikle immunsystemet sitt. Endret 17. mai 2015 av Sunnfjording 2
Bella96 Skrevet 17. mai 2015 Forfatter #10 Skrevet 17. mai 2015 Får baby pupp? Vår har vært syk i hytt og pine, kun vært hos lege når hun hiver etter pust, et par ganger ila. 10 mnd nå. Da har hun vært ordentlig syk. Men ellers løper vi ikke ned dørene kun ved feber eller dårlig almenntilstand... Babyen din kan plukke opp det aller meste av vanlige sykdommer uten at det skjer noe særlig farlig. Du vil se det på barnet ditt om det skulle bli helt nødvendig å dra til lege. Nei hun får ikke pupp nå. Det måtte vi dessverre slutte tidlig med pga jeg fikk brystbetennelser i hytt og pine, verken bra for hun eller meg. Men da får jeg bare passe på, merker om det er på tide å dra til lege eller ikke ja. Takk for svar
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #11 Skrevet 17. mai 2015 Gi henne ekstra væske om hun får feber. Pass på at feberen ikke blir for høy. Så går nok dette bra er du usikker på formen hennes, så kontakter du lege.Anonymous poster hash: 66d61...886 1
Bella96 Skrevet 17. mai 2015 Forfatter #12 Skrevet 17. mai 2015 Overraskende mange som ikke vet forskjellen på influensa og forkjølelse. Den kan høres trivielt ut, men det er veldig viktig å skille mellom de to, både fordi du da ikke går rundt og krisemaksimerer i de 99 av 100 tilfellene der det dreier seg om en vanlig forkjølelse, og fordi man skal ta det på alvor når det faktisk er influensa det er snakk om. Har du fått smitte i hus, så tar du de vanlige forholdsreglene, og om småtten får så dårlig allmentillstand at du blir bekymret, så reiser du til legen. Er vell ikke så rart at det er vanskelig å skille mellom de. Er jo ganske like symptomer på dem. Men poenget mitt her var bare at jeg var redd for å smitte lillemor. Enten der er forkjølelse eller influensa. Har egentlig fått svar på det jeg lurer på nå, så sier meg fornøyd og satser på det beste
minister-mio Skrevet 18. mai 2015 #13 Skrevet 18. mai 2015 Sikker på det er influensa og ikke forkjølelse? Dersom barnet blir forkjøla trenger du ikke dra til lege, med mindre hun er veldig dårlig.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #14 Skrevet 18. mai 2015 Tenk på alle barna i andre land som er i barnehage og yngre enn din, der hersker snørr og gufs ofte Stor forskjell på influensa og forkjølelse. Om barnet har feber tre dager på rad sa legen at det var på tide å komme på kontroll. Om man er redd eller tviler tar du jo kontakt men 11 mnd er vanlig å ha hatt forkjølelse. Gi stikkpiller evt, det er det de er til forAnonymous poster hash: 4ba89...7b7
sonush Skrevet 18. mai 2015 #15 Skrevet 18. mai 2015 Både influensa og forskjølelse er virus, som legen ikke kan behandle. Febernedsettende, godt med drikke, og sove mye er råd både for deg og henne. Selv redusert almenn tilstand kan ikke behandles, viruset må bare jobbes igjennom. Så om hun blir syk : Ta kontakt med legen hvis feber over 3 dager, nedsatt matinntak spesielt væskeinntak, og om bleiene begynner å bli tørrere. Små barn blir lettere dehydrerte, så dette må følges med på. Nedsatt almenn tilstand påvirker ofte inntak, så Febernedsettende er viktig, selv om hun ikke har feber, da den også virker mot smerter og uvelhet i kroppen. Bare pass på at anbefalt dosen ikke overskrides. I alle tilfelle, ta kontakt med legen om du er usikker. Vanlig håndhygiene er viktig for å hindre smitteoverføring.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #16 Skrevet 18. mai 2015 Er vell ikke så rart at det er vanskelig å skille mellom de. Er jo ganske like symptomer på dem. Men poenget mitt her var bare at jeg var redd for å smitte lillemor. Enten der er forkjølelse eller influensa. Har egentlig fått svar på det jeg lurer på nå, så sier meg fornøyd og satser på det beste De som mener det, har aldri hatt influensa. Anonymous poster hash: b7d0b...2a1 3
Bella96 Skrevet 18. mai 2015 Forfatter #17 Skrevet 18. mai 2015 Både influensa og forskjølelse er virus, som legen ikke kan behandle. Febernedsettende, godt med drikke, og sove mye er råd både for deg og henne. Selv redusert almenn tilstand kan ikke behandles, viruset må bare jobbes igjennom. Så om hun blir syk : Ta kontakt med legen hvis feber over 3 dager, nedsatt matinntak spesielt væskeinntak, og om bleiene begynner å bli tørrere. Små barn blir lettere dehydrerte, så dette må følges med på. Nedsatt almenn tilstand påvirker ofte inntak, så Febernedsettende er viktig, selv om hun ikke har feber, da den også virker mot smerter og uvelhet i kroppen. Bare pass på at anbefalt dosen ikke overskrides. I alle tilfelle, ta kontakt med legen om du er usikker. Vanlig håndhygiene er viktig for å hindre smitteoverføring. Takk for svar! Tørrere bleier er alltid noe jeg følger med på om hun blir syk ja
Bella96 Skrevet 18. mai 2015 Forfatter #18 Skrevet 18. mai 2015 De som mener det, har aldri hatt influensa. Anonymous poster hash: b7d0b...2a1 Har hatt influensa før jeg, men slår jo ikke like kraftig ut hos alle. Mener du at jeg har en forkjølelse med muskel og leddsmerter, hodepine, svimmelhet, slapphet, osv? Nei, jeg orker ikke starte en diskusjon på hva som er en forkjølelse og hva som er influensa. Not my point at all. Alt skal da diskuteres her på kvinneguiden... har aldri i historien hendt seg at det KUN har blitt besvart på spørsmålet mitt her inne. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #19 Skrevet 18. mai 2015 Ser en skriver at influensavirus ikke er i omløp nå Tidlig i fjor vinter ble en nabo dårlig. Slått rett ut. Ved kontakt med legevakten så sa de det samme. Er ikke influensavirus nå. Noen må vel være den første. Like etterpå så strømmet det på med influensafolk Er det influensa som går nå? To av mine bekjente har virkelig vært dårlig en uke. Feber, snørr og tårer, lagt rett ut. Så fikk jeg det, sikkert smittet der .Dette er folk som går på jobb om det er forkjølelse. Nå har de ikke klart det. De sier at dette ikke er forkjølelse. Anonymous poster hash: 00973...740
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #20 Skrevet 18. mai 2015 Hei. Igår kveld kom influensaen til meg, sitter her og tørker snørr døgnet rundt, og dopapir trødd oppi nesa. Har ei lita jente på 11mnd jeg er redd for å smitte, foreløpig har hun ikke vist noe tegn til å ha blitt smittet. Er klar over at det er noe som kan skje osv, men det jeg lurer på er: Om hun blir smitta, er det farligere for små barn på ca 1år? Skal jeg oppsøke lege om hun viser tegn til å ha fått influensa? Jeg har typiske symptomer som sår hals, hodepine, rennende nese og tung pust, slapphet osv. Synes ikke det verste med influensaen er at jeg fikk det selv, men det verste er tanken på at hun kan få det av meg Hun har bare vært syk en gang før.. Ja, det er bare en forkjølelse/influensa heldigvis, er ikke noe hypokonder type selv men når det kommer til lillemor blir jeg bestandig det. Takk på forhånd Ikke skjerm barnet ditt. Det er bra for barn å oppleve forkjølelse og sykdom - det styrker immunforsvaret deres. Men du må selvfølgelig se an formen hennes hvis hun skulle bli syk Anonymous poster hash: 8e62a...d94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå