AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 Hei! Jeg håper noen her som har hatt eller har rottweiler kan gi meg noe input angående denne hunderasen. Jeg skal forklare så godt jeg kan. Jeg og samboeren har planlagt å få oss hund. For meg er dette noe som er viktigere enn barn, og jeg føler rett og slett at jeg ikke får et komplett hjem før jeg har fått meg en hund. Så utgangspunktet er et stort savn og ønske etter hund. Jeg bare elsker dyr, og har vokst opp med hund i nær familie (søskenbarn som har hatt opp til 7 hunder om gangen som jeg har vært veldig nær). Har dog ikke hatt hund i det hjemmet jeg har vokst opp. Jeg har lest mye om forskjellige hunderaser, men for meg så peker rottweileren seg fram som en god kandidat. Mine grunner for dette er bl.a.: - Den er korthåret og krever relativt lite pelsstell - Den er en smart hund (jeg ønsker å bruke mye tid på å lære den lydighet og gjerne triks) - God familiehund, lojal - Passelig størrelse, jeg har alltid hatt lyst på en hund med litt størrelse - Synes selvfølgelig også den ser kjempefin ut Jeg er fullt innstilt på å bruke all den tid og penger det krever for å oppdra og trene en rottweiler til å bli familiekjær, lettomgjengelig og lydig. Tar gjerne hundekurs. Dessverre er det jo slik at rottweilere har et litt dårlig rykte på seg... JEG vet at det ikke er noe som gjelder selve hunderasen, men dårlige eiere (+ muskler til å kunne gjøre skade), men samboer og spesielt familien min er bekymret for at vi skal få dårlig rykte om vi har en rottweiler... Hva tenker dere om dette? Dere som har rottweiler, hvordan er reaksjonen til andre rundt dere? Både fremmede og venner? Familien min har også sagt at om jeg får meg rottweiler vil de ikke tørre å komme på besøk... Akkurat det bekymrer meg ikke nevneverdig, men det sier kanskje litt om holdningen til folk? I tillegg er det én ting som jeg er usikker på, og det er størrelsen. Jeg har jo tenkt å få en tispe, slik at de (visstnok) er litt lettere å håndtere + litt mindre. Men hvor stor leilighet/ hus bør man ha for at det skal være passelig for en rottweiler (tispe)? En ting til: Jeg har hørt og lest at man må være ekstra bestemte med rottweilere enn med andre hunderaser. Hvordan er dette i praksis? Jeg er 100 % dedikert til å få meg hund, trene den fra den er ung, jeg vet hvordan man både trener og disiplinerer en vanlig familiehund (har erfaring med dachs hunder, golden retriever og staffordshire bullterier i oppveksten - men ikke noen rottweilere) - vil det da være nok? Vil hunden virkelig være en god familiehund om den oppdras til det fra den er liten? Ellers, om dere har andre kommentarer så er jeg svært interessert i å høre! Jeg har ikke tenkt til å kjøpe meg rottweiler uten videre, og er framdeles åpen for at noen andre raser kan passe bedre. Hit me with your best shot! Anonymous poster hash: 5b29c...f06
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #2 Skrevet 17. mai 2015 Jeg har ikke Rottweiler, men søsteren min har. Jeg var redd for store hunder helt til søsteren min fikk denne. Hun er verdens fineste. Og snilleste. De har bodd i en bitteliten leilighet, det gikk helt fint, men da er det viktig å gå mange turer. De krever mye mosjon. Og de krever en del oppdragelse. Men min opplevelse er at lynnet er fantastisk, og at disse hundene har veldig fin personlighet og at de har et ufortjent dårlig rykte. JA den er en veldig god familiehund. Rottweilere har økt sjans for hofteproblemer, så alle må inn på røntgen innen de fyller 2 år (om jeg husker riktig). Jeg kan ikke så mye om hunder eller denne rasen, men vil i hvert fall si at det virker som du har tenkt godt over dette med hund, og en Rottweiler er ikke et dårlig valg Anonymous poster hash: b7810...0e9 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #3 Skrevet 17. mai 2015 Familien din vil nok endre mening, med mindre de er redde for hunder generelt. Det er ikke rart at folk er redde for en sort, svær hund som har et ufortjent dårlig rykte, men det er jo ikke det familien din kommer til å møte. De kommer til å møte en liten, lykkelig bamse. En uskyldig hundevalp, bare en baby som er helt avhengige av dere. En rottweilerVALP er ikke akkurat så skummel. Du får ta å vise familien din bilder av små fluffy nurk på 8 uker, hvis du velger å skaffe denne rasen. Jeg har ikke rasen selv, men har hatt en rase som mange synes er skummel. Du vil ikke få dårlig rykte på deg dersom du er en flink, hensynsfull eier som har kontroll på hunden. Du vil få blikk, og noen vil være ekstra redde når de møter dere på gaten, men det er snakk om tilfeldige mennesker som ikke kjenner til dere. Da kan du smile, vise tydelig at du holder hunden i kort bånd, og har kontroll. Ryktet dere får vil være avhengig av hvordan dere og hunden oppfører seg. Rottweiler er en rase man må være bestemt med, det er sant. Rasen har sterke meninger, og den blir veldig stor og sterk, så det er viktig å være tidlig ute. Problemet er at mange tror at bestemt betyr hard. Vold avler vold, heter det, og det er sant med hunder også. Ikke masse kjefting og roping og rykking i båndet, ikke legge hunden i bakken eller ta den i nakken. Å gjøre det med en viljesterk, stor rase er rett og slett risikabelt. Å være bestemt betyr at man ikke gir etter. Regler blir satt, og man følger opp hver gang, også når hunden er liten å søt. Anonymous poster hash: c3b7f...42e 6
Auri Skrevet 17. mai 2015 #4 Skrevet 17. mai 2015 Ene venninnen min har en rottveiler/dogo blanding, og hadde tidligere en ren rottweiler. For noen herlige hunder! Synes de har ekstremt ufortjent dårlig rykte. De er lydige som bare det med god trening, finnes ikke aggresive, og er skikkelig kosegriser på sofaen. Alle som har møtt hundene hennes har lært at med rottweiler så går alt på hvor god eier er! Har møtt flere aggresive/dårlig trente retrievere enn rottweilere, for å si det sånn... Venninnen min har to barn og mange venner med barn som er innom, og hundene har alltid vært kjempegode med barn. Som AB over meg sier, man må være konsekvent i trening alltid, aldri la hunden vinne, selv når den er liten. Det gjelder forsåvidt alle raser, men rottiser og andre sterke hunder spesielt. God trening er alfa og omega! Men i det store og det hele er ikke rottiser noe verre å ha med å gjøre enn andre hunder på samme størrelse.
Wilma89 Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Jeg har en Rottweiler tipse som akkurat har fylt syv måneder. Jeg var nok litt der du er nå før jeg fikk henne. Hadde ingen erfaring med Rottweiler, men hadde vært borti andre mindre raser. Jeg kunne ikke vært mer fornøyd😀 Hun har blitt den fineste i hele verden, men hun er veldig tøff sammenlignet med andre raser jeg har erfaring fra. Var en periode jeg var usikker på hvordan dette kom til å gå, men med mye sosialisering, hjelp fra oppdretter, kurs og positiv forsterkning så har hun som sagt blitt helt herlig😊 Bare å huske at å være bestemt ikke betyr at du skal ta hardt i henne eller rope å skrike. Hun kommer mest sannsynlig til å utfordre deg gang på gang, men bare sørg for å vinne hver runde og det gjør du ved å være rolig og bestemt. Familien min var veldig skeptisk til at jeg skulle ha Rottweiler, men det ble borte med en gang de møtte den lille bamsen på 8 uker. Nå er hun høyt elsket av hele familien, men får dessverre mange stygge blikk og kommentarer ute. Ofte ønsker ikke andre hundeeiere å la sine hunder hilse på min, selv om jeg så langt ikke har sett et fnugg av aggresjon i henne. Ellers har jeg en leilighet på ca 70 Kvm. Hun sover for det meste når hun er inne. Så så lenge du aktiviteter henne så trenger hun ikke allverdens med plass. Min Rottweiler kommer fra Liv steinhaug som driver kennel Stoneweiler. Det er en seriøs og flink oppretter. Absolutt å anbefale😊 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #6 Skrevet 21. mai 2015 Jeg har både positive og negative erfaringer med de, så det er vel som de fleste andre hunderaser Vær ekstra obs på stamtavle, undersøk gjerne med rottweiler-klubb og vetrinær med peiling på avl. Bortsett fra oppdragelse, så er min erfaring at grunnen til at enkelte av disse hundene kan ha dårlig gemytt skyldes dårlig stamtavle. I utgangspunktet er dette aktive og lekne hunder, som fysisk og psykisk stimuli for å fungere optimalt. Dersom oppdretter har fokusert på å avle fram feks vaktinstinkt og størrelse burde det ringe en bjelle. Alt for mange av disse hundene er alt for store etter rasestandard og får et utseende med utstående øyne og "flattrykt" ansikt, det er et typisk tegn på dårlig avl.Anonymous poster hash: 67b86...469 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #7 Skrevet 21. mai 2015 Du må nok forberede deg på å måtte forsvare rasen mot fordommer fra fremmede. Jeg har ikke hatt rottweiler selv, men har hatt flere venner og bekjente som har eid rottweiler. Jeg har også vært ''barnevakt'' for rasen. Selv har jeg bare positive ting å si om rasen, men de krever tidlig sosialisering og en tydelig, rettferdig eier. Når det er sagt så er hvilken som helst rase en potensiell ''problemhund'' i feil hender. Alle hunder trenger fysisk og mental trening. Det som er forskjellen på en rottweiler og en golden retriever er at en rottweiler har mye kraftigere bitt, og den vil kunne gjøre større skade om den skulle bite i fra seg. Det er dette som skaper det urettferdige skillet mellom små og store hunder. Jeg har oftere møtt illsinte chiahuahuaer enn rottweilere o.l Det er visst ikke så farlig med å oppdra små hunder virker det som... Godt å se at du/dere har tenkt å gå for tispe som førstegangseiere. Har selv svart labrador, og t.o.m med labrador møter jeg fordommer. Og det er veldig ofte basert på fargen. Mange ser en stor, svart hund. Og i mørket og på avstand kan den se ut som en rottweiler. Hadde den vært gul, så hadde den nok ikke vært like ''farlig'' i manges øyne. Ifht til bo situasjon; Rottweilere er tilpasningsdyktige og de krever ikke mye plass inne. Såfremt at de får brukt seg ute. Det ideelle for alle hunder er jo selvfølgelig egenbolig med stor hage, men det er ikke noe must med en rottis. Ser forresten flere eldre som velger å ha rottweiler, synes det er litt koslig. De fungerer også ypperlig i barnefamilier. Lykke til med rottweiler! Anonymous poster hash: cf1d1...82f
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #8 Skrevet 21. mai 2015 Det som er forskjellen på en rottweiler og en golden retriever er at en rottweiler har mye kraftigere bitt, og den vil kunne gjøre større skade om den skulle bite i fra seg. Det er dette som skaper det urettferdige skillet mellom små og store hunder. Jeg har oftere møtt illsinte chiahuahuaer enn rottweilere o.l Det er visst ikke så farlig med å oppdra små hunder virker det som... Anonymous poster hash: cf1d1...82f Her må jeg pirke litt. Det er langt mer enn utseende og styrken som er forskjellen mellom en rottweiler og en golden. Nå tror jeg TS er klar over det, men synes det er viktig å påpeke for andre som kanskje er innom å leser. Hvis du kjøper en rottweiler, så får du ikke en golden med skumlere utseende. Når det gjelder chihuahua så er det nok mange som ikke oppdrar hundene sine like godt som de med store hunder, men hovedsakelig er det nok gemyttet som er problemet her, ikke mangel på trening. De er små hunder, de må være langt mer forsiktige enn en stor hund som ikke er utsatt for like mange farer, og rasen har lidd kraftig på grunn av økt popularitet en periode når ALLE skulle ha en søt liten veskehund. Det var jo en periode hvor chihuahua kostet 25.000, og strengt tatt ble regnet som et mote tilbehør, ikke en hund. Anonymous poster hash: c3b7f...42e 1
J_9 Skrevet 21. mai 2015 #9 Skrevet 21. mai 2015 Jeg er veldig flink med hunder - har hatt hund selv i 14år. Har også passet endel hunder opp igjennom årene... Forleden så passet jeg på en Rottweilervalp og jeg kan ikke si annet enn at det var et SLIIIIIT. Du må tenke på at denne typen hund har ENORMT med energi - spesielt som valp.... Eieren har ikke oppdratt den feil, den hadde bare noe helt sinnsykt med lekelyst Mitt tips; ikke velg rottweiler....
Tabris Skrevet 21. mai 2015 #10 Skrevet 21. mai 2015 De fleste valper er slitsomme. Du må gjerne skaffe deg rottweiler, men du må vite hva du går til. Det må du uansett hva slags rase du velger. En rottweiler er en arbeidshund, og den trenger en god del både fysisk og mental aktivisering for å være fornøyd og rolig. Jeg ville ikke tenkt så mye på at hunden skal behandles "bestemt", det gir for meg negative assosiasjoner om masse Nei'ing, rykking i bånd og "vise hvem som er sjefen". Men enhver valp bør behandles konsekvent, og med god kunnskap om hundeatferd og -oppdragelse. Les mye om dette før du skaffer deg hund. Oppdaterte bøker som f.eks 100% positiv hverdagslydighet av Arne Arrestad er et godt sted å begynne. 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2015 #11 Skrevet 21. mai 2015 Her må jeg pirke litt. Det er langt mer enn utseende og styrken som er forskjellen mellom en rottweiler og en golden. Nå tror jeg TS er klar over det, men synes det er viktig å påpeke for andre som kanskje er innom å leser. Hvis du kjøper en rottweiler, så får du ikke en golden med skumlere utseende. Når det gjelder chihuahua så er det nok mange som ikke oppdrar hundene sine like godt som de med store hunder, men hovedsakelig er det nok gemyttet som er problemet her, ikke mangel på trening. De er små hunder, de må være langt mer forsiktige enn en stor hund som ikke er utsatt for like mange farer, og rasen har lidd kraftig på grunn av økt popularitet en periode når ALLE skulle ha en søt liten veskehund. Det var jo en periode hvor chihuahua kostet 25.000, og strengt tatt ble regnet som et mote tilbehør, ikke en hund. Anonymous poster hash: c3b7f...42e Nå var det skaden ved ett bitt og ikke mentaliteten og utseende som var grunnlaget for det jeg skrev Og når det kommer til chiahuahuaen så var det ett eksempel. Og ja, det kan ha mye av gemyttet å gjøre. Gemytt går på bekostning når folk avler i hytt og gevær. Når det er sagt, så er det oftere at jeg har opplevd at små hunder ''slipper unna'' når de biter o.l Nettopp fordi de er små, og det var poenget her. Det kom kanskje ikke tydelig nok frem, beklager. Anonymous poster hash: cf1d1...82f
Gjest Skrevet 21. mai 2015 #12 Skrevet 21. mai 2015 Jeg er veldig flink med hunder - har hatt hund selv i 14år. Har også passet endel hunder opp igjennom årene... Forleden så passet jeg på en Rottweilervalp og jeg kan ikke si annet enn at det var et SLIIIIIT. Du må tenke på at denne typen hund har ENORMT med energi - spesielt som valp.... Eieren har ikke oppdratt den feil, den hadde bare noe helt sinnsykt med lekelyst Mitt tips; ikke velg rottweiler.... Syns det blir veldig feil av deg å advare mot rottweiler som rase generelt på bakgrunn av din omgang med én valp som du syns var slitsom. Alle valper er i mer eller mindre grad slitsomme. En rottweiler er selvfølgelig en stor og kraftig hund, men er veldig snill, tålmodig, lærenem og familievennlig under forutsetning av at den får fysisk og psykisk stimuli og riktig oppdragelse. 4
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #13 Skrevet 26. mai 2015 Tusen takk for alle svar!^^ Alle har kommet med noe hjelpsomt her Det blir nok en liten stund til før vi skaffer oss hund, så vi kommer til å sette oss enda mer inn i det før den tid. Men jeg gleder meg allerede likevel <3 Anonymous poster hash: 5b29c...f06
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #14 Skrevet 26. mai 2015 Og så vil jeg bare påpeke at jeg med "bestemt med hunden" selvfølgelig mener konsekvent og følger opp regler, jeg ville aldri funnet på å tatt tak i den eller ropt høylytt til den Anonymous poster hash: 5b29c...f06
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #15 Skrevet 26. mai 2015 Hvis dette er din første helt egne hund vil jeg ikke anbefale rottweiler. De er fantastiske skapninger de og, men av erfaring vet jeg at de krever en god del mer innsats og slit enn andre raser. Sammenlikn det som å nettopp få lappen, også kjøper man en truck som sitt første kjøretøy framfor en vanlig bil. Litt sånn er det med slike viljesterke og store hunder som rottweileren og. Gjør man en halvveis god oppdragelse med dem ender man opp med en ulydig hund som med god grunn gir rasen et dårlig rykte, men lykkes man er de lojale og arbeidsomme vesener. Dog er ikke dette noe jeg anbefaler en førstegangs hundeeier å ta over seg. Hvis du liker en hund med litt størrelse kan jeg godt anbefale deg noen andre raser som ikke er såpass sterke, både mentalt og fysisk, som rottweileren, og som jeg tror vil passe mye bedre for en førstegangs kjøper. Anonymous poster hash: 9986e...7c3
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #16 Skrevet 27. mai 2015 Hvis dette er din første helt egne hund vil jeg ikke anbefale rottweiler. De er fantastiske skapninger de og, men av erfaring vet jeg at de krever en god del mer innsats og slit enn andre raser. Sammenlikn det som å nettopp få lappen, også kjøper man en truck som sitt første kjøretøy framfor en vanlig bil. Litt sånn er det med slike viljesterke og store hunder som rottweileren og. Gjør man en halvveis god oppdragelse med dem ender man opp med en ulydig hund som med god grunn gir rasen et dårlig rykte, men lykkes man er de lojale og arbeidsomme vesener. Dog er ikke dette noe jeg anbefaler en førstegangs hundeeier å ta over seg. Hvis du liker en hund med litt størrelse kan jeg godt anbefale deg noen andre raser som ikke er såpass sterke, både mentalt og fysisk, som rottweileren, og som jeg tror vil passe mye bedre for en førstegangs kjøper. Anonymous poster hash: 9986e...7c3 Hvilke raser vil du anbefale da? Anonymous poster hash: 5b29c...f06
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå