AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 Her ble det nemlig ført fravær på de som ikke møtte. Det er en rød dag på kalenderen og i år attpåtil på en søndag. Hva med de som velger å dra til andre steder for å feire med familie? Skal de få fravær? Og de som er syke, skal de få fravær? Og kan virkelig skolen kreve at ungene stiller på en fridag?Anonymous poster hash: f3ba2...9dd 1
Gjest Vampen Skrevet 17. mai 2015 #3 Skrevet 17. mai 2015 Det må vel isåfall være at de får fri en annen dag? Men jeg synes også det virker rart. De fleste steder er jo 17. mai i regi av FAU, ikke skolen, bla fordi man heller ikke kan pålegge lærere å jobbe den dagen. 2
minister-mio Skrevet 17. mai 2015 #5 Skrevet 17. mai 2015 Og hva har de tenkt til å gjøre med det fraværet da? Tåpelig 6
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #6 Skrevet 17. mai 2015 Her ble det nemlig ført fravær på de som ikke møtte. Det er en rød dag på kalenderen og i år attpåtil på en søndag. Hva med de som velger å dra til andre steder for å feire med familie? Skal de få fravær? Og de som er syke, skal de få fravær? Og kan virkelig skolen kreve at ungene stiller på en fridag?Anonymous poster hash: f3ba2...9dd Nei, det kan de ikke. Om de likevel finner på at de skal "føre fravær" så har jo det ingen verdens ting å si. En fraværsdag i barneskolen har ikke betydning i noen sammenheng. Anonymous poster hash: d0389...30e 16
Gjest morhjertegod Skrevet 17. mai 2015 #7 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Kan ikke være slikt at denne skolen praktiserer dette, når de fleste andre ikke gjør det. Hvordan kan man gi fravær på en søndag. Min datter er 7, var mange som ikke gikk i tog i dag, av forskjellige grunner. Dette må du finne ut av, ta opp med Fau, aldri hørt om dette før. Endret 17. mai 2015 av morhjertegod
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #8 Skrevet 17. mai 2015 Nei, det kan de ikke. Om de likevel finner på at de skal "føre fravær" så har jo det ingen verdens ting å si. En fraværsdag i barneskolen har ikke betydning i noen sammenheng. Anonymous poster hash: d0389...30e Gjelder ungdomsskole ikke barneskole.Anonymous poster hash: f3ba2...9dd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #9 Skrevet 17. mai 2015 Nei, alvorlig talt. Det er både rød dag og søndag! Da kan de ikke kreve noen ting. Ville tatt en telefon til skolen (rektor?) i morgen og hørt om dette stemmer, og om så gjerne ringt kommunen. De kan da ikke holde på sånn.. Anonymous poster hash: 6d81d...de9 9
frøkna Skrevet 17. mai 2015 #10 Skrevet 17. mai 2015 Nei, men selv opplevde jeg at det å stille i barnetog er "valgfritt". Dvs at da jeg i 7. klasse sa at jeg ikke hadde lyst sa læreren min høyt foran hele klassen at det var en forkastelig holdning, og hvis jeg ikke hadde noen andre planer hadde jeg værsågod å stille.. Jeg har aldri satt særlig pris på å gå i tog da. 1
Gjest Solsmil Skrevet 17. mai 2015 #11 Skrevet 17. mai 2015 Er det i det heletatt mulig å føre fravær på en søndag? Skolene fører vel fravær i et elektronisk system, der det ikke er (ihvertfall ikke burde være) fysisk mulig å legge inn fravær på en søndag
skruf Skrevet 17. mai 2015 #12 Skrevet 17. mai 2015 Jeg leste at en barneskole på Nordmøre førte fravær på 17 mai..... kan ikke skjønne at det skal være lov. Lærere har vel ikke oppmøteplikt på 17 mai, så hvorfor skal elevene få fravær? 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #13 Skrevet 17. mai 2015 Nei, det stemmer ikke at man kan få fravær på 17.mai. Her må det være misforståelser ute og går Hilsen lærer Anonymous poster hash: 79144...632 4
Trampe Skrevet 17. mai 2015 #14 Skrevet 17. mai 2015 17. mai har ingenting med skolen å gjøre. Det er ingen skoler som arrangerer 17. mai, det er en vanlig misforståelse. Det er som regel FAU, idrettslag, foreninger etc som arrangerer, men skolens lokaler brukes ofte og informasjonen går ut gjennom skolen. Det er den letteste informasjonskanalen, men skolene arrangerer ikke. Lærerne stiller frivillig om de velger å gå i tog, og ungene stiller også frivillig. Hva skal det liksom føres fravær for? Jeg er forsåvidt enig i at man burde gå i tog, selv om jeg overhodet ikke er noen fan av verken tog eller 17. mai selv. Jeg går fordi jeg føler at jeg må, og fordi at det ikke hadde blitt noe tog dersom alle tenkte som meg. Men toget er foreldrenes ansvar, ikke skolens, og det skal ikke føres fravær. Som lærer har jeg oppfordret elevene mine til å gå, og jeg har gått sammen med de i dag, men jeg har ingen oversikt over hvem som evt ikke gikk. Hvorfor skulle jeg det? 1
skruf Skrevet 17. mai 2015 #15 Skrevet 17. mai 2015 Nei, det stemmer ikke at man kan få fravær på 17.mai. Her må det være misforståelser ute og går Hilsen lærer Anonymous poster hash: 79144...632 Det sto vitterlig det i den avisartikkelen jeg kom over på nett Halsa kommune var det. 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #16 Skrevet 17. mai 2015 17.mai er jo i tillegg på en søndag i år... får elevene i den aktuelle kommunen i såfall fri en annen dag da?? Nei dette høres rart ut. Anonymous poster hash: 79144...632
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #17 Skrevet 17. mai 2015 Her fra Osloskolen - 17.mai er ført som ferie/fridag. Anonymous poster hash: 79144...632
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #18 Skrevet 17. mai 2015 Ok, jeg fant artikkelen, og det stemmer det som TS skriver!! Man jeg tviler STERKT på at det er lov, og regner med at rektor kommer til å få reaksjoner.... Rektor Marita S. Vaagland innrømmer overfor Tidens Krav at de ikke vet om de har lov til dette. – Vi har ikke sjekket det helt opp. Men vi har snakket med både FAU og utdanningsforbundet, og det er i samråd med dem at vi har bestemt at 17. mai i år, som i fjor, skal være vanlig skoledag, sier hun til avisa. Rektoren sier det vil bli ført fravær dersom elevene ikke møter. Anonymous poster hash: 79144...632
makkapakka Skrevet 17. mai 2015 #19 Skrevet 17. mai 2015 å, her var det bare halve klassen som møtte resten var hjemme eller på tur siden det var litt "langhelg" de får ikke noe fravær for det 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #20 Skrevet 17. mai 2015 Er det vanlig med tog i ungdomsskolen? Ingen av skolene her har det i hvert fall. Anonymous poster hash: d0389...30e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå