Gå til innhold

Hvorfor synes folk nordlandsbunaden er så fin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst, beklager for enda en bunadstråd. Vet det er et tonn med tråder om bunader nå for tiden, men dette er noe jeg har lurt på en stund.

Vil også få frem at jeg synes egentlig ikke det finnes noen bunader som er stygge. Absolutt alle har sin sjarm i mine øyne, så værsåsnill å ikke ta dette som et slags angrep på denne bunaden. :)

Men hvert år, iallefall de siste årene, ser det ut som at det er nordlandsbunaden som har gått av med seieren i alle de forskjellige "hvilken bunad er norges peneste"-avstemninger. Jeg kan se at den har sin sjarm, men jeg synes personlig at den er langt ifra den peneste.

Kan noen forklare meg hvorfor den er så pen? Føler at dette blir et litt rart spørsmål, jeg er klar over det, men i mine øyne er det så veldig veldig mange som er penere, og jeg har aldri funnet en begrunning annen enn at "den er bare penest".

Hvorfor synes du den er fin?

(Bilde.)

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er så enig med deg der. Spurte faktisk mamma om det istad. Og hun sa at det kanskje var fordi det t er den bunaden flest folk har. Den dekker er mye større område en andre bunader, dermed vinner den sånne kåringer

Anonymous poster hash: 5a1dc...f98

• Liker 22
Skrevet

Den er fin, men skjønner heller ikke hvorfor den vinner så ofte. Kan komme på en god del bunader jeg syns er mye penere!

• Liker 2
Skrevet

Skulle akkurat til å spørre om det samme. Absolutt en fin bunad, men jeg har også sett finere. Svaret blir vel at smaken er som baken og at mange tydeligvis syns det er den fineste. Blir spennende å se hva folk svarer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke. Liker ikke fargekombinasjonen, og synes livet der det møter stakken ser så... uferdig ut. Som en dressskjorte som ikke er kneppet og i buksa. Pene broderinger, men det har mange andre bunader også..

Anonymous poster hash: f7622...fdc
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest foretrekker sin bunad og flere fylker sogner til Nordlandsbunaden, noe som er unikt for en bunad i Norge. Derfor vinner den. Folk er ikke objektive i avstemningene sine.

Anonymous poster hash: 71028...1b0

• Liker 11
Gjest Vampen
Skrevet

Enda en som ikke helt skjønner greia. Jeg tror det med geografisk område, som nevnes over her, kan være en god forklaring.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes den var finest da jeg var liten. Den hadde mest moderne design

Anonymous poster hash: b7daa...135
Gjest UngMann1986
Skrevet

Kan også være fordi nordlandskvinnene som går med den er penere enn andre kvinner, og derfor virker også bunaden penere enn andre bunader.

Gjest Vampen
Skrevet

Folk flest foretrekker sin bunad og flere fylker sogner til Nordlandsbunaden, noe som er unikt for en bunad i Norge. Derfor vinner den. Folk er ikke objektive i avstemningene sine.

Anonymous poster hash: 71028...1b0

Er det i så fall oppriktig eller påtatt patriotisme? :klo: Jeg synes i hvert fall bunaden jeg "tilhører" er blant de mindre pene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes heller ikke at den er fantastisk pen. For meg er den helt ok. Selv har jeg rogalandsbunad med vest i gullfarge, og synes selvsagt det er noe av det peneste man kan få siden det er det jeg har (Jelsa). Men den jeg synes er desidert finest er Telemarkbunaden med lilla belte etc. på!

Men så er det jo slik at smak er veldig varierende på de fleste ting her i verden om det er flere personer som skal si sin mening på det. Så da blir det jo gjerne slik. Så lenge folk velger bunaden sin ut fra tilhørighet og ikke ut fra den de synes er penest er det det viktigeste.

Anonymous poster hash: 22e6c...d31
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også det har en sammenheng med at veldig mange har Nordlandsbunad, eller ihvertfall tilknytning til Nordland, og at bunaden dekker et såpass stort område (et helt fylke!) - og derfor sanker inn drøssevis av stemmer.

Min bunad blir sjelden nevnt i slike kåringer, men så dekker min bunad et mye mindre område (i grunnen bare en bygd), og det er få på landsbasis som har tilknytning til den. Man stemmer jo gjerne på bunaden man føler er "sin egen" i slike kåringer.

Jeg synes absolutt Nordlandsbunaden er flott, og jeg liker spesielt godt sjalet som minner om fiskerjenter fra gamle dager. Jeg elsker når bunader tydelig gjenspeiler kultur og historie i området den tilhører. Men personlig synes jeg kanskje Hardangerbunaden er den aller vakreste, den er så staselig og sterk i fargene, med utsøkt hardangersøm og andre nydelige detaljer. Jeg synes også Setesdalsbunaden er veldig stilig og spesiell.

Anonymous poster hash: c87a8...582
  • Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Husk at vi snakker om avstemninger på nettet.

Da vil det være mange faktorer som spiller inn mht. hvem som stemmer og hva de stemmer på.

Jeg synes nordlandsbunaden er en pen bunad og misliker i høy grad denne typen 'konkurranser' om hva diverse avisers lesere mener er penest eller styggest eller mest 'in' eller mest 'ut'.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan også være fordi nordlandskvinnene som går med den er penere enn andre kvinner, og derfor virker også bunaden penere enn andre bunader.

:klo:

Anonymous poster hash: 74745...c26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes nordlandsbunaden minner veldig om bergenabunaden i selve formen, og synes ingen av de to er pene. Hilsen bergenser.

Anonymous poster hash: 49098...753

• Liker 2
Skrevet (endret)

Oi, jeg trodde jeg var den eneste!

Det med at det er veldig mange som "tilhører" nordlandsbunaden hadde jeg faktisk tenkt på, men håpet at jeg tok feil... :/ Veldig synd om det skal være slik, at det er derfor den får så mye oppmerksomhet. Synes nesten at en ikke hadde hadd lov til å stemme på sin egen. Eventuelt så kunne man fått spørsmål om hvor du er fra, også hake av om du synes din er aller penest eller ikke. Også fått muligheten til å gi en annen stemme på en som ikke er din egen? Sikkert ingen som orker å lage en så avansert avstemning, men det er da ganske tydelig at det blir helt helt bortkastet å ha en slik avstemning sånn som den er nå iallefall.

Redigert; skriveleif.

Endret av PaperFlower
  • Liker 2
Gjest Vampen
Skrevet

Jeg så i Dagbladet at i deres avstemning vant Norland, med bektestakk fra Telemark og Hardanger på andre og tredje. Personlig tror jeg at de to egentlig er mer populære om man ser bort fra tilhørighet. I de tilfellene jeg vet at folk har kjøpt uten tilhørighet eller gravd langt bak i slekta for å finne riktig tilhørighet, så er i hvert fall de to blant de man ofte "jukser" seg til. Jeg har bunad, men synes den er så kjip at jeg ikke bruker den, men jeg tror nok at om jeg feks kunne ha brukt den lilla beltestakken uten å føle meg som en juksemaker, så hadde jeg gjort det.:)

Skrevet

Nordlandsbunaden er bunad for de tre nordligste fylkene, så den dekker et mye større område enn de andre bunadene. Selv om både Troms og Finnmark har egne bunader velger mange Nordlandsbunaden, kanskje fordi den er eldst og dermed best innarbeidet, eller fordi den i motsetning til de to andre bunadene er brodert og mange ønsker seg brodert bunad.

Vestfold, for eksempel, er et lite fylke og mange bunader å velge i. Om folk da stemmer på sin egen bunad vinner Nordlandsbunaden.

Nordlandsbunaden er heller ikke min favoritt, men langt fra stygg. Det er bare så synd at det blir vanskelig for bunader fra mindre steder å bli sett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er av de som "tilhører" nordlansbunaden og jeg syns den er rett og slett grusom. Fargen er blass og blomstene i broderinga minner jo ikke om noe egentlig. Vel, er vel fargen jeg misliker mest. Og en ting ikke mange vet, eller velger å se bort fra, er at blå tilhører kystområdene og grønn innlandet. Men her "syndes" det veldig og folk velger etter smak og behag.

Heldigvis kan jeg og velge lofotbunad. Og den er etter min mening en av de fineste.

Men skulle jeg hatt bunad/festdrakt så ville det blitt kystdrakten. Den er nydelig. Spesielt mannsdrakten.

Anonymous poster hash: 15573...358

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ofte lurt på det samme! Jeg syns den er flott, men det er mange bunader jeg syns er myyyyye finere. Tror også det har med tilhørighet å gjøre, den dekker jo et veldig stort område i forhold til mange andre bunader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...