AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 Naboen har to store hunder som de overhode ikke har kontroll på. De er ofte ute i hagen. Hagen er inngjerdet med ca 90 cm høyt gjerde. Hundene er så store at de står å lener seg over kanten dag ut og dag inn. Gjerdet er i ferd med å kollapse. Hundene har ved flere anledninger stukket av og til og med angrepet en av naboene. Jeg er redd for at de skal hoppe over gjerdet eller rive det ned mens noen av oss i nærheten er ute å leker med barna. Vi har ingen sjans dersom disse hundene slipper ut. De er heller aldri ute å går turer. De er kun inne i huset eller ute på plenen. Jeg er ikke sikker på hvor mye aktivitet de trenger, men jeg trodde jo at man skulle gå tur et par ganger om dagen hvertfall? Uansett jeg føler meg utrygg som nabo og det er flere med meg. Hva skal jeg gjøre videre? Det nytter ikke å snakke med naboene. Vi kommer oss ikke frem til døren dens uten å måtte passere hundene. Er det noen jeg kan klage dette inn til som kan hjelpe? Jeg vet ikke helt hvordan man i såfall skal gjøre det.Anonymous poster hash: f05d2...67f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #2 Skrevet 17. mai 2015 Snakk med Mattilsynet. Eier er pliktig til å sikre hundene sine, spesielt nå som det er båndtvang. Mange dyr har unger nå Anonymous poster hash: 7e54d...0c9 2
Gjest Eiss Skrevet 18. mai 2015 #3 Skrevet 18. mai 2015 Snakk med Mattilsynet. Eier er pliktig til å sikre hundene sine, spesielt nå som det er båndtvang. Mange dyr har unger nå Anonymous poster hash: 7e54d...0c9 Signerer denne! Jeg hadde samme problem, i allefall noe lignende. Truet med å ringe politiet til slutt, de ga seg og flyttet faktisk. Buuu, jeg er skummel...
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #4 Skrevet 18. mai 2015 Hvis uhellet er ute og hundene løse mens du er ute har jeg fått anbefalt av hundetrenere å prøve å få dem over i "lekemodus". Bruke den teite "snakke til barn"-stemmen, kanskje kaste noe til litt i nærheten de kan fokusere på, og være overveldende entusiastisk. Hvis hundene først skjønner at det er lek er de mye mer håndterbare. Anonymous poster hash: c1a3f...d52
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #5 Skrevet 18. mai 2015 Takk for svar og et supert tips!Anonymous poster hash: f05d2...67f
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #6 Skrevet 18. mai 2015 Hva skjedde da hundene angrep naboen? Det er svært, svært uvanlig for hunder å angripe når de er løse og ikke blir truet, nesten alle saker med hundebitt skyldes at hunden ikke får mulighet til å gå unna og samtidig blir crowdet/holdt fast/truet/etc. Så jeg ville i utgangspunktet ikke bekymret meg voldsomt for uprovosert angrep. Men, mange hunder har jaktinstinkt og kan bli trigget av syklister/løpende barn/andre ting som beveger seg fort, og da kan de gjøre skade uten at de egentlig tenker over at det er mennesker de løper etter. Så for barnas del ville jeg lært dem at hvis hundene skulle bryte seg ut, må de ikke løpe, men stå i ro. Som et innlegg over nevner kan det være lurt å finne frem kose-stemmen og gjerne kaste pølsebiter eller noe på bakken, da vil hundene for det første ikke oppfatte dere som en trussel, og for det andre bli distrahert. Ha gjerne en lengde tau liggende og lag en løkke og se om du kan få over hodet på hunden for å fange den, men BARE hvis den virker komfortabel med at du gjør det!! Hvis du får fanget hundene er det kjekt å levere dem til Falken eller lignende, da må hundeeierne selv dra og hente hundene og betale en avgift for å få dem ut igjen. Det er ofte en lærepenge for uansvarlige hundeeiere. Det er et krav om at hunder skal være forsvarlig sikret, og dessuten er det er krav om at hunder skal ha minst 3 lufteturer daglig. Dessverre er det lite tess i Mattilsynet hvis hundene ellers får mat og vann og har ly, men jeg ville uansett meldt saken til dem, og gjerne få naboene til å melde inn også. Et hundehold som dette er stressende og plagsomt både for naboene og for hundene selv. Skulle det skje noe alvorlig bør politiet også kobles inn. Anonymous poster hash: 3c3f4...987
Howl Skrevet 19. mai 2015 #8 Skrevet 19. mai 2015 Hunder har krav på minst tre turer hver dag, i tillegg skal alle hunder sikres ordentlig. Jeg ville kontaktet mattilsynet med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå