Gå til innhold

Å bo sammens med en rotekopp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min er så rotete.. Han slenger fra seg alt mulig(jakker, klær, dingsebongser, pcer, penner, post osv) overalt.. Barna hans på 10 og 14 er akkurat likedann, men har blitt MYE bedre etter at jeg flyttet inn.. Mens de har blitt bedre så slenger far fortsatt jakkenr sine på gulvet.. På badet så kan et speil og en vask gå fra ren til full i tannkrem på en tannpuss. Han er den eneste i familien som ikke sorterer klærne sine på vaskerommet. Maser jeg så klikker han.. Moren hans får hakeslipp dersom det er rotete når hun kommer på besøk, derfor rydder jeg etter han hele tiden..

Nå er jeg sliten! Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: e786d...a8a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, IKKE greit.

La være å vaska når mora hans kommer på besøk, så kan hun se konsekvensen av hennes oppdragelse :S

Snakk med han, eller sett opp regler. Når du skriver regler til barna, skriver du regler for HELE familien. De som ikke gjør det de skal, blir "straffet" på en eller annen måte. Kanskje vaske/rydde hele huset alene om de får 3 anmerkninger? Huff, jeg vet ikke, men dette kan ikke fortsette :S

Anonymous poster hash: 81b1b...7cd
AnonymBruker
Skrevet

Hva du gjør?

Enten fortsetter å rydde, har det rotete eller flytter.

En voksen mann kan ikke forandres av en kvinne.

Anonymous poster hash: 57527...faa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Huff, IKKE greit.

La være å vaska når mora hans kommer på besøk, så kan hun se konsekvensen av hennes oppdragelse :S

Snakk med han, eller sett opp regler. Når du skriver regler til barna, skriver du regler for HELE familien. De som ikke gjør det de skal, blir "straffet" på en eller annen måte. Kanskje vaske/rydde hele huset alene om de får 3 anmerkninger? Huff, jeg vet ikke, men dette kan ikke fortsette :S

Nei.. En ting hadde vert om han hadde tatt det selv etter en stund, men jeg har testa.. Det kan ligge i ukesvis dersom jeg lar det være.. Vi har en vaskeromsbenk som er facorittstedet. da jeg flyttet hit brukte jeg tre dager på å rydde den.. :/

AnonymBruker
Skrevet

Hva du gjør?

Enten fortsetter å rydde, har det rotete eller flytter.

En voksen mann kan ikke forandres av en kvinne.

Anonymous poster hash: 57527...faa

En voksen mann roter ikke på denne måten, og blir sur når han blir fortalt han må rydde. Det minner mer om en drittunge i tenåra, som må behandles som så. Derav sette regler eller noe i den duren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei.. En ting hadde vert om han hadde tatt det selv etter en stund, men jeg har testa.. Det kan ligge i ukesvis dersom jeg lar det være.. Vi har en vaskeromsbenk som er facorittstedet. da jeg flyttet hit brukte jeg tre dager på å rydde den.. :/

Huff :( Dette hadde jeg virkelig ikke godtatt. Hårene på kroppen min reiser seg bare av tanken på å bo sånn. Hvor gammel er han? Tror du det har noen nytte for seg at mora hans setter han på plass? Hvis ikke sett opp regler, og behandle han som om han skulle ha vørt et barn. Selvsagt innpakket slik at han ikke ser det selv. Kanskje på den måten kan han bli "oppdratt"? Hvis ingenting fungerer, ville jeg stilt et ultimatum.

Skrevet (endret)

Jeg er også en rotekopp. Gjett om mange har kjefta på meg. Er ikke blitt noe bedre av det altså ;)

Endret av Kili
AnonymBruker
Skrevet

Huff :( Dette hadde jeg virkelig ikke godtatt. Hårene på kroppen min reiser seg bare av tanken på å bo sånn. Hvor gammel er han? Tror du det har noen nytte for seg at mora hans setter han på plass? Hvis ikke sett opp regler, og behandle han som om han skulle ha vørt et barn. Selvsagt innpakket slik at han ikke ser det selv. Kanskje på den måten kan han bli "oppdratt"? Hvis ingenting fungerer, ville jeg stilt et ultimatum.

Han er 36!!!

Men det er han hus.. Så jeg får bare høre det dersom jeg sier noe.. så idiotisk at jeg i det hele tatt flyttet inn og ble glad i fyre .. Men jeg satt der. Gravid med hans barn.. Og nå er det tre barn inni bildet som jeg ikke bare kan gi opp..

AnonymBruker
Skrevet

Han er 36!!!

Men det er han hus.. Så jeg får bare høre det dersom jeg sier noe.. så idiotisk at jeg i det hele tatt flyttet inn og ble glad i fyre .. Men jeg satt der. Gravid med hans barn.. Og nå er det tre barn inni bildet som jeg ikke bare kan gi opp..

Oi :( Det er ditt hus også. Sett regler, eller gå til terapi. Du blir mamma til 4 du, slik ståa er i dag. Bedrer ingenting seg, tror jeg du vil bli lykkeligere av å være alenemamma.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også en rotekopp. Gjett om mange har kjefta på meg. Er ikke blitt noe bedre av det altså ;)

Vel, kanskje du burde bli bedre. Ingen vil trives eller være sammen/stifte familie med en forvokst guttunge. Forventer du kjærestene dine/mora de skal rydde og vaske opp etter deg?

Skrevet

Vel, kanskje du burde bli bedre. Ingen vil trives eller være sammen/stifte familie med en forvokst guttunge. Forventer du kjærestene dine/mora de skal rydde og vaske opp etter deg?

Jeg er ikke så rotete at det gjør noe. Nei jeg forventer ikke at noen skal rydde etter meg. Men jeg forventer at de får vente til jeg gjør det og ikke at jeg må gjøre det akkurat der og da når de bestemmer det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så rotete at det gjør noe. Nei jeg forventer ikke at noen skal rydde etter meg. Men jeg forventer at de får vente til jeg gjør det og ikke at jeg må gjøre det akkurat der og da når de bestemmer det.

.. Så lenge det ikke er snakk om mer enn 1-2 dager er det greit. Selvsagt om dette handler om småtteri. Er rotet søppel som må kastes, oppvask som flyter over, vaskemaskin som skal settes på, trengs det å gjøres så fort som mulig, innen dagen er over. Forøvrig er det en god egenskap og selv se når ting bør vaskes/ryddes, enn å måtte bli fortalt det.

Skrevet

.. Så lenge det ikke er snakk om mer enn 1-2 dager er det greit. Selvsagt om dette handler om småtteri. Er rotet søppel som må kastes, oppvask som flyter over, vaskemaskin som skal settes på, trengs det å gjøres så fort som mulig, innen dagen er over. Forøvrig er det en god egenskap og selv se når ting bør vaskes/ryddes, enn å måtte bli fortalt det.

Renslig er jeg, så jeg lar aldri oppvasket stå i flere dager. Når det gjelder småtteri så er jeg rotekopp. Men rydder etter hvert når det passer meg ;)

Skrevet

Uff, det hadde jeg aldri taklet. Si til han hva du mener og hvis han ikke godtar det, så flytt vekk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Renslig er jeg, så jeg lar aldri oppvasket stå i flere dager. Når det gjelder småtteri så er jeg rotekopp. Men rydder etter hvert når det passer meg ;)

Så lenge det ikke går utover din kjæreste :)

AnonymBruker
Skrevet

Huff, IKKE greit.

For slike folk (no offence) er det vel straff nok å skulle måtte vaske 1 rom vil jeg tro i stedet for 1 helt hus. Man må ta noe som er realistisk at de kan klare, som likevel vil føles som en "straff" for dem.

Anonymous poster hash: 90d04...051

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en onkel som er på samme viset som det du beskriver. Han fikk seg en ryddig samboer tidlig i tyveårene, de fikk barn, og levde sammen. Hun tok alt ansvaret for ryddig, oppussing (han var ikke handy heller), vasking, passe på at barnet hadde klær, fikk med seg matpakke på skolen, hun holdt kontroll på leksene, osv.

Som andre forhold hadde de sine konflikter. Hun var lei, hun sa i fra, han ble irritert, osv. 15 år inn i forholdet så fant hun seg en annen mann. Det som overrasker er at hun holdt ut i 15 år. Det som overrasket resten av familien, som også hadde prøvd å snakke med han, var at når hun gjorde det slutt så kom det som lyn fra klar himmel for han. Han hadde ikke forstått alvoret.

Der, nå har jeg fortalt skrekkhistorien, også foreslår jeg at du og samboeren din setter dere ned å snakker om dette på en ordentlig måte. Ikke masing, men en samtale dere begge er forberedt på. Ikke ambush han, si at i løpet av helgen må dere ha snakke sammen om dette i ro og mak, så vet han hva som kommer. Jeg er selv rotete, og jeg klarer ikke å rydde med en gang. Det stresser meg. Samtidig har jeg lært at mange andre blir stresset av å ha det rotete. Hvis dere har det sånn, så må dere finne en løsning som fungerer for dere begge. Visse ting, som å henge opp jakker i stedet for å kaste de på gulvet, krever veldig lite, men oppvask og sånne ting kan dere lage en rutine på at han tar hver kveld, f.eks.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det heter sammen, ikke sammens...

Anonymous poster hash: 2b539...ef0
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en skikkelig rotekopp, spesielt på kjøkkenet. Når jeg flyttet inn hos kjæresten min maset han mye på at jeg måtte rydde med en gang osv og bemerket det ofte når jeg rotet. Etter et halvt års tid ble jeg mye bedre og lærte meg å se hva som ikke var greit. Nå prøver jeg å rydde mer enn han så han ikke kan holde det over meg hele tiden. Så det er kanskje håp om du bare maser lenge nok ;)

At han sier det er hans hus er jo ikke på noen måte greit! Det er ditt hjem også og du har like stor rett til å bestemme hvordan dere skal ha det. Alt utenom investeringer og oppussing skal dere bestemme sammen.

Anonymous poster hash: 0a555...2b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...