Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her tar wiki feil. I stavanger deles blå og rødruss inn i hvilke skoler man går på :) Sant nok, er noen blåruss-skoler tidligere yrkesfagskoler, men det er en stund siden :)

Anonymous poster hash: 02681...587

Samme på sørlandet....

Anonymous poster hash: 042d5...946

Gjest Gjest_mann1979
Skrevet

Var det barn i en Espira barnehage, de er grønne

Skrevet

Trådene om grønn russ fletter.

Bond, forumansvarlig

Skrevet

Det har hvertfall vært sånn i rundt 10 år eller noe, så da burde wiki ha fått det med seg :P Når begynte de med dette?

Wiki får det ikke med seg med mindre noen oppdaterer informasjonen i Wiki. Så om vedkommende som har skrevet artikkelen i Wikipedia ikke er fra Stavanger kan man ikke forvente at Wiki "vet" noe som helst uavhengig av antall år.

I en by jeg har bodd i var blåruss de som var ferdig med yrkesfag, før de ble lærlinger. Året etter flyttet jeg til en by hvor blårussen plutselig var svart. I begge skolene var blå/svartrussen rødruss året etter, fordi yrkesfaglinja de gikk også tilbød et 3. år som ga studiekompetanse, eller folk tok påbygg. :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Wiki får det ikke med seg med mindre noen oppdaterer informasjonen i Wiki. Så om vedkommende som har skrevet artikkelen i Wikipedia ikke er fra Stavanger kan man ikke forvente at Wiki "vet" noe som helst uavhengig av antall år.

I en by jeg har bodd i var blåruss de som var ferdig med yrkesfag, før de ble lærlinger. Året etter flyttet jeg til en by hvor blårussen plutselig var svart. I begge skolene var blå/svartrussen rødruss året etter, fordi yrkesfaglinja de gikk også tilbød et 3. år som ga studiekompetanse, eller folk tok påbygg. :klo:

Hehe jeg vet da det :P De(n) som har skrevet dette, burde vite det, siden den skriver spesifikt om Stavanger.

Er ganske forvirrende siden det er så forskjellig fra by til by.

Skrevet

Grønnruss = landbruk

sortruss = yrkesfag/lærling

hvitruss (som regel bare et ben) = russestyret

Merkelig hvordan folk har forskjellige ''systemer''. Her er hvitruss folk som går idrettslinja, har aldri i mitt liv sett noen med en farge for hvert ben.

For å svare TS er grønnruss her folk som går naturbruk

AnonymBruker
Skrevet

På min hjemplass var de grønnruss når de er ferdige med ungdomsskolen :) Men det har blitt avviklet her, da noen bestemte seg for å fylle HELE gangen med vann fra brannslangen på skolen. Tror nok det også hadde noe med at det ble mye fyll blant mindreårige.

Anonymous poster hash: a4a03...601
AnonymBruker
Skrevet

Tydelig at det er store forskjeller her i landet.

Nå er det lenge siden jeg gikk på vgs så jeg er ikke helt sikker på hvordan ordningen er med allmenn/studiespesialiserende lenger.

Rødruss: De som går vanlig allmenn/studiespesialiserende og de som går yrkesfag som helse og sosial/ tegning form og farge (som det het den gangen, og alt var 3 årig)

Blåruss: De som tar allemenn/studiespesialiserende med økonomi

Svartruss: Yrkesfag som mekanikere, snekkere, elektrikere ol.

Grønnruss: Naturbruklinjer som gartner, agronom ol. De var også 3 årig.

Ett hvitt ben: Russepresident

Anonymous poster hash: b3cca...480
Skrevet

Russefargene ser ut til å variere over hele landet.

Der jeg har fulgt med på russen (flere hjemsteder) har det vært slik;

Rødruss; Vanlig allmenn (og yrkesfaglig på den ene videregående jeg gikk ett år på)

Blåruss; Økonomilinja

Svartruss; Alle linjer på skolen jeg gikk som avgangselev (Teie videregående yrkesskole het den), tre linjer varte til VK2, så vi var "ekte" russ.

Grønn/Orangeruss; Landbruk, naturlinjer og lignende, de som gikk på videregående i Melsomvik.

AnonymBruker
Skrevet

Bønder :fnise::laugh:

Anonymous poster hash: f6a56...bf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...