Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk valget mellom organge og grønn da jeg gikk ut av ungdomskola.

Hvorvidt det er feil eller ikke veit jeg ingenting om, men det var nå en gang det valget vi fikk.

AnonymBruker
Skrevet

Da har de gått landbruksskolen.

Anonymous poster hash: 4027f...bbe
AnonymBruker
Skrevet

Landbruksskolen ja. Fins ikke så mange sånne skoler, så grønnruss er litt sjeldent:)

Anonymous poster hash: 5b093...2d6

AnonymBruker
Skrevet

Rødruss: studiespesialisering, påbygg

Blåruss: studiespesialisering med økonomi

Svartruss: yrkesfag

Grønnruss: landbruksskolen

Sånn er det i allefall her :-)

Rosaruss: barnehagebarn

Anonymous poster hash: b212e...f71

Skrevet

Grønn er jo slutten på ungdomsskulen?

Trodde jeg og, vi fikk valget mellom å være orange eller grønn..

AnonymBruker
Skrevet

Her i Stavanger, kommer det an på hvilken skole man går på. De fleste er rødruss, mens noen få skoler er blåruss, uavhengig av hvilken linje.

Anonymous poster hash: 02681...587
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg er fra er det:

Rødruss: studiespesialisering og påbygg vg3 + medier og kommunikasjon

Blåruss: studiespesialisering med økonomi

Svartruss: elever på vg2 yrkesfag

Grønn: naturbruk

Hvit: idrettslinja

Skal sies at det alltid bare er Rødruss i byen min, med et par blå og rundt 5 svartruss hvert år.

Svartrussen har alltid hatt tendens til å bli sett litt ned på, som "falskruss" siden de bare har gått to år Vgs.

Anonymous poster hash: b2b31...14d

AnonymBruker
Skrevet

Ja du hørte meg. Så en igår. Hva er det med de fargene?

Anonymous poster hash: b734c...68d

Det er da helt VANLIG! Det er landbrukslinje!!! :P Velkommen etter... 30 år for seint...

Anonymous poster hash: 042d5...946

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er vel slik at man kan velge hvilken farge man vil være nå? Mener å huske at dette ble innført i byen min når jeg skulle være russ, pga. mobbing og hetsing av svartrussen fra rød/blåruss.

Anonymous poster hash: bc5c3...16c
AnonymBruker
Skrevet

landbruksruss ja. I min by omfatter det alle som går på "landbruksskolen", inkludert de som tar fag som Kunst & Håndverk.

Blåruss var tidligere for økonomifag, men betydningen har falt litt bort etter den nye reformen av fag. Så vidt jeg vet er det kun handel og kontor som er det disse dager.

blå og rødruss har forskjellig betydning rundt om i landet. Her vi bor nå, sør i landet, er de som går ut av den ene videregående skolen etter 3 år røde, mens på den andre videregående skolen i samme by blir de blå når de går ut etter 3 år. Der jeg kommer fra er det kun de som går 3 år, mens svart er 2 år, grønn er 3 år, og blå var de som gikk salg/service/kontor osv.

Anonymous poster hash: 042d5...946

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg var grønnruss når jeg gikk siste året på ungdomskolen :P Vi angrep og kriga med de andre russene.

Endret av Kili
Skrevet

Her er rødruss de som har tatt studiekompetanse, altså tre år på VGS. De går videre på universitet etc. De blå har gått yrkesfag, altså to år. De går enten ut som lærling, eller de går påbygning og blir rødruss året etter. De som er født sent på året og er blåruss er fortsatt bare 17 år gamle. Noen få er svarte, det er enten flyfaglinja eller tip (tidligere mekanikerlinja). Oransje er det heldigvis slutt på for mange år siden, men det var etter ungdomsskolen. De kunne velge mellom oransje og grønn. Noen år var draktene halvt grønne, halvt hvite. Ingen er hvitruss i min by, idrettsfag er røde fordi de har tatt studiekompetanse. Rosaruss har vi aldri hatt, og takk for det.

Skrevet

Rødruss: vanlig skolegang.

Svartruss: ikke russ, et kull yngre. Verken ferdig i lære eller med påbygg.

Grønnruss: naturbruk, gartnerlinje osv.

Blåruss: økonomi men nå til dags er det som regel idioter som egentlig skal være rød.

Skrevet

Klippet fra Wikipedia, og da stemmer det at fargen grønn ble brukt av ungdomskolen før i tiden:

Fargene russen bruker på lue, russedress og annet utstyr varierer fra sted til sted, men dette er de mest vanlige:

• Rødruss er elever som oppnår generell studiekompetanse enten det er studiespesialisering, idrettsfag, musikk, dans og drama, naturbruk, medier og kommunikasjon eller påbygging til generell studiekompetanse.
  • Blåruss er elever som tar studiespesialisering med økonomi, eller service og samferdsel. Opprinnelig var detservice og samferdsel som hadde den blå russeluen, men etter ønske av elever ved Høyskolene i Kristiania i 1917, ble det endret slik at allmennfag med økonomi sammen med salg og service skulle dele den blå russeluen. De første blårussluene kom i 1916, men 1953, året da gymnas med økonomisk fagretning ble treårig, regnes som blårussens fødselsår. Andre steder i landet har andre tradisjoner. Feks. i Bodø og Stavanger er det vanlig at yrkesfag er blåruss med diverse tilbehør som deler de forskjellige linene, slik som hvite kåper, selebukser vs. bukse.
  • Svartruss er elever som går på en yrkesfaglig studieretning utenom service og samferdsel.
  • Gulruss var elever som tidligere avluttet 3 år yrkesskole.
  • Grønnruss ble fra ca. 1995 tatt i bruk for elever innen landbruk og naturbruk. Disse var tidligere svartruss. Grønnruss var på 1960-tallet avgangselever ved realskolene, et skoleslag som ble nedlagt i 1968 og overtatt av den obligatoriske ungdomsskolen som da ble innført.
  • Oransjeruss er avgangselever ved ungdomsskolene som siden 1970-tallet har kunnet feire avslutningen som oransjeruss.
  • Rosaruss er barn som går siste år i barnehagen og markerer dette med en voksenstyrt imitasjonslek. Eventuelt kan jenter ha rosa klær og gutter lyseblå.

Tradisjonene med grønn-, og særlig oransje- og rosaruss, er ikke blitt særlig utbredt.

AnonymBruker
Skrevet

Klippet fra Wikipedia, og da stemmer det at fargen grønn ble brukt av ungdomskolen før i tiden:

Fargene russen bruker på lue, russedress og annet utstyr varierer fra sted til sted, men dette er de mest vanlige:

• Rødruss er elever som oppnår generell studiekompetanse enten det er studiespesialisering, idrettsfag, musikk, dans og drama, naturbruk, medier og kommunikasjon eller påbygging til generell studiekompetanse.
  • Blåruss er elever som tar studiespesialisering med økonomi, eller service og samferdsel. Opprinnelig var detservice og samferdsel som hadde den blå russeluen, men etter ønske av elever ved Høyskolene i Kristiania i 1917, ble det endret slik at allmennfag med økonomi sammen med salg og service skulle dele den blå russeluen. De første blårussluene kom i 1916, men 1953, året da gymnas med økonomisk fagretning ble treårig, regnes som blårussens fødselsår. Andre steder i landet har andre tradisjoner. Feks. i Bodø og Stavanger er det vanlig at yrkesfag er blåruss med diverse tilbehør som deler de forskjellige linene, slik som hvite kåper, selebukser vs. bukse.
  • Svartruss er elever som går på en yrkesfaglig studieretning utenom service og samferdsel.
  • Gulruss var elever som tidligere avluttet 3 år yrkesskole.
  • Grønnruss ble fra ca. 1995 tatt i bruk for elever innen landbruk og naturbruk. Disse var tidligere svartruss. Grønnruss var på 1960-tallet avgangselever ved realskolene, et skoleslag som ble nedlagt i 1968 og overtatt av den obligatoriske ungdomsskolen som da ble innført.
  • Oransjeruss er avgangselever ved ungdomsskolene som siden 1970-tallet har kunnet feire avslutningen som oransjeruss.
  • Rosaruss er barn som går siste år i barnehagen og markerer dette med en voksenstyrt imitasjonslek. Eventuelt kan jenter ha rosa klær og gutter lyseblå.

Tradisjonene med grønn-, og særlig oransje- og rosaruss, er ikke blitt særlig utbredt.

Her tar wiki feil. I stavanger deles blå og rødruss inn i hvilke skoler man går på :) Sant nok, er noen blåruss-skoler tidligere yrkesfagskoler, men det er en stund siden :)

Skrevet

Her tar wiki feil. I stavanger deles blå og rødruss inn i hvilke skoler man går på :) Sant nok, er noen blåruss-skoler tidligere yrkesfagskoler, men det er en stund siden :)

Ikke vet jeg. Selv var jeg blå i sin tid, men kunne ha valgt rød da jeg hadde ett spåk-fag mer enn obligatorisk mener jeg å huske. Men det var det jo ingen som gjorde på en tradisjonell blå-skole.

Men litt rart at det ikke er fagene som kvalifiserer likevel... :)

• Liker 1
Skrevet

Hos oss ble man grønnruss når man gikk ut av ungdomsskolen.

Gjest Saxofon
Skrevet

Det er ganske nytt, tanter og onkler var delt etter linjer i Stavanger.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske nytt, tanter og onkler var delt etter linjer i Stavanger.

Det har hvertfall vært sånn i rundt 10 år eller noe, så da burde wiki ha fått det med seg :P Når begynte de med dette?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grønnruss er de som har gått agronomlinja, ikke alle på naturbruk!

Anonymous poster hash: 41ff4...fbe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...