AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 Ja du hørte meg. Så en igår. Hva er det med de fargene?Anonymous poster hash: b734c...68d
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #2 Skrevet 17. mai 2015 De som har gått naturlinje på vgs. Søstera mi var detAnonymous poster hash: c7dc5...8ef 7
Rosa Sitron Skrevet 17. mai 2015 #3 Skrevet 17. mai 2015 Grønnruss er da helt vanlig? Blir mye mer forvirret av hvitrussen som ikke har samme betydning overalt. 4
Shai Skrevet 17. mai 2015 #4 Skrevet 17. mai 2015 Grønnruss er da helt vanlig? Blir mye mer forvirret av hvitrussen som ikke har samme betydning overalt. Hæ? Hvitruss? Selv har jeg aldri forstått rosaruss. Er det barnehagebarn? Hva er poenget? De kan da verken dra på fest eller ta spesielt mange russeknuter. 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #5 Skrevet 17. mai 2015 Hæ? Hvitruss? Selv har jeg aldri forstått rosaruss. Er det barnehagebarn? Hva er poenget? De kan da verken dra på fest eller ta spesielt mange russeknuter. Nå er da ikke poenget med russetiden å drikke og ta knuter heller da, selv om mange tror det. Poenget er jo faktisk å markere endt skolegang. Å slutte i barnehagen er jo en overgang det også, er vel derfor mange velger å markere det. Anonymous poster hash: 5156d...ed9 8
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 17. mai 2015 #6 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Hæ? Hvitruss? Selv har jeg aldri forstått rosaruss. Er det barnehagebarn? Hva er poenget? De kan da verken dra på fest eller ta spesielt mange russeknuter. Rosarussens knuteliste: http://www.nrk.no/buskerud/rosaruss-om-russeknute_-_-vanskelig-1.8140775 Jeg har også sett andre russeknuter til rosaruss i andre artikler. Der kunne barna blant annet kysse daglig leder i barnehagen på kinnet, klemme en av de ansatte etc. for å få ulike russeknuter. Endret 17. mai 2015 av Mrs. Random Nick
Perelandra Skrevet 17. mai 2015 #7 Skrevet 17. mai 2015 Tidligere vet jeg at folk som tok gartnerutdanning eller landbruksskole ble grønnruss. Kanskje det er slik forsatt? 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #8 Skrevet 17. mai 2015 Det eneste jeg forstår er svartruss (yrkesfag) og blå- og rødruss (studiespesialiserende). Jeg forstår ikke forskjellen på blå og russ. Er det noen som vet dette? Hva slags andre farger er det og hva betyr det? Anonymous poster hash: ffbe6...b34
Gjest Saxofon Skrevet 17. mai 2015 #9 Skrevet 17. mai 2015 Grønnruss = landbruk sortruss = yrkesfag/lærling hvitruss (som regel bare et ben) = russestyret 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #10 Skrevet 17. mai 2015 Nå er da ikke poenget med russetiden å drikke og ta knuter heller da, selv om mange tror det. Poenget er jo faktisk å markere endt skolegang. Å slutte i barnehagen er jo en overgang det også, er vel derfor mange velger å markere det.Anonymous poster hash: 5156d...ed9 Jeg synes det er litt teit. Russetiden er jo noe tradisjonelt og er forbundet med endt 13-års skolegang (eller 12). Å innføre russetid for alt man ender gjør det jo hele mindre spennende. Nå er ikke jeg særlig opptatt av russetiden selv, men det er jo en betydelig tid for mange. Anonymous poster hash: ffbe6...b34 3
Perelandra Skrevet 17. mai 2015 #11 Skrevet 17. mai 2015 Det eneste jeg forstår er svartruss (yrkesfag) og blå- og rødruss (studiespesialiserende). Jeg forstår ikke forskjellen på blå og russ. Er det noen som vet dette?Hva slags andre farger er det og hva betyr det? Anonymous poster hash: ffbe6...b34 Da jeg var russ ble dem som tok handel og kontor blåruss, mens vanlig allmenfag ble rødruss. 1
Gjest Saxofon Skrevet 17. mai 2015 #13 Skrevet 17. mai 2015 Grønn er jo slutten på ungdomsskulen? Det er oransje 10
melly666 Skrevet 17. mai 2015 #14 Skrevet 17. mai 2015 landbruksruss ja. I min by omfatter det alle som går på "landbruksskolen", inkludert de som tar fag som Kunst & Håndverk. Blåruss var tidligere for økonomifag, men betydningen har falt litt bort etter den nye reformen av fag. Så vidt jeg vet er det kun handel og kontor som er det disse dager.
Gjest Mythic Skrevet 17. mai 2015 #15 Skrevet 17. mai 2015 Da jeg var russ, i sånn attenhundreogpilogbue, var grønnruss landbruksfag, svartruss mekaniker/yrkesfag, hvitruss kokk/konditor, rødruss allmennfag, blåruss handelsskole, orangeruss ungdomsskole og rosaruss barnehage.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #16 Skrevet 17. mai 2015 Blåruss er for de som tar studiespesialiserende med språk, samfunnsfag og økonomi. Rødruss er allmennfag/studiespesialiserende. Grønnrus er for de som tar naturbruk.Anonymous poster hash: 61993...83b 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #18 Skrevet 17. mai 2015 Grønn russ er nok landbruk siden jeg bor I rælingen og så en der. Min nevø er blå russ på idrett slinjA.Anonymous poster hash: 3e0b8...512
Ginny Skrevet 17. mai 2015 #19 Skrevet 17. mai 2015 Grønn russ er et alternativ for russ som er ferdig med ungdomskolen, de kan velge mellom orange og grønn.
Gjest crazycatlady Skrevet 17. mai 2015 #20 Skrevet 17. mai 2015 Feil, grønnruss er de som har gått naturbruk. Kjenner ei som gikk naturbruk, hun var grønnruss da hun gikk ut av videregående på slutten av 90-tallet. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå