AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #1 Skrevet 17. mai 2015 Hvilket land og hvordan var feiringen ifht Norges nasjonaldag? Hva fikk du servert denne dagen? Hilsen ei som sitter inne på 17.mai og som tydeligvis er mer opptatt av å høre om andres opplevelser av nasjonaldager rundt om i verden istedenfor å delta på egen feiring av nasjonaldagen Innbiller meg at andre land har litt mer spennende feiring enn Norge, men jeg kan ta feil Del gjerne - synes det er spennende å høre uansett! Anonymous poster hash: 7a815...0ed
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #2 Skrevet 17. mai 2015 Feiret og feiret. Men jeg var i USA på nasjonaldagen 4. juli. Alle butikkene var åpne ganske lenge, alle sa "happy constitution day" til hverandre, og vi dro og så på fyrverkeli på kvelden før vi dro ut på byen og drakk x antall drinker. Anonymous poster hash: 0b044...729
Gjest Skrevet 17. mai 2015 #3 Skrevet 17. mai 2015 Vært i Peru på deres nasjonaldag (uavhengighetsdag). Visste ikke at det var den dagen før vi kom til sentrum og gatene var sperret. Det ble feiret med militærparade. Kult å se på, men folketoget i Norge syns jeg er enda bedre. Her er dagen for ALLE,ikke bare for at staten skal vise frem seg selv. Utifra hva utlendinger i Norge sier er det mange som synes feiringen her er veldig bra. Men det kommer jo veldig an på hvor man feirer. 17. mai-feiring på bygda er en grusomt kjedelig affære...
Gjest Mythic Skrevet 17. mai 2015 #4 Skrevet 17. mai 2015 Feiret i Frankrike en gang. Da var det militærparade opp Champs Elyseè, så gikk folk på kafè, og that`s it. Vår nasjonaldagsfeiring er unik i verdenssammenheng, og det bør vi ta vare på
Skogkatten Skrevet 17. mai 2015 #5 Skrevet 17. mai 2015 Jeg har feiret den svenske nasjonaldagen, jeg bodde i Skåne og en venninne ville ta meg med for å vise frem feiringen. Det foregikk på et friluftsmuseum, et korps spilte litt, et studentkor sang et par sanger og det ble holdt en tale. Så var det over. Dette var før det ble fridag, så alt var åpent og min venninne og jeg gikk på shopping. Etterpå spiste vi thaimat. Det skal sies at jeg tror vi var litt uheldige med været, det var ikke veldig dårlig, men lett regn og litt kjølig. Godt mulig det hadde vært større oppmøte og bedre stemning om det hadde vært bedre vær og folk flest hadde hatt fri.
Meaty Skrevet 17. mai 2015 #6 Skrevet 17. mai 2015 Jeg var i USA 4. juli en gang, tilbragte mesteparten av dagen i en svær fornøyelsespark. Merket ikke noe spesielt, bortsett fra at det var MASSE folk. Om kvelden var det fyrverkeri. Har også vært i Nord-Irland 12. juli, en dag som er litt omstridt fordi det er da protestantene feirer sin nasjonaldag. Jeg syntes en del av det var bare trist, fordi mange bruker dagen som en unnskyldning for å rakke ned på irer/ katolikker, de brenner svære bål kvelden før og da setter de det irske flagget på toppen av bålet. På selve dagen (og i ukene før, for så vidt) er det mange parader med fløyteband, og Oransjeordenen er også ute og marsjerer da. Folk pynter seg, og vifter med Union Jack og det Nord-irske flagget. Når paradene er ferdig, er det leker og tivoli for barna. Barna koser seg nok på lik linje med norske barn, men jeg liker ikke at ikke alle er inkludert i denne feiringen. På den annen side; katolikkene gjør så å si det samme 17. mars, som er St. Patrick's day. Så jeg vil ikke påstå at en side er noe verre enn den andre...
Silfen Skrevet 17. mai 2015 #7 Skrevet 17. mai 2015 Bodd i England. Lå aldri merke til noen nasjonaldag.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #8 Skrevet 17. mai 2015 Frigjøringsdagen i Russland, 9 Mai. Veldig, veldig stort og man får ordentlig nasjonalfølelse. Masse glade mennesker og fantastisk stemning. Ikke noe sekkeløp, og ikke pølser i lomper - heldigvis. Anonymous poster hash: 4b508...a25
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #9 Skrevet 17. mai 2015 Hellas. Militærparade nasjonalt. Barnetog av marsjerende unger i skoleuniform lokalt. Lite feiring ellers som jeg kunne se. Ikke flagg. Ikke pynt på folk eller steder, der jeg var. Så på tv, fra andre steder i landet, festing, måltider og dans i nasjonaldrakter. Anonymous poster hash: e7c07...54b
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #10 Skrevet 17. mai 2015 Husker også at det var tilløp til regn. Og at folk rundt meg sa at om det blir regn (snakker littegrann) så kommer ikke toget med barna. Da gikk de ikke. Tenkte på div norsk 17 mai vær da gitt Anonymous poster hash: e7c07...54b
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #11 Skrevet 18. mai 2015 Var i Belgia på deres dag. De jeg var med gjorde ingenting, men det var noe fyrverkeri på kvelden.Anonymous poster hash: 6dffb...267
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå