AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #1 Skrevet 16. mai 2015 Dette spørsmålet går til de som har valgt å ikke sterilisere/gi katten deres p-piller: Hva gjør dere når katten deres får kattunger og dere ikke kan beholde alle selv og/eller ikke får gitt vekk alle? Fruktbare hunnkatter får jo flere kull i året. Regner ikke med at dyrebeskyttelsen tar i mot i sånne tilfeller? Å sette de ut i skogen, låse de inne i bur eller på annen måte pine de til en sakte død er grusomt og jeg ønske virkelig at ethvert menneske skjønte såpass, selv om man leser om de som gjør det likevel! Dette er ren og skjær ondskap, og jeg lurer på hvordan enkelte mennesker kan leve med seg selv etter noe sånt! Vi snakker om små levende uskyldige vesener. Det å slå ihjel før de åpner øya er ikke pining i den forstand, men jeg skjønner likevel ikke at noen klarer å slå ihjel disse døve, blinde, vakre, små vesenene, de er jo noe av det vakreste som finnes. Jeg hadde aldri klart å gjort dette selv! Jeg får tårer i øynene bare av å tenke på det :cry: Så, hvordan klarer du det? Hvis du som leser er en av de som ikke steriliserer/gir katten din p-piller. Anonymous poster hash: 8af34...6e9 2
Gjest Lille-pus Skrevet 16. mai 2015 #2 Skrevet 16. mai 2015 Får jeg pent minne om at p-piller over tid (ikke den korte perioden fra første løpetid til katten har kroppsvekt nok til å tåle narkosen ved kirurgisk kastrering best mulig), det har en bivirkning som heter kraftig økning i sannsynligheten for jurkreft. Lenke med et meget utrivelig bilde.: Dessuten er det absolutt ikke noen garanti for at 'pasienten' er hjemme på dagen for pillen.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #3 Skrevet 16. mai 2015 Får jeg pent minne om at p-piller over tid (ikke den korte perioden fra første løpetid til katten har kroppsvekt nok til å tåle narkosen ved kirurgisk kastrering best mulig), det har en bivirkning som heter kraftig økning i sannsynligheten for jurkreft. Lenke med et meget utrivelig bilde.: Dessuten er det absolutt ikke noen garanti for at 'pasienten' er hjemme på dagen for pillen. Ja, jeg vet om den risikoen Og jeg ser selv på sterilisering som eneste fornuftige måte å forhindre kattungekull på. Men jeg tenker likevel at p-piller er bedre enn å få mange kattungekull man ikke kan ta vare på. Jeg synes det er veldig uforsvarlig og lurer på hvordan de med uønskede kattekull løser dette. Anonymous poster hash: 8af34...6e9
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #4 Skrevet 16. mai 2015 Det er dessuten ikke sikkert at alle som gir katten sin p-piller vet om faren for jurkreft. Og det er ikke bra, men hvis de hverken gir p-piller eller steriliserer så er jo det det samme som at de gir total f! Med mindre de har plass til mange katter selv eller kjenner en haug av venner og bekjente som kan ta i mot kattunger med åpne armer. Noe de færreste gjør. Så da ender de opp med å ta livet av de isteden. Det er det jeg synes er så ufattelig tragisk. Dvs de prøver ikke engang, de gir bare en stor f i om katten blir drektig eller ei. Jeg har oppriktig problemer med å forstå det. Å sterilisere en katt koster ca 2000 kr og er en engangskostnad, ikke mye i det hele tatt ifht alt annet folk bruker pengene sine på. Selv har jeg en kastrert hannkatt og har ingen uønskede kattekull på samvittigheten. Det handler om å ta ansvar for dyret sitt. Anonymous poster hash: 8af34...6e9 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #5 Skrevet 17. mai 2015 Jeg fikk sjokk for et par år siden da en bekjent, som har en del dyr og er veldig glad i dyr, fikk kattekull nr 2 på sin katt. Hun skrev innlegg på FB nesten daglig i håp om å få gitt bort ungene. Spurte så hvorfor ikke katta var kastrert, hvorpå hun sa "jamen alle hukatter skal jo ha et kull først". Fortalte henne litt om DB sin oppgave med å prøve å finne hjem til alle de hundrevis av kattungene der ute, som kom fra folk med denne troa, og at det er bare tull at en katt må ha et kull først (hvem kom på den ideen da? Hvor er logikken hen?). Anonymous poster hash: 171cc...249 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #6 Skrevet 17. mai 2015 Hunnkatten min gikk på p-piller, men ble sannsynligvis gravid allerede før jeg fikk henne. Hun fikk fire barn, og bare et som overlevde (heldigvis for meg). Dette var på sommmeren og verken dyrebeskyttelsen, finn.no eller facebook kunne hjelpe. Så det ble til at jeg beholdt barnet også. Alle er kastrerte/steriliserte nå, men jeg skulle virkelig ønske jeg ikke hadde så mange katter. Overtok de to første fra noen som sa alternativet var å slå de i hjel med en sten. Har prøvd å gi bort og selge en eller flere av de tre kattene i årevis, men det er ingen som er interessert. Sterilisering/kastrering er UTROLIG VIKTIG. Jeg maser på alle jeg kjenner om det. Synes faktisk at man er dyreplager hvis man lar kattene formere seg uten å ta ansvar for kullene. Anonymous poster hash: f1e5e...f11 3
Gjest Belle âme Skrevet 17. mai 2015 #7 Skrevet 17. mai 2015 Kan svare for besta: Ho gir katten P-piller fordi ho bur midt i ødemarka med katten. Ingen gidde å kjøre katten, vi bur langt vekke og besta har ikkje serfikat.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #8 Skrevet 17. mai 2015 Hadde ett kull med min, og det var pisselett å få gitt de bort. Glad jeg fikk oppleve å se pusen min i mammarollen. Anonymous poster hash: 21c7e...7d4
Ailurophile Skrevet 17. mai 2015 #9 Skrevet 17. mai 2015 Kan svare for besta: Ho gir katten P-piller fordi ho bur midt i ødemarka med katten. Ingen gidde å kjøre katten, vi bur langt vekke og besta har ikkje serfikat. Det er to timer til nærmeste dyrelege, men jeg kastrerer nå alle dyra mine. Har heller ikke serfikat, men finner alltids noen som kan kjøre - om ikke så må jeg finne noen til å kjøre meg til busstasjonen som ligger 20 minutter unna så jeg får tatt bus. Beklager å si det, men det der var en dårlig unnskyldning. Hva om katten forsvinner for en stund og ikke får tatt pillen? Så kommer hun hjem gravid og føder deformerte unger. 1
Gjest Belle âme Skrevet 17. mai 2015 #10 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Det er to timer til nærmeste dyrelege, men jeg kastrerer nå alle dyra mine. Har heller ikke serfikat, men finner alltids noen som kan kjøre - om ikke så må jeg finne noen til å kjøre meg til busstasjonen som ligger 20 minutter unna så jeg får tatt bus. Beklager å si det, men det der var en dårlig unnskyldning. Hva om katten forsvinner for en stund og ikke får tatt pillen? Så kommer hun hjem gravid og føder deformerte unger. Dinna dama her bur 5-6 timer fra nærmaste dyrlege, vesentlig forskjell. Katten har fått 3 kattekull. (5,2 og 5 kattunger.) 3 av kattungene har blitt knekt nakken på, resten er gitt vekk. Endret 17. mai 2015 av Belle âme
Gjest Lille-pus Skrevet 17. mai 2015 #11 Skrevet 17. mai 2015 Dinna dama her bur 5-6 timer fra nærmaste dyrlege, vesentlig forskjell. Katten har fått 3 kattekull. (5,2 og 5 kattunger.) 3 av kattungene har blitt knekt nakken på, resten er gitt vekk. Det er som avstanden mellom Oslo og Kristansand det, med snitthastighet på 50 km/h, 250 kilometer (25 mil).
Gjest Belle âme Skrevet 17. mai 2015 #12 Skrevet 17. mai 2015 Det er som avstanden mellom Oslo og Kristansand det, med snitthastighet på 50 km/h, 250 kilometer (25 mil). Det er i alle fall det når tante kjører, og det er kanskje litt sakte. Og ja, det er dritlngr til nærmaste by, der det er veterinær. Ingen gidde å kjøre dit. Besta vil så gjerne kastrere så ikkje kattungene skal bli avliva, men næh.
Gjest Mythic Skrevet 17. mai 2015 #13 Skrevet 17. mai 2015 Jeg har flere på min venneliste som legger ut bilder av kattunger som skal gis bort, og dette skjer flere ganger i året med flere av dem. Skjønner ikke hvorfor de ikke kastrerer/sterliserer. Skulle tatt seg ut om hundeeiere lot bikkjene sine fly rundt og parre på seg uønskede valper flere ganger i året!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #14 Skrevet 18. mai 2015 Dinna dama her bur 5-6 timer fra nærmaste dyrlege, vesentlig forskjell. Katten har fått 3 kattekull. (5,2 og 5 kattunger.) 3 av kattungene har blitt knekt nakken på, resten er gitt vekk. Jeg synes også at dette er en dårlig unnskyldning. Vi snakker jo om liv her. At ikke besta har sertifikat er en ting, men at ingen i familien gidder å stille opp. Jeg har også vanskelig for å tro at det er så langt som 5-6 timer til nærmeste dyrlege. Selv de som bor midt ute på Finnmarksvidda har vel kortere vei til dyrlege. Det er bra at flesteparten har blitt gitt vekk, men at 3 av de har blitt knekt nakken på er likevel 3 for mange... Anonymous poster hash: 8af34...6e9 1
Gjest Belle âme Skrevet 18. mai 2015 #15 Skrevet 18. mai 2015 Jeg synes også at dette er en dårlig unnskyldning. Vi snakker jo om liv her. At ikke besta har sertifikat er en ting, men at ingen i familien gidder å stille opp. Jeg har også vanskelig for å tro at det er så langt som 5-6 timer til nærmeste dyrlege. Selv de som bor midt ute på Finnmarksvidda har vel kortere vei til dyrlege. Det er bra at flesteparten har blitt gitt vekk, men at 3 av de har blitt knekt nakken på er likevel 3 for mange... Anonymous poster hash: 8af34...6e9 Det er i alle fall sant. Har ikkje sagt 3 kattunger er få liksom. Syns sjølv at katten burde kastrerast, men stakkars mormora har ingen anledninghet(Eller kordan det no skrivast) til å ta med katta til dyrlegen. Ungene hennes som bur 1 halvtime frå ho, syns det er bedre å knekke kattungenakker istedenfor å kastrere katten.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #16 Skrevet 18. mai 2015 Det er to timer til nærmeste dyrelege, men jeg kastrerer nå alle dyra mine. Har heller ikke serfikat, men finner alltids noen som kan kjøre - om ikke så må jeg finne noen til å kjøre meg til busstasjonen som ligger 20 minutter unna så jeg får tatt bus. Beklager å si det, men det der var en dårlig unnskyldning. Hva om katten forsvinner for en stund og ikke får tatt pillen? Så kommer hun hjem gravid og føder deformerte unger. Ønske alle var som deg. Kattene dine er heldig som har ei matmor som deg! Du høres ut som et godt og fornuftig menneske som er dyrenes venn Anonymous poster hash: 8af34...6e9
Tvist Skrevet 18. mai 2015 #17 Skrevet 18. mai 2015 Det er i alle fall sant. Har ikkje sagt 3 kattunger er få liksom. Syns sjølv at katten burde kastrerast, men stakkars mormora har ingen anledninghet(Eller kordan det no skrivast) til å ta med katta til dyrlegen. Ungene hennes som bur 1 halvtime frå ho, syns det er bedre å knekke kattungenakker istedenfor å kastrere katten. Hvis hun bor i et grisgrent strøk, er det ikke bondegårder i nærheten? De må jo ha en dyrlege som reiser rundt. 1
Gjest Eiss Skrevet 18. mai 2015 #18 Skrevet 18. mai 2015 Ja, det er viktig, men folk bryr seg ikke. Det er kjempelett å putte kattungene i en eske, ringe DB og si at man fant kattunger et eller annet sted. Noen tror jeg bare liker å slå ihjel dyr også. Jeg kunne ønske det ble en lov om det, at det ble forbudt å ikke kastrere katten sin. Bot på 15 000kr hvis man hadde ukastrert katt som ikke var reg. og skulle brukes i avl. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #19 Skrevet 18. mai 2015 Det er i alle fall sant. Har ikkje sagt 3 kattunger er få liksom. Syns sjølv at katten burde kastrerast, men stakkars mormora har ingen anledninghet(Eller kordan det no skrivast) til å ta med katta til dyrlegen. Ungene hennes som bur 1 halvtime frå ho, syns det er bedre å knekke kattungenakker istedenfor å kastrere katten. Nå vet jeg ikke hvor gammel du er eller om du har lappen, men jeg håper at når/hvis du får lappen at du kan kjøre bestemoren din, siden barna hennes som er hennes aller nærmeste ikke gidder å ta seg bryet. Siden både du og bestemoren din ser ut til å være enige om at kastrering er det beste så er dette noe dere kan ta som en dagstur:) Anonymous poster hash: 8af34...6e9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2015 #20 Skrevet 18. mai 2015 Ja, det er viktig, men folk bryr seg ikke. Det er kjempelett å putte kattungene i en eske, ringe DB og si at man fant kattunger et eller annet sted. Noen tror jeg bare liker å slå ihjel dyr også. Jeg kunne ønske det ble en lov om det, at det ble forbudt å ikke kastrere katten sin. Bot på 15 000kr hvis man hadde ukastrert katt som ikke var reg. og skulle brukes i avl. Jeg er så enig! Men for noen er dessverre en katt "bare en katt". Enkelte mennesker er verdens snilleste mot andre mennesker, men helt likegyldig ovenfor dyrene. Jeg synes denne forskjellsbehandlingen er forkastelig. Man skal være god og snill mot både mennesker OG dyr. Anonymous poster hash: 8af34...6e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå