Gå til innhold

Hjelp! stryke bunadsskjorta med brett?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selvfølgelig ute i siste liten og skal stryke bunadsskjorta. Problemet er at jeg er helt "ny" på dette med bunad, og skjønner ikke om jeg skal stryke "brett" på kragen? Jeg har søkt internett opp og ned, og funnet masse stryketips men enda ikke funnet ut om den skal strykes rett opp, eller med brett. Jeg vet dette er forskjellig fra ulike bunadsskjorter- jeg har Lundebybunaden med en ganske vanlig skjorte (ble jeg fortalt i bunadsbutikken).

Utifra google søk velger noen å ha skjorten brettet opp,som her:

http://bunaderoslo.no/bunader/components.php?ID=1453

eller brettet ned, som her:

http://bunaderoslo.no/bunader/components.php?ID=482

Er dette valgfritt? og hvis jeg da bretter den ned, skal den strykes ned eller brettes?

Håper noen bunadsglade natteravner kan gi meg svar dagen før dagen! Riktig god 17 mai! :)

Anonymous poster hash: e85d4...99f
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er langt fra noen bunadsautoritet, men jeg tror det kommer mest an på hva slags skjorte du har. Her står det at det ikke er laget egen skjorte til den, men det står at den kan brukes med to forskjellige skjorter: Bomullsskjorte med nupereller, eller linskjorte med broderier. Alle bildene deres ser ut til å være av brodert linskjorte, og den ser ut til å skulle ha kragen opp (ellers hadde broderiene bak på kragen blitt gjemt). Mens bildet du linket til som har kragen ned ser ut til å være skjorte med nupereller.

Håper dette hjelper! :)

Anonymous poster hash: a5900...981
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Min skjorte er i bomull med nupereller, uten broderi i nakken. Skal den da brettes ned om den har nupereller?

Anonymous poster hash: dba9b...05c
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tør ikke svare, siden jeg har sett bilder av nuperelleskjorter med kraven både opp og ned. Men hadde det vært linskjorte med broderier i nakken hadde saken vært enklere. :)

Anonymous poster hash: a5900...981
AnonymBruker
Skrevet

Mamma har sin opp

Anonymous poster hash: 3a7c2...c0f
Skrevet

Hvis i tvil, stryk uten brett. Det er mulig å brette en skjortekrage der bretten ikke er strøket, men når en brett først er strøket er det forbanna vanskelig å få den ut igjen (gjett hvem som laget brett på ermet sitt..)

AnonymBruker
Skrevet

Stryk den med kragen opp, uansett om du skal gå med den opp eller brettet ned. Akkurat som man gjør med herreskjorter :-)

Anonymous poster hash: 418b5...370
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)

Stryk den med kragen opp.

Om den bør brettes ned eller ikke kommer litt an på størrelsen på kragen og lengden på halsen din, også. Personlig synes jeg det ser penest ut med nedbrettet krage når man har bomullsskjorten med nupereller. Dette gjelder særlig hvis kragen er litt stor, eller den som bærer bunaden har litt kort hals. Det er ikke pent når kragen rekker opp til kinnet og får uunngåelige flekker av solpudder/foundation/brunkrem.

Hvis kragen er såpass stor som på den andre lenken i hovedinnlegget ville jeg selv brettet den ned.

Endret av Margit Spat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...