Gå til innhold

La voksne barn bor hjemme, dårlig oppdragelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er 23 år og bor hjemme med foreldrene sine siden hun er student. Synes det er greit om jenta legger mye arbeid i studiene, hjelper til hjemme, osv. Men hun jenta er rimelig lat, hun sitter for det meste bare hjemme på dataen, gjør ikke noe husarbeid, osv. Flere som synes det da er dårlig oppdragelse å la barna bo hjemme? Tror ikke late barn har godt av å bli dullet med når de er voksne.

Anonymous poster hash: 9359f...f2f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det hadde ikke vært aktuelt her i huset! Skal de bo hjemme utover 18 år så får de jaggu det hjelpe til.

Anonymous poster hash: 3c425...97d
AnonymBruker
Skrevet

Det er da opp til hver og en å avgjøre! Foreldrene mine hadde gjerne villet at alle 4 barna skulle bodd hjemme resten av livene våre om det var opp til dem. De elsker selskap og er ensomme alene. :P De lot tilogmed typen til en søster bo gratis hos oss et år uten å gjøre noe spesielt husarbeid.

Anonymous poster hash: f390d...08f
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er da opp til hver og en å avgjøre! Foreldrene mine hadde gjerne villet at alle 4 barna skulle bodd hjemme resten av livene våre om det var opp til dem. De elsker selskap og er ensomme alene. :P De lot tilogmed typen til en søster bo gratis hos oss et år uten å gjøre noe spesielt husarbeid.

(vi flyttet forresten alle ut før fylte 20 for å studere, bare så det er oppklart. ;) )

Skrevet (endret)

Jeg er 23 og mange av mine venninner bor ennå hjemme. Skjønner at det lønner seg økonomisk, men uff så slitsomt :P Dette er forresten også de av vennene mine med minst arbeidserfaring. De er innom en jobb, jobber der to uker og finner ut at dette gidder de ikke.

Og hva gjør de når de skal leie sin første leilighet og huseier ber om referanser? Da velger nok uteleier heller noen som kan vise til gode referanser, enn en som ikke har noen.

Mine søsken (20 og 22) bor forresten også hjemme ennå. Søsteren min er ganske flink til å jobbe, men broren er en slabbadask som går årevis arbeidsledig i slengen :P Han har heller ikke studert noe etter grunnskolen.

Så jo, jeg tror nok at de som bor hjemme oftere er latere og kanskje mer bortskjemte. Greit nok det, men de vil kanskje få seg et sjokk når de kommer i den virkelige voksenverdenen.

Skal de gjøre feilene vi gjorde når vi var 16 når de er 30? Nei, det er deilig å feile og lære når man er ung, for da kan man bare skylde på det :)

Endret av Tibbie
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, to av mine svogere bor fortsatt hjemme hos foreldrene og er godt over 30 år!

Det er kunn latskap det går i, for begge jobber fulltid i godt betalte jobber, så de har mer enn nok penger til å kjøpe ett sted å bo. Han ene har faktisk blitt milionær på å bo gratis og få maten servert...

Begge innrømmer at de rett og slett ikke gidder å bo alene, for da må de jo gjøre alt selv.

Anonymous poster hash: 4d804...0cf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke du skal blande deg opp i hva andre gjør i sin familie. 23 åringer skal ikke oppdras lenger. Det er en familie med voksne mennesker som bor i lag, hva de gjør hjemme hos seg er opp til dem.

Anonymous poster hash: 74692...edb

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og bor hjemme. jeg betaler 1500 kr i måneden til min mor (som skal dekke strøm og slikt) også kjøper jeg inn og lager min egen mat. Jeg jobber også deltid ved siden av studiene 2-3 ganger i uken. Jeg bor hjemme slik at jeg skal slippe å betale 5000 kr for et soverom i kollektiv. Jeg har da også muligheten til å spare opp til egenkapital.

Anonymous poster hash: bf09b...9f8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor hjemme for øyeblikket fordi jeg fikk det tungt mentalt en periode, og leiligheten jeg bodde i var mørk og fæl.

Jeg betaler for meg og hjelper til en viss grad til. Det er kun for en kort periode. Vil tro det ikke handler om oppdragelse.

Det er heller ikke uvanlig at voksne folk bor sammen, så om man bidrar på lik linje som de andre, kan det jo være at foreldre og barna dems trives såpass godt sammen i voksen alder at det er greit å bo sammen?

Selv må jeg si at jeg savner friheten ved å bo aleine, så jeg kan nesten ikke vente m å komme meg ut ;)

Anonymous poster hash: ea8ee...fd9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og bor hjemme. jeg betaler 1500 kr i måneden til min mor (som skal dekke strøm og slikt) også kjøper jeg inn og lager min egen mat. Jeg jobber også deltid ved siden av studiene 2-3 ganger i uken. Jeg bor hjemme slik at jeg skal slippe å betale 5000 kr for et soverom i kollektiv. Jeg har da også muligheten til å spare opp til egenkapital.

Meg igjen. Jeg vasker også mine egene klær, hjelper til med husvask og setter inn i oppvaskemaskinen. Jeg tenkte ikke på å nevne dem i det første innlegget siden dette er ting jeg har gjort fra jeg begynte på ungdomsskolen. Ting jeg anser som normalt å gjøre.

Skrevet

Hvis sønnen min skal bo hjemme som voksen så forventer jeg at han deltar i husarbeid og matlaging på lik linje som meg (dette forventer jeg strengt talt lenge før han blir 18 og, om ikke på lik linje så tilnærmet). Hvis han ikke studerer så forventer jeg at han jobber og betaler leie.

Men det sier seg jo selv at hvis de ikke er oppdratt til å hjelpe til hjemme fra starten av så begynner de ikke med dette av seg selv når de er 20.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel litt sent å begynne å oppdra barna når de er 23 år og studerer?!

Regner med disse foreldrene ikke synes det er noe stress siden de har latt barna holde på slik hele oppveksten..

Anonymous poster hash: 17d0b...ae0

Skrevet

Det er opp til enhver familie og hva foreldrene tillater.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 19 flyttet jeg hjem en seks mnd periode.Jeg hadde to jobber på det tidspunket. betalte 2000 i mnd til foreldrene mine.pluss kjøpte en del mat. hjalp til hjemme med div husarbeid også var jeg en del barnevakt for minstebroren min.

vis det ikke kommer naturlig for barna å hjelpe til når de bor hjemme. burde foreldrene sagt i fra og gjort noe med det lenge før de ble i 20 åra.

Anonymous poster hash: 6810d...4af
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en bror i tjueårene som bor hjemme. Han betaler ingenting, men vasker sine egne klær og tar del i husarbeid og matlaging. Det er selvfølgelig veldig praktisk, men han mister en del privatliv. Hvis han er borte ei natt eller det kommer ei dame på besøk er det garantert at halve slekta vet det innen en uke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns ikke du skal blande deg opp i hva andre gjør i sin familie. 23 åringer skal ikke oppdras lenger. Det er en familie med voksne mennesker som bor i lag, hva de gjør hjemme hos seg er opp til dem.

Anonymous poster hash: 74692...edb

Signerer denne!!

Anonymous poster hash: d50d3...85c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ser nå hvor heldig jeg har vært med mine foreldre. Flyttet hjem da jeg var 22 pga av friår i studiene. Jobbet mellom 70 og 90% det året. Slapp å betale husleie og mat selv. Men jeg gjorde husarbeid. Er ikke bortskjemt fordi.

Kommer til å gjøre det samme med barna mine også. De skal ikke føle på at jeg ikke vil ha dem der når de passerer 18. Hvis de skal betale husleie skal det gå til egenkaptital/sparing. Det eneste jeg kommer til å forvente er at de gjør litt husarbeid i gjengjeld.

Anonymous poster hash: 23594...f45

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...