AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #1 Skrevet 16. mai 2015 Noen som kan lære meg det? Anonymous poster hash: c8ff0...6d2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #2 Skrevet 16. mai 2015 Hva slags saus vil du ha? Anonymous poster hash: 00526...061
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #3 Skrevet 16. mai 2015 Hva slags saus vil du ha?Anonymous poster hash: 00526...061 Peppersaus og rødvinssaus Anonymous poster hash: c8ff0...6d2
Gjest Lille-pus Skrevet 16. mai 2015 #4 Skrevet 16. mai 2015 (endret) Prøv denne peppersausen, den er min absolutte favoritt til biff 2,5 dl fløte 2 ts soyasaus 1/2 - 1 grovknust grønn pepper (alternativt blandet pepper, altså hvit, sort, grønn og rosè, - eller kun sort pepper) 1/4 ts salt Hell fløte, soyasaus og pepper i pannen og rør om med en liten tresleiv el.l.. La sausen koke opp og trekke til den har tyknet. Smak til med salt. Tillegg: Hentet opp en rødvinssaus som pleier fungere bra. Lager sjelden rødvinssaus til biff så jeg måtte lete litt etter denne nå: 1ss smør 1 liten løk 1/2 liten gulrot 1 hvitløksfedd 6 grovknuste pepperkorn 1 ss tomatpurè 2 ss hvetemel 3 1/2 dl rødvin 3 dl kraft (eventuelt buljong) 1 ts salt' 1/2 ts timian 2 - 3 ss smør Hakk løk og gulrotfint og fres dem i 1 ss smør uten at de tar farve. Tilsett pepper og la alt surre et par minutter. Rør inn tomatpurè, dryss på hvetemel og spe med 3 dl rødvin og kraften. Tilsett salt og timian og kok sausen minst 15 minutter. Sil sausen. Like før bruk varmes sausen og tilsettes resten av rødvinen. Rør til slutt inn 2 ss smør så sausen blir blank. Endret 16. mai 2015 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #5 Skrevet 17. mai 2015 Mener du kvernet pepper eller hel? Bruker du kremfløte lr husholdningsfløte og mener du vanlig soyasaus, slik Kikkoman lr hva den heter? Anonymous poster hash: c8ff0...6d2
Gjest Lille-pus Skrevet 17. mai 2015 #6 Skrevet 17. mai 2015 (endret) Mener du kvernet pepper eller hel? Bruker du kremfløte lr husholdningsfløte og mener du vanlig soyasaus, slik Kikkoman lr hva den heter?Anonymous poster hash: c8ff0...6d2 Hel pepper Putt pepperen i en plastpose eller et kremmehus av matpapir og bank dem med et kjevle slik at de knuser litt. Helt vanlig, kjedelig soyasaus som Kikkoman ja Siden sausen skal tykne så er kremfløte bankers. Men om du ikke har kremfløte så bruk husholdningsfløten du har. Sausen vil nok ikke tykne like mye, men det gjør ingenting. Edit: Det blir en pepperbiff med peppersaus, salat og ovnsbakte potetbåter på meg i kveld også, og jeg glemte kremfløte i går så her blir sausen laget med matfløte/husholdningsfløte i dag Endret 17. mai 2015 av Lille-pus
hjertesukka Skrevet 17. mai 2015 #7 Skrevet 17. mai 2015 I den tida jeg brukte kjøtt, så jukset jeg litt med en rødvinssaus. Kjøpte en pose Toro rødvinssaus og helte oppi en stor kopp rødvin og bittelitt sukker. Tok litt mindre vann, da. Fikk mye skryt av den, hehe. I tilfelle du får liten tid, så kan du ha denne i bakhånd.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2015 #8 Skrevet 17. mai 2015 Tusen takk for all nyttig lærdom jeg suger til mg som en svamp. Mat er gøy. Gleder mg t å imponere familien! :-)Anonymous poster hash: c8ff0...6d2
Gjest Skrevet 18. mai 2015 #9 Skrevet 18. mai 2015 Dette er den aller beste peppersauen jeg vet om. Enkel (hvis du ikke er redd for flambering) og nydelig. http://www.dagbladet.no/2011/06/06/tema/mat/klikk/16814340/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå