AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #1 Del Skrevet 16. mai 2015 det er jo så mye snakk om å spare til pensjon og det er sikkert lurt det..Hvis man lever til da. Selv mistet jeg en foreldrer rett før h*n skulle ut i pensjon og da tar staten alle de oppsparte pengene h*n hadde spart opp gjennom et langt arbeidsliv Anonymous poster hash: 4bb59...9ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #2 Del Skrevet 16. mai 2015 Tilgjengjeld hadde han hatt pensjon hele livet uavhengig av hvor lenge han levde. Man kan ikke få både i pose og sekk, både få pensjon så lenge man lever og få ut alt man har betalt inn om man dør før man har fått hele pensjonen sin utbetalt. Det blir som å kjøpe en forsikring og kreve å få tilbake forsikringspremiumen om man ikke har uflaks og slipper å bruke forsikringen. Anonymous poster hash: 0adb5...752 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #3 Del Skrevet 16. mai 2015 vedkommende hadde ikke tatt ut noe av pensjonen, døde rett før pensjonstid. Anonymous poster hash: 4bb59...9ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #4 Del Skrevet 16. mai 2015 Man arver ikke pensjon. Det dere skulle hatt var en liv$forsikring. Anonymous poster hash: b35e0...eae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken S Skrevet 16. mai 2015 #5 Del Skrevet 16. mai 2015 Du får ikke offentlig tjenestepensjon utbetalt. Ytelsespensjon som arbeidsgiver står for gir en forsikringsutbetaling til etterlatte (etterlattepensjon) innskuddspensjon går i sin helhet til etterlatte, i likhet med det du har spart privat. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #6 Del Skrevet 16. mai 2015 Man arver ikke pensjon. Det dere skulle hatt var en liv$forsikring. Anonymous poster hash: b35e0...eae hadde det, men denne var jo uansett mye mindre enn opptjent pensjon gjennom langt yrkesliv. Anonymous poster hash: 4bb59...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #7 Del Skrevet 16. mai 2015 jeg bare påpeker det, at det er så mye snakk om å spare til pensjon. jeg arvet dessuten før arveavgiften ble tatt bort, så halvparten av alle verdier gikk bort i arveavgift Anonymous poster hash: 4bb59...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #8 Del Skrevet 16. mai 2015 Hvis vi tar Anne, Anne er student, småjobber litt ved siden for å spe på studentlån/stipend. Hun opplever en ulykke som 23-åring og dør, dessverre, som ung. Hun ble aldri pensjonert, hun ble aldri gammel nok til det. Er det da statens feil for at de aldri betalte henne av de små summene hun hadde betalt i pensjon gjennom småjobbene hun hadde som student før hun døde? Det er like mye/lite statens feil som dersom hun hadde dødd dagen før hun skulle ut i pensjon og aldri fått ei krone av de pensjonspengene. Anonymous poster hash: 20dd3...f4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #9 Del Skrevet 16. mai 2015 Pensjon er et risikospill. Staten satser på at nok folk dør slik at de får dekket de som lever lenger. Om du ikke vil være med på dette spillet får du jobbe privat og spare pensjon selv. Anonymous poster hash: a0640...ed1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Sitron Skrevet 16. mai 2015 #10 Del Skrevet 16. mai 2015 jeg bare påpeker det, at det er så mye snakk om å spare til pensjon. jeg arvet dessuten før arveavgiften ble tatt bort, så halvparten av alle verdier gikk bort i arveavgift Anonymous poster hash: 4bb59...9ce Alle vet vel at pensjon fungerer sånn? Om ikke burde man lese seg opp. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QueenOfTheSidewalk Skrevet 16. mai 2015 #11 Del Skrevet 16. mai 2015 vedkommende hadde ikke tatt ut noe av pensjonen, døde rett før pensjonstid. Anonymous poster hash: 4bb59...9ce Pensjonen blir stoppet den dagen vedkommende dør, så det har ikke så mye å si. Altså har han/hun det samme forbruket som før, har man "flaks" om personen akkurat har mottat penger sånn at det er en månedslønn inne på konto. Om pensjonen fortsetter å bli utbetalt fordi de ikke har fått beskjed om dødsfall, kan de kreve pengene tilbake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #12 Del Skrevet 16. mai 2015 Ja, det er vel helt naturlig. Skattepengene jeg betaler inn for å dekke barnehageplasser og skoler får jeg jo ikke tilbake akkurat, bare fordi jeg ikke får barn. Jeg får ikke tilbake skattepengene jeg betaler for å dekke helsetjenester selv om jeg skulle være frisk til den dagen jeg dør. Til gjengjeld kan jeg leve i trygghet på at jeg får pensjon hvis jeg trenger det, jeg får sykepenger hvis jeg trenger det, jeg får helsehjelp og skulle jeg få barn likevel, så får de gratis skolegang. Anonymous poster hash: 90fbb...f30 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #13 Del Skrevet 16. mai 2015 Ja, det er vel helt naturlig. Skattepengene jeg betaler inn for å dekke barnehageplasser og skoler får jeg jo ikke tilbake akkurat, bare fordi jeg ikke får barn. Jeg får ikke tilbake skattepengene jeg betaler for å dekke helsetjenester selv om jeg skulle være frisk til den dagen jeg dør. Til gjengjeld kan jeg leve i trygghet på at jeg får pensjon hvis jeg trenger det, jeg får sykepenger hvis jeg trenger det, jeg får helsehjelp og skulle jeg få barn likevel, så får de gratis skolegang.Anonymous poster hash: 90fbb...f30 ja, sant det, ikke tenkt på det sånn. har bare lurt på alt maset om å spare til pensjon, hvem er det som tjener på det egentlig liksom.. Anonymous poster hash: 4bb59...9ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken S Skrevet 16. mai 2015 #14 Del Skrevet 16. mai 2015 ja, sant det, ikke tenkt på det sånn. har bare lurt på alt maset om å spare til pensjon, hvem er det som tjener på det egentlig liksom..Anonymous poster hash: 4bb59...9ce Du! Det staten sparer for deg er småpenger, du trenger en god pensjonsordning gjennom arbeidsgiver. Hvis du får minimum (2%) og tjener under 500' i året kan du se langt etter å gå av en dag før du er fylt 67. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #15 Del Skrevet 16. mai 2015 ja, sant det, ikke tenkt på det sånn. har bare lurt på alt maset om å spare til pensjon, hvem er det som tjener på det egentlig liksom.. Penger man sparer til man blir pensjonist er noe helt annet enn offentlige pensjonsrettigheter. Hvis personen hadde spart penger selv slik mange anbefaler så ville du arvet dem. Anonymous poster hash: cd500...0c3 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #16 Del Skrevet 16. mai 2015 Penger man sparer til man blir pensjonist er noe helt annet enn offentlige pensjonsrettigheter. Hvis personen hadde spart penger selv slik mange anbefaler så ville du arvet dem. Anonymous poster hash: cd500...0c3 Jepp. Jeg sparer selv noen tusen hver måned. Dette er min egen pensjonssparing. Som da kommer på toppen av pensjon fra Folketrygden og innskuddspensjon som arbeidsgiver sparer for meg. Anonymous poster hash: e56e6...08c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rysiseal Skrevet 17. mai 2015 #17 Del Skrevet 17. mai 2015 det er jo så mye snakk om å spare til pensjon og det er sikkert lurt det..Hvis man lever til da. Selv mistet jeg en foreldrer rett før h*n skulle ut i pensjon og da tar staten alle de oppsparte pengene h*n hadde spart opp gjennom et langt arbeidsliv Anonymous poster hash: 4bb59...9ce hadde det, men denne var jo uansett mye mindre enn opptjent pensjon gjennom langt yrkesliv. Anonymous poster hash: 4bb59...9ce Du snakker vel om opptjent og ikke oppspart pensjon? Det er vel normalt at den ikke overføres til arvingene. Det samme gjelder dagpenger/sykepenger vi tjener opp når vi er i jobb. Disse opptjener vi for å dekke eventuelle behov. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rysiseal Skrevet 17. mai 2015 #18 Del Skrevet 17. mai 2015 ja, sant det, ikke tenkt på det sånn. har bare lurt på alt maset om å spare til pensjon, hvem er det som tjener på det egentlig liksom.. Anonymous poster hash: 4bb59...9ce Sannsynligvis forveksler du det å spare til pensjon og det å tjene opp pensjon Ved å jobbe tjener man opp pensjon, men det som blir trukket av vår bruttolønn til å dekke pensjonen utgjør nok et lavere beløp enn det man får utbetalt når man blir pensjonist. Har man hatt private /tilleggsordninger med arbeidsgiver, forsikring eller ved å ha spart penger, går nok disse helt eller delvis til arvingene avhengig av ordningene 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå