Orthia Skrevet 28. august 2004 #1 Skrevet 28. august 2004 Hvilke FEM barnebøker likte du best/gjorde sterkest inntrykk på deg? Jeg tenker primært på bøker du leste selv, altså ikke billedbøker of småbarnsbøker. Min liste er: - Den hemmelighetsfulle hagen/Francis Hodgson Burnett - Den lille prinsen/Antoine de Saint-Exupéry - Det blåser på månen/Eric Lindklater - Løven, heksa og klesskapet/CS Lewis Nummer fem må jeg tygge litt på. Har mange sterke kandidater, men ingen soleklare favoritter.
Gjest Nefertiti Skrevet 28. august 2004 #2 Skrevet 28. august 2004 Min er ene og alene den hemmelighetsfulle hagen.
Gjest 1111 Skrevet 28. august 2004 #3 Skrevet 28. august 2004 Jeg husker fortsatt Frode, flodhesten som alltid var alene. får fortsatt tårer i øynene når jeg tenker på den - er det forresten noen som vet hvor man kan få tak i boka? Leste innlegget igjen og ser at det ikke gjelder barnebøker for så små. vel, da må det bli "Løven, heksa og klesskapet".
Gjest Emera Skrevet 28. august 2004 #4 Skrevet 28. august 2004 Jeg klarer ikke å hoste opp fem forskjellige, men husker godt en serie av Enid Blyton som het "Mallory Towers." Den handlet om livet på en pensjonatskole, og jeg leste den serien gang på gang.
Arkana Skrevet 28. august 2004 #5 Skrevet 28. august 2004 *Alle bøkene til Roald Dahl. Fantastiske bøker som jeg har spart på og gleder meg til å dele med mine barn, han vet virkelig hvordan han skal skrive barnebøker! De er morsomme i motsetning til C.S. Lewis-bøkene som etter min mening er grusomt kjedelige. Barn liker å le. * Den Lille Prinsen (like god for barn som for voksne) * Den Hemmelige Hagen * Jernbanebarna * Den Lange Veien Hjem Kunne ramset opp mange flere bøker, men det er nok disse jeg husker aller best.
Brunhilde Skrevet 29. august 2004 #6 Skrevet 29. august 2004 Det var ikke så lett, men nå slukte jeg alt jeg kom over av bøker... Rabletusten!!! Far til Fire Milly Molly Mandy GGB = Gyldendals Gode Barnebøker Ung i Dag-serien
Gjest Tex Skrevet 29. august 2004 #7 Skrevet 29. august 2004 "Da vi rømte hjem" "Jomfru Jo" (som filmen Little Women er basert på) Jeg elsket alt av Enid Blyton, som fex Mallory Towers serien om Darrell Rivers og bestevenninden Sally Hope, og den andre skolepensjonatserien hun skrev om tvillingene Isabel og Patricia O`Sullivan, som gikk på St. Clair. Det Hemmelige S skrev hun også, aldeles fabelaktig! Og "Mesterdetektiven Blomskvist" som jeg til stor glede for mine barn fant frem og leste på sengekanten her rett før sommeren. Gøy å lese den igjen....
Isiselin Skrevet 29. august 2004 #8 Skrevet 29. august 2004 Da jeg var helt lita: - Nå skal vi sove - Tre små katter Begge har jeg enda og tar frem med jevne mellomrom og nikoser meg med. Da jeg var litt eldre: - Heksene - Roald Dahl - Brødrene Løvehjerte - Astrid Lindgren - Ronja Røverdatter - Astrid Lindgren - Jonas - (Husker ikke forfatteren) Mange flere også, men jeg husker så dårlig titler, men det var altså disse som var de store favorittene! Kanskje aller meste Brødrene Løvehjerte.
kornelia84 Skrevet 29. august 2004 #9 Skrevet 29. august 2004 Da jeg gikk i barnehagen var yndlingsboken min "Den forelska frosken" Nå går jeg førskolelærerutdanningen, og har begynt å lese mange koselige bøker Jeg tror jeg har valgt riktig utdannelse, for dette er kjempegøy
Ingeborg Skrevet 29. august 2004 #10 Skrevet 29. august 2004 - "Heksene" av Roald Dahl - "Anne fra Bjørkely" - "Jernbanebarna" Må tenke litt på de siste to...
Gjest gjest1 Skrevet 29. august 2004 #11 Skrevet 29. august 2004 - Marens lille ugle - Koste-Kari - Alle Nancy Drew bøkene - og alle Hardy guttene- bøkene - Og en bok om ei jente som het Simone, men som fikk navnet forvekslet med Simon første dag på ny skole - og som fortsatte å være 'gutt' fordi det ville være så flaut å innrømme hun var jente... :o
Gjest Virvel Skrevet 29. august 2004 #12 Skrevet 29. august 2004 Nå har jeg vridd og vridd hjernen min, men jeg klarer ikke å plukke ut bare fem. Jeg slukte hver eneste bok jeg kom over, og har lest "alt". Jeg var veldig glad i Frøken Detektiv og Fem-serien (de gode gamle "pikebøkene" etter mamma). Alle Anne Cath. Vestlys bøker ble lest i filler, og vikingbøkene til Torill Thorstad Hauger kom jeg også stadig tilbake til. Da jeg var 11-12 begynte jeg å lese "voksenbøker", og elsket Ayla-bøkene til Jean M. Auel (som jeg egentlig ikke fikk lov til å lese, grunnet særdeles detaljerte sexscener ), for ikke å snakke om Avalon av Marion Zimmer Bradley.
:-) anna Skrevet 29. august 2004 #13 Skrevet 29. august 2004 Maria Gripe - Tordivelen flyr i skumringen - Agnes Cecilia en selsom historie Gertrude Samuels - Røm Shelley røm (om en jente på barnevernsinstitusjon i USA) Lucy M Montgomery . Anne fra Bjørkely - Emily fra Månegården Og maaaaaange andre
Vimsevips Skrevet 29. august 2004 #14 Skrevet 29. august 2004 Den var vanskelig :klø: Tror det må bli: *Tante GUmmiguttas nye hus, og oppfølgeren Tante gummigutta og blåbærmaskinen *Knerten-bøkene *Min umulige lillesøster og oppfølgeren (som jeg ikke husker tittelen på *Erika, tvillingsøsteren min *Finnmark brenner! *Viking bøkene til Torill Thorstad Hauger Oj,- ble visst 6 det.. Husker jeg leste disse mange ganger, og når jeg ser på dem i dag, bør jeg nok vurdere å kjøpe nye utgaver til Vesla. I hvertfall av de jeg fortsatt kan få tak i. Flere av dem ser mer ut som fillete paperback enn hardback bøker
Arkana Skrevet 29. august 2004 #15 Skrevet 29. august 2004 Forresten, husker det var en serie av en dansk forfatter om en jente som het Puk og gikk på pensjonatskole, den syntes jeg var spennende.
Orthia Skrevet 29. august 2004 Forfatter #16 Skrevet 29. august 2004 Forresten' date= husker det var en serie av en dansk forfatter om en jente som het Puk og gikk på pensjonatskole, den syntes jeg var spennende. Ja, den likte jeg også. Gråt også sårt over Syv små australiere.
Veslejenta Skrevet 29. august 2004 #17 Skrevet 29. august 2004 Jeg leste veldig mye som liten, så er vanskelig å huske enkelt bøker. Men noen av de er ihvertfall: Stompa-serien (pappa har alle bøkene) Frøken detektiv-bøkene Bobsey barna Tordivelen flyr i skumringen og alle de andre bøkene til Maria Gripe 5-serien Anne fra Bjørkely Alle bøker fra Astrid Lindgren og Anne Cath Vestly
Tusseline Skrevet 29. august 2004 #18 Skrevet 29. august 2004 -Brødrene Løvehjerte- Astrid Lindgren -Heksene- Roald Dahl -Aurora- Anne Cat. Vestly -Ronja Røverdatter- Astrid Lindgren
Polly Ester Skrevet 29. august 2004 #19 Skrevet 29. august 2004 Jeg leste masse da jeg var liten - pleide å sitte ved leksepulten og skjule bøkene med skolebøker så det skulle se ut som jeg gjorde lekser. De beste bøkene jeg leste var Detektiv Nancy Drew, og Okel Toms Hytte (leste den mange ganger og gråt like mye hver gang) Ellers var det alle bøkene om Pollyanna. * Mio Min Mio (likte å grine, jeg...) * Brødrene Løvehjerte (serien på TV var også gripende og fin - akkurat som jeg hadde sett det da jeg leste boka) Nr. 5 vet jeg ikke helt... Men har hørt mye om Den Hemmelige Hagen, men husker ikke om jeg har lest den. Er det den hagen med masse blomster og slikt... eller?
Gjest AnnKristin Skrevet 30. august 2004 #20 Skrevet 30. august 2004 Mine 5 favoritter: * Frendeløs * Det blåser på månen * Brødrene Løvehjerte * Heidi * Bøkene om Katitzi Disse leste jeg om og om igjen - Leste "Det blåser på månen" igjen for noen år siden, og skjønner ikke helt hvorfor jeg syns den var så utrolig fin, men jeg elsket den når jeg gikk på barneskolen....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå