AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #1 Skrevet 16. mai 2015 Hei, Jeg er i en situasjon hvor jeg desverre må søke AAP. Har flere "sykdommer", og vet ikke hvor kroniske de er, verken legen min eller andre spesialister har tatt stilling til det..men jeg har vært syk I flere år(har jobbet/studert ved siden av uten tidligere støtte..har rett og slett ikke orket å "få hjelp" fordi det er ett tiltak) -> Til nå. Nå klarer jeg ikke mer.. Legen har skrevet en legeattest fra sin side som han har sendt inn til NAV, men jeg må kanskje legge ved en egen søknad? Han var usikker.. Så nå når jeg går inn på NAV sine sider, er det ett alternative: Jeg har en alvorlig og varig sykdom som jeg fikk før jeg fylte 26 år.' Er så usikker på om jeg skal krysse av her? Fikk ett veldig generelt svar når jeg ringte NAV, så ble ikke klokere. Jeg har jo vært syk før jeg fylte 26,men da som sagt under støtte. Har betalt alt av behandlinger selv, og jobbet. Jeg håper jo på å være tilbake for fullt om ett år/ dette er ting jeg må leve med...gå I behandling ved siden av på egen hånd. Merker jeg er veldig nervøs for å få ett avslag, jeg fortjener virkelig den støtten nå..og må skrive en søknad hvor de virkelig skjønner det. Anonymous poster hash: 62048...4c6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #2 Skrevet 16. mai 2015 Du må ha vært hos spesialister endel ganger før du blir tatt som alvorlig syk. Virker ikke ut som du har vært alvorlig syk før 26år pga du har jobbet, så du kan ikke få ung ufør tillegg pga du har vært frisk nok til og jobbe. Så det kan du bare glemme egentlig, men du må ta kontakt med din egen nav saksbehandler så du får hjelp. Anonymous poster hash: cf288...a54 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #3 Skrevet 16. mai 2015 Du må ha vært hos spesialister endel ganger før du blir tatt som alvorlig syk. Virker ikke ut som du har vært alvorlig syk før 26år pga du har jobbet, så du kan ikke få ung ufør tillegg pga du har vært frisk nok til og jobbe. Så det kan du bare glemme egentlig, men du må ta kontakt med din egen nav saksbehandler så du får hjelp. Anonymous poster hash: cf288...a54 Neida, det stemmer ikke. Har vært mye hos spesialister før 26..har bare ikke tatt nederlaget og takket neitakk til sykemelding og presset meg videre. Men alt det har jeg jo dokumentert. Bare usikker siden det star kronisk- og jeg ikke vet om jeg har kronisk eller ikke. Legene sier jo "ja, vi håper jo du blir frisk...en gang". Men jeg vet jo at dette er noe jeg desverre må leve med, og at jeg selv må tilpasse livsstilen rundt det. Jeg hadde ett møte med saksbehandler for noen mnd siden, hvor det var hun selv som foreslo å søke AAP. Jeg synes som sagt det er vanskelig å forholde meg til det, og ønsker å komme tilbake raskest mulig. Synes bare hele den formelle søknadsprosessen er tung.. Anonymous poster hash: 62048...4c6
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #4 Skrevet 16. mai 2015 Ja, jeg også var forvirret av det spørsmålet. Det er jo en grunn til at man søker AAP, lissom. Det ble til at jeg svarte nei. Tror jeg. Jeg regner med de mener en fysisk kronisk sykdom? Som multippel sklerose eller noe. Men vet ikke Anonymous poster hash: 08a30...365
Gjest Gaea Skrevet 16. mai 2015 #5 Skrevet 16. mai 2015 Neida, det stemmer ikke. Har vært mye hos spesialister før 26..har bare ikke tatt nederlaget og takket neitakk til sykemelding og presset meg videre. Men alt det har jeg jo dokumentert. Bare usikker siden det star kronisk- og jeg ikke vet om jeg har kronisk eller ikke. Legene sier jo "ja, vi håper jo du blir frisk...en gang". Men jeg vet jo at dette er noe jeg desverre må leve med, og at jeg selv må tilpasse livsstilen rundt det. Anonymous poster hash: 62048...4c6 Mener å huske at det er veldig strenge krav for å få ung ufør-tillegget, men det kan jeg ikke garantere altså. Du må nesten snakke med saksbehandler/lege/noen med peiling angående akkurat det punktet - jeg hadde i hvert fall ikke krav på det, og det høres ganske likt ut. Har vært syk siden ungdomsskolen, har fortsatt ingen tro på kjapp bedring, men kronisk er det ikke nødvendigvis... Dvs, jeg må nok alltid tilrettelegge litt, men kan nok fungere i noen jobber om to, ti eller tjue år (litt vanskelig å vite). Står litt her; http://tidsskriftet.no/article/370914/
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #6 Skrevet 16. mai 2015 Jeg er over 26 år! Bare litt usikker på iforhold til om jeg skal krysse av på om jeg har vært kronisk syk siden før 26årsalderen. Anonymous poster hash: 62048...4c6
Gjest Vevila Skrevet 16. mai 2015 #7 Skrevet 16. mai 2015 Det handler om ung ufør tillegget. Det er vel bare å krysse av om du mener det stemmer så får nav heller si seg uenig.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #8 Skrevet 16. mai 2015 Det handler om ung ufør tillegget. Det er vel bare å krysse av om du mener det stemmer så får nav heller si seg uenig. Oh, hva er det for noe? Anonymous poster hash: 62048...4c6
Gjest Vevila Skrevet 16. mai 2015 #9 Skrevet 16. mai 2015 Oh, hva er det for noe? Anonymous poster hash: 62048...4c6 Hvis du har vært dokumentert alvorlig syk før du fyller 26 vil du få et tillegg som utgjør et par tusen kr i mnden. Så hvis det er en mulighet for å få det ville jeg absolutt krysset av.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2015 #10 Skrevet 16. mai 2015 Hvis du har vært dokumentert alvorlig syk før du fyller 26 vil du få et tillegg som utgjør et par tusen kr i mnden. Så hvis det er en mulighet for å få det ville jeg absolutt krysset av. Ja, dette er noe jeg har. Da jeg fikk denne sykdommen for flere år siden. Ble flere ganger anbefalt å slutte å jobbe/slutte å studere..er veldig glad jeg ikke gjorde det I alle fall. men har som sagt gjort alt uten støtte. Men sykdommen er jo dokumentert. Takk for svar. Tror jeg skal krysse av der, så kan NAV ta en vurdering. Anonymous poster hash: 62048...4c6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå