Gå til innhold

Hva koster en bunad?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare lurer. :) Har på en måte lyst på, en annen måte ikke. Dyrt å betale så mye for et plagg som blir brukt en gang i året. Men det er jo fint også. Er fra Oslo, men har sterk tilknytning til Nordland da min mor er derfra og jeg har vært der hver sommer siden jeg var en neve stor. Kan jeg ha nordlandsbunad da eller blir det teit? Jeg syns oslobubaden er litt kjedelig.

Anonymous poster hash: 9a57c...a0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ei på jobben har fått sydd bunad til datteren sin nå. Den kommer på ca 50 000 med sølv.

Ja du kan ha nordlandsbunad. :)

Endret av DreamOn
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke ha brukt. Vet aldri hva slags folk som har brukt den.

Anonymous poster hash: 9a57c...a0c

Gjest Lille-pus
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken bunad, mengden broderier, hvilke stoffer som benyttes til akkurat den bunaden, hvilke eventuelle bånd som brukes, mengden sølv og om sølvet er støpt eller håndsmidd.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Synes godt du kan ha Nordlandsbunad med den tilknytningen du har. I følge Bunadrosen kommer den på ca. 25 000 kr. Så kommer sølvet i tillegg. Du må også legge på en tusenlapp for sko, tenker jeg.

Endret av Cata
AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen som arver bunad lengre?

Anonymous poster hash: a4c96...a7b
Gjest Lille-pus
Skrevet

Er det ingen som arver bunad lengre?

Anonymous poster hash: a4c96...a7b

Ikke alle familier har skap som er fulle av bunader som kan arves.

• Liker 2
Gjest morhjertegod
Skrevet

Om du ikke har bekjente som kan brodere eller sy for en billig penge, så vil det gjennom husfliden ol. Komme på et sted mellom 40-50 tusen. Da med alt.

Gjest hockeyfrue
Skrevet

Nå har ikke jeg Nordlandsbunad da, men beltestakk fra Øst-Telemark, og min kom på 48.000 kr (inkludert sølv og sko). Det er dyrt, men jeg er veldig glad i bunaden og i tillegg har jeg alltid noe å ha på meg når det er konfirmasjoner, dåp, bryllup osv.

Gjest Tigress
Skrevet

Det kjem jo veldig an på kva bunad ein skal ha, eg har litt vanskeleg for å tru at Finnmarksbunaden er like dyr som beltestakken eller Hardangerbunaden, liksom. Eg trur den lokale min skulle kunne hankast inn for om lag 30 000, er ikkje så mykje dill på han.

Men eg ville jo aldri kjøpt NY bunad, då, eg er altfor glad i gjenbruk!

Og så har eg arva mine...

AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle familier har skap som er fulle av bunader som kan arves.

Jepp. Og om man har flere døtre eller barnebarn så må de som ikke arver kjøpe.

Anonymous poster hash: ea2ab...f79

Skrevet

WOW, skal si prisen har gått opp! Min kosta fjorten tusen i 1996. Husker at jeg syntes det var vilt mye. Var konfirmasjonsgave.

AnonymBruker
Skrevet

Min koster vel mellom 40-50.000 ny med sølv og ferdig sydd og brodert. Hadde jeg i dag ville hatt ny bunad, hadde jeg lært meg å sy den selv.

Anonymous poster hash: 467b2...79a
AnonymBruker
Skrevet

WOW, skal si prisen har gått opp! Min kosta fjorten tusen i 1996. Husker at jeg syntes det var vilt mye. Var konfirmasjonsgave.

Baret stoffet på min bunad havnet på rett under 10.000, så 4000 for broderi, sying og sølv er selvsagt svært lite.

Anonymous poster hash: 467b2...79a

Skrevet

Jeg har ganske mye broderi og jeg tror alt kom på 30-40000.

Gjest Lille-pus
Skrevet

For 10 år siden betalte jeg over 50" for min egen beltestakk.

Grunnen til dette er følgende:

Kvalen (skjortekraven) er i i smøyg, noe en spesialist i Skien måtte 'hentes inn' for å sy, den lokale produsenten kunne ikke selv (og 'ja' hun er telemarking i generasjoner tilbake), smøyg står i stor fare for å dø ut.

Jakken er ikke helt gratis den heller. Ikke alle bruker jakke, men jeg gjør.

Sølvet er håndsmidd av en lokal sølvsmed og dermed dyrere enn de støpte søljene (eksempel for demo: En støpt bolesølje ligger i dag på rundt 7000, en håndsmidd bolesølje ligger på rundt 13.000)

Håndsydde dufsesko trakk også totalprisen opp.

Så kommer silketørklene i tillegg + det håndvevde vippebåndet (vippebandet og beltet produsert av Vevkjerringa)

Skrevet

40 000kr tror jeg!

Må vell finnes noe nedbetalingsavtale på dette hos husfliden vil jeg gjette!

AnonymBruker
Skrevet

For 10 år siden betalte jeg over 50" for min egen beltestakk.

Grunnen til dette er følgende:

Kvalen (skjortekraven) er i i smøyg, noe en spesialist i Skien måtte 'hentes inn' for å sy, den lokale produsenten kunne ikke selv (og 'ja' hun er telemarking i generasjoner tilbake), smøyg står i stor fare for å dø ut.

Jakken er ikke helt gratis den heller. Ikke alle bruker jakke, men jeg gjør.

Sølvet er håndsmidd av en lokal sølvsmed og dermed dyrere enn de støpte søljene (eksempel for demo: En støpt bolesølje ligger i dag på rundt 7000, en håndsmidd bolesølje ligger på rundt 13.000)

Håndsydde dufsesko trakk også totalprisen opp.

Så kommer silketørklene i tillegg + det håndvevde vippebåndet (vippebandet og beltet produsert av Vevkjerringa)

Ååå jeg vil se bunaden din! :rodmer:

Anonymous poster hash: 2815c...c25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Norske bunader gjør det jo billigere enn husfliden, selv om det ikke er lov til å si på KG :fnise: tør ikke si det under nik en gang for da blir jeg halshugget...

Anonymous poster hash: bb2ba...c43
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...