Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et lite "dilemma" hvis man kan kalle noe så overfladisk som dette for det da. :P

Jeg står mellom La roche posay, Dermalogica, eller Green people som hudpleie produkter. Må kjøpe meg en krem. La roche posay og Dermaloica virker veldig bra, men begge har jo dimethicone i seg. Det samme har jo en rekke sjampoer også. Jeg sliter med flasseksem og er redd for alt som kan tette igjen hodebunnen.

Samtidig tenker jeg at de ville ikke puttet det i sjampoer og kremer om det ikke var "trygt". Hva tenker dere? Har dere noe erfaring med disse produktene?

Anonymous poster hash: 156bf...032
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Trygt er ikke det samme som bra. Dimethicone er et silikon polymer og legger seg som et lag over huden.Alt som slutter på -cone og -one er forresten. Dette vil fylle ut tynne linjer og gi huden et jevnere resultat, derfor er dette så mye brukt i primere.

Det vil også hindre huden å kvitte seg med døde hudceller og kan føre til at bakterier og smuss blir "fanget" mellom huden og silikonet.

Jeg bruker dermalogica og har inntil jeg så denne posten vært rimelig fornøyd. Men det at huden min kjennes myk hud betyr ikke at den får den fuktigheten den trenger. Og bruk av silikoner vil bare tørke ut huden på lengere sikt. Å tisse på seg for å holde seg varm rett og slett. Huden trenger ingredienser som kan trenge inn i hypodermis, og det er ikke alle produkter som har den egenskapen. Akkurat hva det er, vet jeg ikke.

Men frykt ikke! REN har en hudserie som heter Evercalm som visstnok ikke skal holde noen silikoner. Jeg ville heller gått for det, og jeg har god erfaring med REN sine produkter generelt, men ikke denne serien.

Endret av Anwa
Skrevet

Silikoner tetter ikke igjen hodebunnen, og huden forøvrig. Dessuten er det ikke alltid silikon i sjampoer heller, det er mest av det i balsam. Jeg ville gått for enten Dermalogica eller La Roche Posay om det er disse som er alternativene.

Og for ordens skyld: Huden trenger IKKE produkter som kan trenge ned i underhuden. Å hevde at silikon hindrer huden i å kvitte seg med døde hudceller og at det tørker ut er også høyst uvitenskaplig.

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd Neccin sjampo? God mot klødde, irritert hodebunn og flass

Anonymous poster hash: 18ade...024

AnonymBruker
Skrevet

Har et lite "dilemma" hvis man kan kalle noe så overfladisk som dette for det da. :P

Jeg står mellom La roche posay, Dermalogica, eller Green people som hudpleie produkter. Må kjøpe meg en krem. La roche posay og Dermaloica virker veldig bra, men begge har jo dimethicone i seg. Det samme har jo en rekke sjampoer også. Jeg sliter med flasseksem og er redd for alt som kan tette igjen hodebunnen.

Samtidig tenker jeg at de ville ikke puttet det i sjampoer og kremer om det ikke var "trygt". Hva tenker dere? Har dere noe erfaring med disse produktene?

Anonymous poster hash: 156bf...032

Noen linker som kan hjelpe...

Om parabener i kosmetikk:

http://www.klikk.no/mote/detnye/skjonnhet/article1484034.ece

Om silkoner i sjampo:

http://www.kk.no/livsstil/dette-b%C3%B8r-du-se-etter-p%C3%A5-etiketten-23515

Jeg anbefaler en sjampo uten noe av dette. Det finnes sjampoer av 100% naturlig opprinnelse (økologisk sertifisert), eksempelvis denne (den er laget for baby, og fungerer veldig bra på voksne også), men om du ønsker med litt andre dufter, så kan du velge noen andre fra samme produsent (trykk på sjampo i menyen).

Dersom du bruker en eller annen sjampo av naturlig opprinnelse, så bør du ikke benytte vanlig balsam heller (da er vitsen nesten borte ved å velge økologisk sjampo) - prøv heller å skylle ut håret i en blanding av vann og vanlig mat-eddik (blank 7%) og håret blir mykt og glatt, og samtidig får hårbunnen tilbake den naturlige fettbalansen. Det vil du merke ved at behovet for å vaske håret reduseres kraftig (ikke er så fett som det kanskje har vært før).

En artikkel på området om "raw" sjampoer kan du finne her;

http://www.klikk.no/mote/article1497329.ece

Lykke til med valget!

Anonymous poster hash: c3617...bea

Skrevet (endret)

Silikoner tetter ikke igjen hodebunnen, og huden forøvrig. Dessuten er det ikke alltid silikon i sjampoer heller, det er mest av det i balsam. Jeg ville gått for enten Dermalogica eller La Roche Posay om det er disse som er alternativene.

Og for ordens skyld: Huden trenger IKKE produkter som kan trenge ned i underhuden. Å hevde at silikon hindrer huden i å kvitte seg med døde hudceller og at det tørker ut er også høyst uvitenskaplig.

Silikoner tetter ikke igjen huden?

Høyst uvitenskapelig?

Da må jeg vennligst be deg å henvise til pålitelige kilder som støtter denne påstanden, eller i det minste komme med en troverdig forklaring. Rimelig ufint er det også å avvise en påstand uten å komme med noen konklusjon av hvorfor du mener det er galt.

Endret av Anwa
Skrevet

Silikoner tetter ikke igjen huden?

Høyst uvitenskapelig?

Da må jeg vennligst be deg å henvise til pålitelige kilder som støtter denne påstanden, eller i det minste komme med en troverdig forklaring. Rimelig ufint er det også å avvise en påstand uten å komme med noen konklusjon av hvorfor du mener det er galt.

Eller skulle jeg bedt deg henvise til pålitelige kilder om at det er ikke er bra? :P

Prøver meg på en mellomting av det du ber om:

Først og fremst opplever jeg at du skjærer alle over én kam her. Det er forskjell på silikoner, De fleste av dem vil rett og slett fordampe fra huden. Om man smørte et tykt lag av kun en lite vannløselig silikon, kan det kanskje tenkes at hudcellene ble liggende. Men vi må forutsette at TS også renser huden, og da fjernes både silikon og døde hudceller. Dessuten er det ikke en reell problemstilling.

Anbefaler at du leser dette, alt står her: http://www.paulaschoice.com/cosmetic-ingredient-dictionary/definition/silicones/silicone

(haha, så forutsigbar jeg er! Alltid Paula Begoun)

Forøvrig kan det hende du mente at huden trenger ingredienser som kan trenge ned i dermis. Det stemmer hvis det er snakk om at man skal reparere solskader og signifikant forbedre rynker. Men den trenger det ikke. Det den kan trenge, er hjelp til å opprettholde barriærefunksjonen sin, slike ingredienser virker i de øverste hudlagene. Jepp. Derfor mener jeg det du nevnte er feil.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Eller skulle jeg bedt deg henvise til pålitelige kilder om at det er ikke er bra? :P

Prøver meg på en mellomting av det du ber om:

Først og fremst opplever jeg at du skjærer alle over én kam her. Det er forskjell på silikoner, De fleste av dem vil rett og slett fordampe fra huden. Om man smørte et tykt lag av kun en lite vannløselig silikon, kan det kanskje tenkes at hudcellene ble liggende. Men vi må forutsette at TS også renser huden, og da fjernes både silikon og døde hudceller. Dessuten er det ikke en reell problemstilling.

Anbefaler at du leser dette, alt står her: http://www.paulaschoice.com/cosmetic-ingredient-dictionary/definition/silicones/silicone

(haha, så forutsigbar jeg er! Alltid Paula Begoun)

Forøvrig kan det hende du mente at huden trenger ingredienser som kan trenge ned i dermis. Det stemmer hvis det er snakk om at man skal reparere solskader og signifikant forbedre rynker. Men den trenger det ikke. Det den kan trenge, er hjelp til å opprettholde barriærefunksjonen sin, slike ingredienser virker i de øverste hudlagene. Jepp. Derfor mener jeg det du nevnte er feil.

Jeg kommer med en påstand, du avviser denne påstanden og jeg ber deg om en kildehenvisning. Da er det rimelig klart at det er din påstand jeg vil ha en nærmere forklaring på.

Paula Begoun er en radio-vert og forfatter som har skapt sitt eget 'varemerke' rundt det å være en 'Cosmetics cop', og har sin egen linje med hudpleie produkter. Hun har ingen medisinsk eller kosmetologisk utdannelse, men har jobbet som MUA i started av sin karriære. Jeg har lest noen av bøkene hennes, og syns hun er særdeles polemisk i sine meninger. Selv har jeg mer tillit til de som ikke tjener noe på slike påstander.

Dimethicone er den mest brukte silikonen som finnes i kosmetikk så selvfølgelig er det jeg snakker om, men beklageligvis har denne vannløselige typen av silikon også en forringende effekt på huden og dens evne til å reparere seg selv.

Dette blir mulig litt omfattende her, men i hypodermis har du stratum basale. I dette underste hudlaget formes nye celler og skyves opp til de øvre lagene i huden. Naturlig nok vil det å bruke produkter som kun trenger inn i de øvre hudlagene hjelpe på kort sikt, men om man virkelig skal ta fatt på problemet må man bygge opp huden fra innsiden og ut.

http://www.who.int/ipcs/publications/ehc/ehc235.pdf?ua=1

Les denne du.

Endret av Anwa
Skrevet

Jeg kommer med en påstand, du avviser denne påstanden og jeg ber deg om en kildehenvisning. Da er det rimelig klart at det er din påstand jeg vil ha en nærmere forklaring på.

Paula Begoun er en radio-vert og forfatter som har skapt sitt eget 'varemerke' rundt det å være en 'Cosmetics cop', og har sin egen linje med hudpleie produkter. Hun har ingen medisinsk eller kosmetologisk utdannelse, men har jobbet som MUA i started av sin karriære. Jeg har lest noen av bøkene hennes, og syns hun er særdeles polemisk i sine meninger. Selv har jeg mer tillit til de som ikke tjener noe på slike påstander.

Dimethicone er den mest brukte silikonen som finnes i kosmetikk så selvfølgelig er det jeg snakker om, men beklageligvis har denne vannløselige typen av silikon også en forringende effekt på huden og dens evne til å reparere seg selv.

Dette blir mulig litt omfattende her, men i hypodermis har du stratum basale. I dette underste hudlaget formes nye celler og skyves opp til de øvre lagene i huden. Naturlig nok vil det å bruke produkter som kun trenger inn i de øvre hudlagene hjelpe på kort sikt, men om man virkelig skal ta fatt på problemet må man bygge opp huden fra innsiden og ut.

http://www.who.int/ipcs/publications/ehc/ehc235.pdf?ua=1

Les denne du.

Jeg forstår at både du og andre kan ha betenkeligheter med Paula Begoun siden hun er interessert i å tjene penger, men jeg kjøper likevel argumentene hennes, husk at hun også anbefaler produkter som ikke er hennes egne. Er det bevist i forsøk at ingredienser påvirker huden negativt, ikke bruk dem. Er det bevist at de har en positiv effekt, flott. Unngå å irritere huden, det setter igang betennelsesreaksjoner som på sikt skader den. Alt dette virker plausibelt spør du meg, derfor tror jeg på Paula.

Etter nøye ettertanke har jeg kommet frem til at jeg ikke har tid til å lese igjennom en sånn lang rapport, det virker som om der var mye som ikke var relevant. Men hvis du kjenner til hele innholdet, blir jeg glad om du tar deg bryet å hente frem det som er relevant for akkurat det vi diskuterer, altså hvordan silikon påvirker huden negativt.

Jeg synes det er forferdelig trivelig å diskutere dermatologi og kunne gjort det dagen lang, men jeg synes det er flott om vi begge kan få kontroll på begrepene først. Hypodermis betyr "under huden", og er et annet navn på nettopp underhuden, også kalt subcutis. På fagspråk kaller man overhuden for epidermis, og det er nok den du ville frem til her. Det nederste cellelaget i epidermis kalles som du nevnte, basalcellelaget. Om en ingrediens penetrerer hit, har den fremdeles ikke kommet ned i den egentlige huden, dermis. Så hvis du faktisk skal bygge opp huden, er det der det må skje.

AnonymBruker
Skrevet

Dimethicone er et billig fyllstoff som ikke har noen positive egenskaper for huden i hudpleie. I sminke legger den seg i linjer og porer og kan gjøre at sminken ser jevnere ut. Det gjør den også lettere å smøre.

At Paula omtaler dimethocone som "good," er ingen overraskelse. Hvis man ser på innholdsfortegnelsen i produktene hennes så er de proppfulle av dimethicone.

Kanskje folk flest ikke reagere negativt på dimethicone (jeg gjør, får tilstoppede porer, fet hud og kviser), men bra for huden er det ikke.

Anonymous poster hash: 108f8...ac2
  • 1 år senere...
Gjest Angelicee
Skrevet

Hei! Dette er jo en veldig gammel tråd, men jeg fant den tilfeldigvis da jeg søkte på silikoner i hudpleie. 
Jeg har tenkt lenge på dette og brukt kremer  uten silikoner, men nå har det seg slik at jeg gjerne vil bruke et merke, men de bruker silikoner i kremene og jeg har skjønt det slik at de gjør det slik at fuktigheten ikke skal fordampe fra huden. 
Men jeg er så i tvil på om jeg skal bruke disse produktene siden de inneholder silikoner, for jeg blir jo litt skeptisk når jeg ser at flere og flere shampoer for eksempel skriver "no silicone" utenpå etiketten. Er silikoner virkelig "farlig" for huden og hodebunnen? Eller er dette med silikoner overdrevet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...