Gå til innhold

Helt ut med brystpanel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et eldre hus, ca 100 år gammelt, og her har vi nå bodd ca 3 år. Vi er fortsatt i oppussing-modus men nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre med "hall" og trappeoppgang - her er det nemlig brystpanel. Ikke et slik lekkert et med utskjæringer, bare helt enkelt med vanlig panel og liten listkant oppå-. Er dette helt ut? blir det finere å fjerne hele og heller sette opp panel eller tapet?

Anonymous poster hash: 56fcf...e56
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville fjernet, definitivt! Med mindre det var en proginal del av det gamle bygget.

Anonymous poster hash: 72026...ce7

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville enten fjernet det eller malt det. Kanskje i en fin gråfarge, og så hatt en lekker tapet på resten av veggen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har beholdt det. Maler du brystpanelet i grått og veggen i hvitt, ser det ganske ålreit ut :)

Anonymous poster hash: 2ebbd...540

Skrevet

Det høye brystpanelet med smal list malt i lyse farger man ser i f.eks bygårder i Oslo går aldri av mote.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg synes er "helt ut" er å fjerne originale snekkerdetaljer i gamle hus for å tekkes en skiftende mote. Det lukter litt for mye av 50-tallet og lemlestede sveitserhus. (Jeg vokste opp i et slikt, og kunne grått av frustrasjon når jeg tenker på hvor vakkert huset var før besteforeldrene mine "moderniserte" det.)

Så: Om brystningspanelen er gammel og original, så la den stå, vær så snill. Men er den satt opp på 90-tallet kan du gjøre hva du vil med den etter min mening. :)

Anonymous poster hash: ae621...d97
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mine besteforeldre bor i et vakkert gammelt og vedlikeholdt hus hvor de har brystpanel med utskjæringer. Jeg gruer meg til den dagen det må selges, håper ikke nye eiere vil rive alt det nydelige håndverket og snekre opp gipsplater med tapet eller enda verre sånne hvite plater med fake treverk (ja aner ikke hva det heter.) som mange har fortiden.

Men i huset til mine foreldre har de brystpanel fra 90tallet i loftstuen. Det hadde jeg revet med en gang om jeg kunne. Det er veldig enkelt og har ikke like mange detaljer og lagt ned mange timer i dette.

Anonymous poster hash: e51e5...a96

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er fint, hadde bare malt det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er fint så lenge det er nøytrale farger.

Anonymous poster hash: 65a69...5e8

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det i stue, var trehvit panel og hvitt på øversiden. Pga prioriteringer ble det i første omgang malt i en grå/brun farge (både panel og plater) og vi ble overraskende nok veldig fornøyde :-)

Anonymous poster hash: b8df7...66a

Skrevet

Det hadde jeg glatt fjerna. Brystpanel er ikke fint.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har kjøpt hus med brystpanel i alle de tre soverommene. Vi velger å male det i noen moderne farger, og la det bli der inntil videre. Rett og slett fordi jobben med å fjerne det og få det til å se greit ut er større enn det vi vil ta på oss nå. Vi pusser opp hele huset, og siden det bare er snakk om soverom gjør det ikke så mye. Er det i stuen derimot ville jeg tatt jobben med å fjerne det!

Anonymous poster hash: 27336...870

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...