Gå til innhold

DIY Ansiktsmasker

Underhuden

Anbefalte innlegg

Heisann!
Jeg har vært aktiv her på forumet de siste ukene, og har svart og forsøkt å hjelpe dere som har spørsmål om hud og hudpleie etter beste evne. Jeg er utdannet hudterapeut og brenner for å gi rett informasjon til folket, hjelpe dem som sliter med huden. Det har veldig mye å si på selvfølelsen hvordan huden ser ut, og derfor er jeg villig til å bruke tiden min på å gi veiledning helt gratis:) Dette blir mitt første emne her inne. Et tema jeg brenner for innefor hudpleie; nemlig hjemmelagde ansiktsmasker. Hudpleie kan være vanvittig dyrt, så hvorfor ikke spare inn der man kan? I tillegg er hjemmelaget hudpleie basert på rene ingredienser, ingen lumske kjemikalier vi ikke trenger.

Selv lager jeg og bruker mer DIY-masker enn jeg bruker ferdigkjøpte, og synes jeg får minst like god effekt av dette. Jeg har to favorittoppskrifter. Den ene for fet/kombinert hud med akneproblematikk, den andre en beroligende og mykgjørende maske som er spesielt gunstig for rosacea eller sensitiv hud.
Sistnevnte maske er meget enkel å lage og ingrediensene er veldig lette å få tak i. Dette finner du i de fleste innvandrerforretninger.

Oppskrift:
1 spiseskje brunt rismel
2 spiseskjeer gurkemeie
2 spiseskjeer naturell yoghurt
1/2 spiseskje honning.

Blandes godt og påføres (gjerne med pensel). La virke i maks 20 minutter. Huden kan se litt gul ut etterpå, så gjerne vask to ganger over eller skrubb - men det gjør ikke så mye med mindre du skal noe etterpå .
Kan påføres helt opp under øynene også for å roe ned øyepartiet. Effekten vises etter noen ukers bruk (jevnere hudtone, mindre rød), men man merker tydelig at huden er
mykere etter bare èn gang. Masken kan brukes opptil 3 ganger i uka. Oppskriften holder til minst 3 masker, putt i en boks og oppbevar i kjøleskap.

gurk.jpg

Maske nummer to er meget gunstig for fet/uren hud, men med forsiktighetsregler om du er veldig sensitiv. Denne masken er meget dyptvirkende og aktiv, og huden vil kunne føles rød og noe mer sensitiv i 24 timer etter bruk. Denne masken ville jeg ikke brukt oftere enn annenhver uke. Ønsker du en grønn leirmaske du kan bruke 1-2 ganger i uka kan du gå for en maske med kun Kaolin (og Tanaka).

Oppskrift:

1 del Tanakapulver

1 del bentonite clay
1 del Kaolin
+ En dæsj Fullers Earth
(Har ikke spiseskjemål på denne da jeg alltid lager den på feelinga, men det skal godt gjøres å lage den feil)

De ulike pulverene blander jeg ut med appelsinblomstvann da jeg synes denne gir en fin glødende effekt på huden, men man kan også bruke rosevann om man er litt sensitiv, eller trollhassel for maksimal effekt (men dette synes jeg blir for røft for huden). Masken skal ikke være helt rennende, men ikke klumpete og umulig å påføre i ansiktet heller. Så hell litt og litt sammen med pulverene og rør til masken ser jevn og passe ut.

La virke i ca 20 minutter eller til den har tørket.
Påfør rikelig med fuktgivende produkt etterpå, gjerne fuktmasken fra Matis.

Mud-Mask-spa-trtment-300x279.jpg

Kom gjerne med fler gode oppskrifter til meg, som fungerer for dere :) Det er utrolig gøy å lage masker selv!

Redigert: ryddet opp i linker.

Endret av Underhuden
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil ikke si at noen av ingrediensene du nevner er vanlige å ha i en husholdning, og må dermed kjøpes inn. Syntes derfor at denne masken ikke var spesielt "homemade" vennlig, selvom man setter den sammen hjemme.

Jeg bruker scrub og maske med så vanlige ting som:

Skrubb: Sitron/lime juice og sukker/salt

Maske: Honning og sitron/lime
en annen variant om man sliter med rød hud er noe så enkelt som tomat/ketchup! :)
Veldig billig, effektivt og noe man slipper å handle inn "fancy" ingredienser for.
Men flott at du uansett deler dine tips!

Anonymous poster hash: 18d36...3e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si at noen av ingrediensene du nevner er vanlige å ha i en husholdning, og må dermed kjøpes inn. Syntes derfor at denne masken ikke var spesielt "homemade" vennlig, selvom man setter den sammen hjemme.

Jeg bruker scrub og maske med så vanlige ting som:

Skrubb: Sitron/lime juice og sukker/salt

Maske: Honning og sitron/lime

en annen variant om man sliter med rød hud er noe så enkelt som tomat/ketchup! :)

Veldig billig, effektivt og noe man slipper å handle inn "fancy" ingredienser for.

Men flott at du uansett deler dine tips!

Anonymous poster hash: 18d36...3e1

Den første masken har ingredienser som er lette å få tak i, etter min mening.

Maske nummer to er litt verre, men dette er virkelig gode ingredienser for en fetere hudtype som trenger en skikkelig dyprens. Jeg har vel aldri gitt uttrykk for at disse maskene lages med ingredienser man har liggende. De er like så vel hjemmelaget da man setter sammen og blander masken hjemme istedenfor å kjøpe ferdig produkt.

Edit: I tillegg er mine såkalte "fancy" ingredienser ekstremt billige, man kan kjøpe inn store kvanta og man kan ha dem liggende i evigheter.

Endret av Underhuden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine oppskrifter! Jeg elsker hjemmelagde hudpleieprodukter, syns faktisk jeg får like godt eller bedre resultat enn hos hudpleieren. :)

Slet en periode med hormonelle kviser, så begynte jeg å lage litt forskjellige masker. Den enkleste, og i grunnen mest effektive, var en spiseskje økologisk honning sammen med en dæsj jojobaolje. Bank i bordet, ikke hatt en kvise på to år!

Lar den virke til det begynner å prikke (15 min ca), en gang i uka. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, blander noen ganger med enten brunt sukker eller kaffegrut, for peelingens skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fine oppskrifter! Jeg elsker hjemmelagde hudpleieprodukter, syns faktisk jeg får like godt eller bedre resultat enn hos hudpleieren. :)

Slet en periode med hormonelle kviser, så begynte jeg å lage litt forskjellige masker. Den enkleste, og i grunnen mest effektive, var en spiseskje økologisk honning sammen med en dæsj jojobaolje. Bank i bordet, ikke hatt en kvise på to år!

Lar den virke til det begynner å prikke (15 min ca), en gang i uka. :)

Bare hyggelig :) Jeg bruker mye jojobaolje selv i hjemmelagde produkter. Finfin ingrediens! Ikke prøvd den som maske med honning, det må jeg gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Til alle som leser her inne: IKKE ta sitron på huden. Det er skadelig.

Anonymous poster hash: 2095e...02c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som leser her inne: IKKE ta sitron på huden. Det er skadelig.

Anonymous poster hash: 2095e...02c

Fortell meg mer om dette! Jeg har nemlig hørt lignende før. Sitron er en syre som er for sterk for huden og vil skade og bleke den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...