Gå til innhold

Ok folkens, så hva sparer dere til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye sparer du i måneden? :-)

Anonymous poster hash: 739df...3a5

Sparer fast 1500 på BSU, og minst 2000 til sparekontoen. Har morsom sparing i DNB slik at jeg setter av 10kr for hver gang jeg bruker kortet. Blir som regel penger til overs når jeg får lønn igjen, og da setter jeg overskuddet til sparekontoen, kan være alt mellom et par hundre til 2000kr

AnonymBruker
Skrevet

Sparer til leilighet, nye møbler og kjæledyr. Også har jeg alltid lyst på en ny veske.

Anonymous poster hash: 16bfd...7c0
Skrevet

Jeg har følgende spareplan:

• BSU - fylles opp hvert år
  • En sparekonto til barnet mitt, minst 300 kr mnd (Blir som regel mer). Skal gå til konfirmasjon, sertifikat, bil/moped, evt resten til egenkapital til bolig om der er noe igjen.
  • Meg selv: Minst 200 kr mnd. Skal gå til ting jeg selv ønsker meg, rent forbruk. Har ikke åpnet den ennå :sjokk::fnise:
  • Bufferkonto: Til uforutsette utgifter og regninger. Minst 1000 i mnd, blir alltid mer. Har som mål å få minst 100 000 på den i løpet av utgangen 2017.
  • Ellers betaler jeg ned på boliglån, minst 2000 i mnd. Har egentlig avdragsfritt, men vil betale ned så fort som mulig :)
  • Liker 1
Skrevet (endret)

- Buffer

- Oppussing av bolig

- Trangere tider

- Pensjonistalderen

Edit: Sparer 7 000 + i måneden. Noe i fond, noe på "høyrente"-konto (lavere avkastning, men lettere tilgjengelig)

Endret av Rosalie
Skrevet

- Til nedbetaling av huslån.
- Til bedre/større bolig.
- Pensjon

- Til større begivenheter for barna som f.eks. bolig, bil, lappen, konfirmasjon o.l.

- Helsebuffer. Har opplevd det tidligere og det svir skikkelig i pengboka, så har lite lyst til å oppleve det igjen. Har en periode nå hvor jeg bruker mye til behandling, men ikke nok til å få frikort eller dekt kostnader, så det har vært smart sparing. Denne sparingen er også får veterinærbehandling for alle dyrene.

- Bil

- Oppussing av bolig
- Langsiktige investeringer, samler opp en god slump med penger gjerne 20-80.000 per gang for å investere i diverse ting.

- Bygging av stort bygg med voilere, litt sjeldne fugler og mange vanlige. Regner med sluttsummen blir på rundt 500.000, da inkludert fuglene.

- Sist i rekka er opplevelser og ferie.

• Liker 1
Skrevet

- Buffer

- Reiser: Akkurat nå sparer jeg til en "dannelsesreise" til Palestina.

- Leilighet: Langsiktig mål, men håper å være der om to-tre år :)

Skrevet

Sparer til egen leilighet og kanskje en bil etterhvert.

Skrevet

Jeg har klart å fylle BSU-kontoen min hvert år, og ved slutten av neste år er den på 195 000. Maxgrensa er altså innenfor rekkevidde! Det blir en ubeskrivelig deilig følelse når jeg har nådd målet! :)

Ellers er jeg student, og har sammen med kjæresten min kjøpt en leilighet med store oppgraderingsbehov, så de fleste av pengene mine har gått til nødvendig oppussing. Da blir det vanskelig å sette til side så mye ekstra, men jeg håper å kunne begynne så smått med pensjonssparing når BSU-kontoen er full. Noen hundrelapper i måneden til pensjonssparing, og en mye raskere boliglånsnedbetaling i jeg har i dag er målet.

Jeg kunne også tenke meg å sette penger i utbytteaksjer, men det blir ikke før jeg har boliglånet under kontroll, og betydelig høyere inntekt enn i dag :)

Skrevet

Herlighet så flinke folk er til å spare! Imponert.

Selv er jeg student uten så veldig mye til overs i slutten av måneden, men prøver å spare litt iallefall. Sparer penger til å flytte til Australia i juli.

AnonymBruker
Skrevet

I alle disse "hvor mye sparer du i måneden?"- trådene, sparer folk tydelig vis mange tusen kr per måned, alt fra 3.000 - 25.000 per måned, og mange er gjerne de som eier bolig fra før av, så hva er det dere egentlig sparer til? Alle kan svare :)

Anonymous poster hash: 739df...3a5

En større bolig. Huset vi har nå begynner å bli litt trangt nå som nr.3 kom, så vi trenger et større hus, men jammen dyre er de.

Anonymous poster hash: 3cfb6...09a

Skrevet

Nytt seil til båten

• Liker 1
Skrevet

Pensjon, renteøkning, uforutsette utgifter og, en sjelden gang, tom konto før ny lønn.

Skrevet

Det siste året har jeg brukt til å spare til oppussing av kjøkken. Nå er det endelig i boks :biggrin:!

Fremover er sparefokus følgende:
1) Betale ned lite rentefritt lån fra kjæresten
2) Buffer à fire måneders utgifter
3) Ekstrainnbetalinger på boliglånet på 500 kr i måneden
4) Nye vesker :rolleyes:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har forskjellige sparemål, og også forskjellige spareformer:

• Ekstra nedbetaling på boliglån = raskere nedbetalt bolig, mer til overs som pensjonist
  • Aksjefond som pensjonssparing
  • Høyrentekonto som buffer og generell sparing til større ting (hvis jeg en dag skulle få lyst til å pusse opp kjøkkenet e.l.)
  • Egen feriekonto
  • Egen konto til sparing til neste runde bursdag (har lyst til å gjøre noe stort)

Alt som faste trekk hver lønningsdag.

Anonymous poster hash: c97fb...7b9
Annonse
Skrevet

Vi sparer ikke til noe spesielt, men vi tjener adskillig mer enn vi bruker, og ser ikke hensikten i å prøve å bruke opp alt selv om vi ikke bevisst sparer til noe.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

* BSU

* Langtidssparing til egenkapital til bolig, med bonusrente for urørt konto da jeg er for gammel til å makse ut BSU'en (kom sent i gang med sparing siden jeg har vært fattig student i så mange år). Planen er å ha kr 300.000 der innen fem år.

* Buffer til uforutsette utgifter (målet er å ha ca. minst kr 50.000 her til enhver tid)

* Småsparingskonto til ferie, ting jeg ønsker meg etc. Det trekkes 10 kroner hver gang jeg bruker visakortet. Merker det ikke, men tjohei som det går inn penger der. Litt skremmende hvor mye man faktisk drar kortet egentlig... I tillegg setter jeg inn det som blir til overs før neste lønning.

Anonymous poster hash: 628be...ce8
Skrevet

Jeg sparer uten å vite hva jeg sparer til :o

Tenker bare at det er kjekt å ha en buffer; får klaustrofobi om jeg ikke har 50.000,- i bakhånd. Det kan jo være man plutselig må ha nytt kjøleskap, vaskemaskin og må til tannlegen- og da må man ha penger i bakhånd...

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sparer totalt kr. 5.500,- pr måned. Til bufferkonto, ferie, pensjon og til ungene.

Samt at jeg betaler ned på lån - også en måte å spare på.

Anonymous poster hash: f50ff...0f9
  • 7 måneder senere...
Skrevet

Dere er flinke! :)

Anonymkode: 60abd...6f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...