Gå til innhold

Ok folkens, så hva sparer dere til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og alenemor, sparer minst 3500 kr totalt.

minimum 1000 kr til barnet, 1000 kr til buffer (uforutsette utgifter samt ferie) og 1500 kr til juni/juli/august hvor jeg ikke lenger får stønad fra Lånekassen og mest sannsynlig ikke har fått jobb enda. Burde sikkert brukt pengene på å nedbetale et lån jeg har (måtte ta lån til depositum og møbler da det ble slutt med barnefar..), men jeg betaler bare 1500 kr på det i mnd. Jeg får innfridd hele det lånet når jeg får tilbake depositumet på leiligheten jeg leier nå uansett :)

Anonymkode: 41300...8c8

• Liker 1
Skrevet

Sparer egentlig kun til bolig og ferie. :) 

Skrevet

Sparer til bil, bildeler og enda mere bil😜 og litt ferietur😊 burde spart til nytt kjøkken, men det er ikke like spennende 

Skrevet

Bolig. *Hjertesukk* 4mnd til så har jeg 500k, men det er jo en dråpe i havet i boligmarkedet sånn som det er nå.

Anonymkode: 931c1...43a

Skrevet

Jeg sparer til en regnværsdag. 

Skrevet

Har jeg mer enn 7000 kr på konto (etter regninger er betalt) setter jeg alltid overskuddet på sparekonto. Sparer til dårligere tider sikkert :P Har 250.000 kr nå. Tenker på hvis kjøleskapet ryker, hunden blir syk, når hundens forsikring går ut, i fremtiden hvis jeg skulle bli singel og er alene økonomisk etc.

Anonymkode: ee62f...5fe

Skrevet (endret)

Sparer ikke til noe.

Føler jeg har det jeg trenger så jeg driver bare på å bygge meg opp en buffer konto. Men sparer ca 2000 i mnd.

Endret av -Jiinxs-
Skrevet (endret)

Sparer til fremtidige utgifter, som ny bil, service og vedlikehold av bil, oppussing av bolig, ekstraordinære klær (dress, bunad, frakk, ting som man har i en del år), spontane ferieturer, spontane restaurantbesøk.

Sparer til å ha råd til å gjøre det jeg vil og kjøpe meg det jeg vil uten å måtte ta opp dyre lån (alle lån over 2% er dyre lån).

Endret av Musicman
Skrevet

Kortsiktig sparer jeg til ny tråsykkel (landeveisykkel). Langsiktig sparer jeg til pensjon (før 67 år).

Anonymkode: 55f1a...6ab

Skrevet (endret)

Foreløpig er jeg student og sparer 4000 kr/måneden. Pengene går rett i aksjer og fond. Satser på at renters rente gjør jobben, slik at jeg kan pensjonere meg før fylte 40 år. Må selvsagt spare betydelig mer når jeg skaffer meg en jobb (vist det skjer i disse krisetider). Da ser jeg for meg å spare 150-200 tusen kr i året.

Da kan jeg bruke tiden på barn/familie, frivillighet, og kanskje et økologisk gårdsbruk.

Endret av 0991
Skrevet

Jeg sparer til ny (brukt) bil. Min er 16 år gammel og funker helt fint, men en dag vil den jo slutte med det, og da har jeg ikke lyst til å ta opp lån.

Og så sparer jeg til egenkapital. Jeg eiger en leilighet som er lys og moderne og alt slikt - men jeg har jo ikke tenkt å bo der for alltid. Vil en ut på husmarkedet heromkring er prisene 5-7 mill for noe som ikke har naboen oppå kjøkkenbenken så det er alltid behov for mer sparing.

Jeg sparer ca 15 000 i måneden i gjennomsnitt.

Anonymkode: ce0de...681

Skrevet

Jeg sparer til bil. Prøver å spare 5000 kr i måneden, og ekstra da feriepenger og skattepenger kommer. Jeg er enslig mor, så får alltid en del igjen på skatten.

Anonymkode: a0adf...385

Skrevet

Jeg sparer til livet etter skilsmissen :) Skal skilles til sommeren, og dette har jeg planlagt i årevis. For et par år siden begynte jeg å spare og har siden da spart over 160.000,- kr. Som skilt vil jeg trenge en hel del nye møbler, bl.a. sofa og seng, og dette må jeg ha oppsparte midler til. I tillegg håper jeg det blir igjen nok penger etter de innkjøpene til at jeg kan ha en buffersparekonto med noen tusen.

Boligen vi bor i nå, vil gi oss rundt 1,5 mill. i fri egenkapital, som deles på to. Jeg regner med meglerutgifter av salget, delt på to, så jeg sitter vel igjen med kanskje 700.000 til egenkapital i ny bolig. Håper jeg får lån da.... Uansett, egenkapitalpengene går i sin helhet med til egenkapital i ny bolig, men alle sparepengene jeg har spart i forkant går til inventar og lignende. Kanskje utgifter til flyttebil og lignende. Alltid utgifter til flytting. Enkel oppussing må kanskje til også. Pengene får helt sikkert ben å gå på, men som sagt håper jeg å ha nok igjen til å ha på en bufferkonto.

Det varierer litt hvor mye jeg sparer pr mnd, det kommer an på øvrige utgifter den måneden. Men 6000-7000 kr er normalt. Enkelte måneder har jeg spart 10.000,- kr. Noen ganger mer. Når jeg fikk igjen på skatten ifjor, gikk alle pengene til sparing. Reiser ikke på ferie, de pengene går også til sparing.

Anonymkode: de989...0b2

Skrevet

Sparer til bolig, ny bil (den dagen min ryker), ferie og bufferkonto. Nå har vi 500 000 i EK til bolig, skulle gjerne vært litt mer. Tenker ferie til Thailand neste år, samt to mindre ferier i år. Ønsker også å øke bufferkontoen med 20 000, sånn at vi har 100 000 der til diverse. Sparer vel 5000 i mnd. Samboer sparer vel mellom 5-7.

Anonymkode: 3c11a...76d

Annonse
Skrevet

Sparer til sammen 5 000 i måneden, dette er fordelt på langtidssparing (fond til pensjonisttilværelsen + sparekonto/bufferkonto til generell ekstra pengepott + ekstra nedbetaling på boliglånet til ny bolig når det blir aktuelt), og korttidssparing (til neste runde bursdag + ferie).

Skrevet

Jeg eier to boliger sammen med min partner, så vi sparer derfor kun i tilfelle "dårlige dager". Bare for å ha en sikkerhet i tilfelle noe skal fikses, repareres etc. Vi sparer ca. 15.000 hver mnd. Kjøpte nylig bolig nr 2 så er ny sparerunde på gang. Har hittil spart 87.000 kr.

Anonymkode: 75881...fae

Skrevet

Sparer på bufferkonto siden det er for lite på denne. I tillegg sparer jeg maksbeløpet på BSU som skal brukes til å betale ned boliglån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...