Gå til innhold

Dugnad 17. mai - hvor mye må dere bidra?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er det foreldrene på 4. trinnet som står for arrangementet 17. mai. Vi har vært med en gang før, men i år blir det ekstra mye å gjøre, siden fjerdeklassekullet er lite. Pappaen må stå i kiosken fra 08.30 til 15.30, jeg skal ned på skolen 16. mai (litt usikker på hvor lang tid det tar) pluss et par-tre timer den 17. I tillegg skal vi stille med to langpannekaker (eller tilsvarende), et brett med påsmurt og en kanne kaffe. Jeg synes dette er ekstremt mye, i tillegg til at vi sliter med hva vi skal gjøre med ungene, de kan ikke vase rundt på skolen lenge før arrangementet begynner slik vi foreldrene skal. Jeg rekker ikke å hjelpe dem å stelle seg (hår osv), så de er dritsure. Flere andre foreldrepar har yngre barn som ikke kan reise fra dem og som også sliter med hva de skal gjøre med ungene når de selv må jobbe dugnad.

Jeg begynner ærlig talt å bli drittlei den enorme dugnadsinnsatsen som kreves overalt, totalpresset blir altfor stort! Er også lei av at slik tvangsjobbing kalles dugnad - dugnad er pr definisjon frivillig arbeid.

Det er ikke det at jeg ikke vil bidra, jeg melder meg også frivillig til en del verv og har mange flere timer med dugnadsarbeid enn de fleste, men det er mengden og tvangen jeg ikke takler. Og det at man aldri kan takke nei.

Jeg har tatt opp med 17. mai-komiteen at jeg synes det blir for mye i år, men får bare slengt tilbake at dette har vi visst om lenge. Jo da, men ikke alt annet kan settes på vent for 17. mai. Vi sliter med å rekke alt! Og så har jeg faktisk lyst til å være sammen med ungene 17. mai, ikke jobbe!

Jeg foreslo at man bør tenke nytt og hente inn hjelp utenfra selve fjerdeklassetrinnet og ha som mål at kun en foreldre pr barn må jobbe dugnad 17. mai. Et klassetrinn til kunne hjulpet til med baking f eks, eller vi kunne annonsert etter hjelp i lokalavisa. Jeg er sikker på at det finnes mange der ute som gjerne ville hjulpet til med baking, rigging eller stå i kiosken en liten stund. Ble nærmest avfeid med at det skal være sånn det alltid har vært, basta, fjerdeklasseforeldrene skal gjøre ALT.

(Vurderer å reise bort 17. mai om et par år, når vi igjen må til pers...)

Hvor mye må dere andre bidra når dere er ansvarlige?

Anonymous poster hash: 691f1...43e
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det hørtes drøyt ut. Nå er jeg ikke forelder selv, men jeg tror at foreldra mine enten bidro med kake eller jobbet i kiosk eller arrangerte leker, og kun den ene.

Greit at det man kan bidra, men 17. mai burde også være en dag man har tid til å nyte sammen med barna sine.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det ene året ble jeg valgt ut som leder for komiteen, så i tillegg til det og organisere, holde velkomsttale, være konferansieer og holde trående, var det f*@@@meg forventet at vi skulle stille med, kake, kaffe og 2 timer i kiosken.

Det gikk bare ikke, så vi måtte tilkalle forsterkninger fra bsteforelder som kom fra en annen by -7 timers kjøring.

Kan si det slik, at siden har vi ikke møtt opp på en eneste 17 mai feiring på skolen.

Anonymous poster hash: ca14e...de7
  • Liker 2
Skrevet

Det er EN gang per barn.

Tenk heller på det som at dere kommer til ferdig oppdekt, opprigget og sosial 17. mai i nabolaget alle andre år!!

• Liker 11
Skrevet (endret)

Det er EN gang per barn.

Tenk heller på det som at dere kommer til ferdig oppdekt, opprigget og sosial 17. mai i nabolaget alle andre år!!

Skjønner du ikke at det er tiden som ikke strekker til for alle??

Endret av Babyface
  • Liker 3
Skrevet

Skjønner du ikke at det er tiden som ikke strekker til for alle??

Det er ÉN dag med flere års mellomrom! Snakk om å være lite fleksibel!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Blir faen meg for dumt når man må involvere hele slekta for å få jobbet dugnad.

Helt enig i at det forventes for mye i en del sammenhenger.

Her hadde t o m ei som er under behandling for brystkreft fått stygg tilbakemelding for at hun ikke kan/orker å bidra med 17. mai-dugnad.

• Liker 3
Skrevet

Det er ÉN dag med flere års mellomrom! Snakk om å være lite fleksibel!

Tydelig at du ikke har et hektisk privatliv.

Det er ikke alle som bare kan rydde plass til 17. mai-opplegget, man har gjerne et liv ved siden av også. F eks er det at man har små barn som krever tilsyn et problem om man ikke har barnevakt og er satt opp i kiosken i flere timer. Noen er bare en forelder til å håndtere alt, uten at man får redusert kravet fra 17. mai-komiteen av den grunn. Ikke alltid det hjelper å være to heller, når komiteen krever at begge skal trå til, samtidig. Har man unger i korps, skal kanskje disse fraktes mellom flere skoler - hvordan gjør man det om man er stuck i kiosken? Ikke alle har andre voksne å spille på/til å hjelpe seg. Man kan ha dugnad i forbindelse med idrett o l den 16. man heller ikke kan bytte bort, da er det veldig slitsomt og kanskje umulig å jobbe dugnad to helgedager på rad innimellom to fulle arbeidsuker. Det er mange grunner til at det passer dårlig å jobbe tilnærmet full arbeidsdag den 17. for folk serru! I tillegg til at det faktisk tar tid å lage to kaker og et fat med påsmurt, som nevnt over.

Det kreves for mye 17. mai her og. Begge foreldrene må jobbe. Mye hadde vært gjort om komiteen var innstilt på å tenke alternative løsninger og finne løsninger som ikke belastet enkeltfamilier for mye. Men det er man visst ikke interessert i.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde t o m ei som er under behandling for brystkreft fått stygg tilbakemelding for at hun ikke kan/orker å bidra med 17. mai-dugnad.

Denne du mener?

Jeg husker det innlegget, det er virkelig et skrekkens eksempel på hvordan ting IKKE skal gjøres.

Anonymous poster hash: 0ad2a...8f8

Skrevet

Det hjelper ikke deg nå i år, men kan dere legge frem forslag om å flytte arrangementet til 7.-10.klasse?

Da er barna store og kan 'klare seg selv' og ev mindre søsken er ofte også større og mer 'selvgpende'

Hos oss er det 8.klasse m foreldre som står for arrangementet

• Liker 3
Skrevet

Tydelig at du ikke har et hektisk privatliv.

Det er ikke alle som bare kan rydde plass til 17. mai-opplegget, man har gjerne et liv ved siden av også. F eks er det at man har små barn som krever tilsyn et problem om man ikke har barnevakt og er satt opp i kiosken i flere timer. Noen er bare en forelder til å håndtere alt, uten at man får redusert kravet fra 17. mai-komiteen av den grunn. Ikke alltid det hjelper å være to heller, når komiteen krever at begge skal trå til, samtidig. Har man unger i korps, skal kanskje disse fraktes mellom flere skoler - hvordan gjør man det om man er stuck i kiosken? Ikke alle har andre voksne å spille på/til å hjelpe seg. Man kan ha dugnad i forbindelse med idrett o l den 16. man heller ikke kan bytte bort, da er det veldig slitsomt og kanskje umulig å jobbe dugnad to helgedager på rad innimellom to fulle arbeidsuker. Det er mange grunner til at det passer dårlig å jobbe tilnærmet full arbeidsdag den 17. for folk serru! I tillegg til at det faktisk tar tid å lage to kaker og et fat med påsmurt, som nevnt over.

Det kreves for mye 17. mai her og. Begge foreldrene må jobbe. Mye hadde vært gjort om komiteen var innstilt på å tenke alternative løsninger og finne løsninger som ikke belastet enkeltfamilier for mye. Men det er man visst ikke interessert i.

Da får en annen forelder ta korpskjøringen i år, siden du tok i fjor.... Som ville være den logiske tingen å gjøre siden du visste at fjerdeklasse er dugnadsår....... Sant?

Ungene kan være med å leke på lekeplassen, eller om de krever tilsyn kan de være litt med bestemor eller et vennepar med barn. Eller kanskje de jøye meg tilogmed kan bidra på dugnaden, bæres i bæremeis eller sove i vogna! Man kan også bytte vakter innbyrdes, eller bake kaker i forveien som bare kan settes til tining over natten. Listen er uendelig.

Det finnes løsninger for enhver situasjon, dersom man ikke graver seg ned i et hull av pessimisme.

Men det er jo, som typisk er, noen som kun vil kaken smake.

• Liker 4
Skrevet

Da får en annen forelder ta korpskjøringen i år, siden du tok i fjor.... Som ville være den logiske tingen å gjøre siden du visste at fjerdeklasse er dugnadsår....... Sant?

Ungene kan være med å leke på lekeplassen, eller om de krever tilsyn kan de være litt med bestemor eller et vennepar med barn. Eller kanskje de jøye meg tilogmed kan bidra på dugnaden, bæres i bæremeis eller sove i vogna! Man kan også bytte vakter innbyrdes, eller bake kaker i forveien som bare kan settes til tining over natten. Listen er uendelig.

Det finnes løsninger for enhver situasjon, dersom man ikke graver seg ned i et hull av pessimisme.

Men det er jo, som typisk er, noen som kun vil kaken smake.

Er vel ingen som har sagt at de ikke vil bidra? Kun at det finnes en grense for hvor mye man makter og/eller ønsker å jobbe.

• Liker 4
Skrevet

Er vel ingen som har sagt at de ikke vil bidra? Kun at det finnes en grense for hvor mye man makter og/eller ønsker å jobbe.

Da kommer jeg stadig tilbake til argumentet om at det er ÉN dag per barn. Ever.

Selv om det er litt tettpakket, er det IKKE mye.

Det er bare å være løsningsorientert, og finne seg i å jobbe litt for felleskapet. Det sender også signaler om god arbeidsmoral til barna. Mer enn denne sutringen her hvertfall.

• Liker 3
Skrevet

2,5 timer varer vakta vår (eventuelt lenger om ikke alle møter - det er ryddevakta). Vi har alltid minst en vakt i forbindelse med 17. mai. I fjor hadde vi en for skolen og en for korpset. Vi kommer til å ha vakt for korpset så lenge vi har korpsbarn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg har selv vært i 17.mai komite, og da var det å tenke igjennom hvem som kunne gjøre hva, aleneforeldrene ble bedt om å bake eller smøre smørbrød og koke kaffe og hente det som var bestilt av is og pølser og pølsebrød og brus lek-premier på butikken, en i hver familie med to voksne ble bedt om å stå i pølse og is kiosk eller i kake og kaffe og smørbrød koisk, og vi hadde ikke lengre kiosk vakter enn to timer på hver, og om noen måtte ha meldt seg syk så hadde det ikke vært noe problem så denne kunne fått fri

Anonymous poster hash: a08c1...42b

• Liker 6
Skrevet

Da kommer jeg stadig tilbake til argumentet om at det er ÉN dag per barn. Ever.

Selv om det er litt tettpakket, er det IKKE mye.

Det er bare å være løsningsorientert, og finne seg i å jobbe litt for felleskapet. Det sender også signaler om god arbeidsmoral til barna. Mer enn denne sutringen her hvertfall.

Det er ikke bare en dag, det dras utover to dager.

Du vet lite om hvor mye jeg jobber for fellesskapet for øvrig. Nettopp det at jeg har andre verv, gjør at 17. mai hos oss blir for mye med alt som kreves ved vår skoles arrangement.

Burde virkelig holde at en forelder pr elev må jobbe i forbindelse med 17. mai-arrangementet, det gir jeg meg ikke på. For oss passer 17. -opplegget særdeles dårlig og jeg vet det er mye misnøye bant foreldrene. Hvorfor ikke da bare finne bedre løsninger?

Skrevet

jeg har selv vært i 17.mai komite, og da var det å tenke igjennom hvem som kunne gjøre hva, aleneforeldrene ble bedt om å bake eller smøre smørbrød og koke kaffe og hente det som var bestilt av is og pølser og pølsebrød og brus lek-premier på butikken, en i hver familie med to voksne ble bedt om å stå i pølse og is kiosk eller i kake og kaffe og smørbrød koisk, og vi hadde ikke lengre kiosk vakter enn to timer på hver, og om noen måtte ha meldt seg syk så hadde det ikke vært noe problem så denne kunne fått fri

Anonymous poster hash: a08c1...42b

Jeg har også vært i komiteen før og medforelderen til de i komiteen slapp da å jobbe så mye,som kompensasjon for at komitearbeidet tar mye tid. Selv var jeg tilstede på min ansvarspost hele dagen (ca ni timer) for å ha kontroll. Eksen min ordnet kake. Ingen på den posten jeg hadde ansvaret for, jobbet i mer enn fire timer og man fikk komme med ønsker til om man ville jobbe tidlig eller sent. Begge foreldrene måtte jobbe, men i langt mindre skala enn årets komite krever. Vi koordinerte, slik at om en forelder sto i kiosken den 17., var den andre med å rigget den 16., ingen foreldrepar måtte jobbe samtidig. I praksis betydde det at en forelder kunne ta begge jobbene/vaktene, om det passet familien best. Familiene måtte bidra med et fat spiselig hver, i år kreves to.

Må si at "min" komite klarte jobben mye bedre enn årets komite klarer. De krever faktisk ca det dobbelte av innsats pr familie som "vi" gjorde, selv om trinnet den gangen kun var fem elever større. Så at det kreves mye ev enkelte komiteer rundt omkring kan faktisk også skyldes dårlig organisering.

Skrevet

Hos oss er det to parallellklasser som står for opplegget, og vi regner da med omtrent 55 familier, og 100 voksne (altså at både mor og far regnes med). Det er et stort opplegg (mange elever og høyt oppmøte, ofte med slekt i tillegg), så det blir en del jobb på hver familie. Hvis ikke går det ikke rundt, rett og slett.

I år må alle levere varmmat (ca 16-20 porsjoner) pluss en kake eller vaffelrøre. Dette leveres på skolen tidlig 17. mai. I tillegg må alle foreldrene påta seg en oppgave. Dette kan være så mangt: vi har lekegruppe (organiserer og passer på lekene i skolegården), riggegruppe, kjøkkengruppe, kafegruppe (selger mat etter vaktlister), pyntegruppe, underholdning, lotterigruppe, økonomi og info. Alle må være med å rydde etter arrangementets slutt. Alt styres av en komite som har en ganske stor arbeidsbyrde ukene i forkant (jeg har vært med en gang, og synes med det at jeg kan si nei med god samvittighet et par ganger før det er min tur igjen).

Terskelen for å melde avbud er skyhøy her også, forrige gang vi var med på 17. mai hadde vi med oss nyfødt baby hele dagen ;) Men sånn må det nesten være, ellers går det ikke i hop. Men, hvis vi ser på gruppene (alle får mulighet til å velge gruppe, de som ikke velger får bare tildelt en) er det ikke alle som er like arbeidskrevende, og ikke på samme tid. Kafe, kjøkken og lekegruppe har mye å gjøre på selve dagen. Pyntegruppa jobber mest på 16.mai og på morgenen 17. mai, deretter er de ferdige. Hvis man overhodet ikke har mulighet til å jobbe på 17.mai, er lotteri, underholdning eller økonomi noe som jobbes mye med før arrangementet. Vil du ha det kort og heftig, er en vakt på kjøkkenet eller i kafeen veldig greit. Det er med andre ord mulig å velge litt ettersom det passer en selv, familien og kalenderen, men å velge helt bort blir vanskelig- da faller det mer på de andre.

Sammen med generelt 17.maistress blir det ganske mye, ja. Det er jo høysesong for avslutninger, forestillinger og slikt også, de færreste føler nok at de har masse tid til å bruke på 17. mai i tillegg. Jeg regner med å bake minst to kaker i uka fram til sommeren :ler:

Men jeg er litt enig med Chloe, jeg, det er EN dag, vi har alltid visst at det var sånn, og de årene det er andre som organiserer nyter vi godt av det.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...