Gå til innhold

Forberede pai dagen før.. ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skal ha frokost her på 17.mai, og skal lage horn, men blir så mange at jeg har tenkt å lage en pai i tillegg. Ender opp med ganske mye å lage.. Har litt lyst til å forberede mest mulig i morgen, og kaste den i ovnen på morgenen den 17., men hva kan jeg gjøre? Forhåndsteke bunnen, eller kan jeg til og med hive i fyllet og halvsteke den.. ?

Anonymous poster hash: 45177...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og spørsmål nummer to - jeg har ikke laget så mye paideig fra bunnen før, har vært lat og brukt ferdig deig :P så spørsmålet er, hva er trikset for å få en god, sprø/mør hjemmelaget deig? Er det bare til å brule hvilken som helst oppskrift, så blir det bra, eller kreves det litt mer.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsteker alltid bunnen dagen før. Husk bakepapir med bønner eller ris de første minuttene så den skal holde formen. Fyllet og resten av stekinga tar jeg den dagen paien skal serveres.

Et viktig poeng for å få en god og medgjørlig deig, er at du ikke arbeider for mye med den. Et annet poeng er at deigen ikke bør være for kald når du skal kjevle den ut. 20–25 minutter i kjøleskapet er nok; lar du den stå en time (som jeg har vært så dum å gjøre noen ganger), blir den for hard.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener du at jeg skal legge bakepapir oppi forma på deigen, og fylle med feks ris som vekt så den ikke hever? Jeg kan sikkert kutte og gjøre så mye som mulig av fyllet klart og legge det i kjøleskapet til morgenen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det beste tipset for en bra paideig er å lage den i hurtigmixer'n/foofprocessoren, kjevle den ut, legge den i paiformen og så sette paiformen i kjøleskapet i en god halvtime før du legger i bakepapir og bønner/erter og forsteker i en 10-12 minutters tid.

En paideig til en normal paiform er denne:

2 1/2 dl hvetemel

100 gram smør

2 ss iskaldt vann

Du har alt melet og smøret i terninger i hurtigmixere'n og kjører det raskt til det er kornete før du tilsetter vannet så deigen samler seg.

Tar et minutt eller halvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Mener du at jeg skal legge bakepapir oppi forma på deigen, og fylle med feks ris som vekt så den ikke hever? Jeg kan sikkert kutte og gjøre så mye som mulig av fyllet klart og legge det i kjøleskapet til morgenen

Jeppsi.

Deigen i formen, helt opp til kanten på kantene av formen.Prikk deigen med en gaffel når den er klar i formen.

Så et blad bakepapir oppå deigen og erter/bønner oppå der.

- om du noengang har prøvd å steke en paiform med paideig i og tro du skal få plass til fyll når paideigen har blåst seg opp så gjør du ikke det flere ganger :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste tipset for en bra paideig er å lage den i hurtigmixer'n/foofprocessoren, kjevle den ut, legge den i paiformen og så sette paiformen i kjøleskapet i en god halvtime før du legger i bakepapir og bønner/erter og forsteker i en 10-12 minutters tid.

En paideig til en normal paiform er denne:

2 1/2 dl hvetemel

100 gram smør

2 ss iskaldt vann

Du har alt melet og smøret i terninger i hurtigmixere'n og kjører det raskt til det er kornete før du tilsetter vannet så deigen samler seg.

Tar et minutt eller halvannet.

Kjevler du ut før du har hatt deigen i kjøleskapet? Det har jeg aldri prøvd, og jeg vet ikke helt om jeg tør …

Her er forresten den oppskriften jeg følger:

1,25 dl maismel

2 dl hvetemel

90 gram smør, hakket

Et par spiseskjeer iskaldt vann

(litt salt hvis du bruker usaltet smør)

Det går også helt fint å erstatte halvparten av hvetemelet med sammalt hvete.

Og, TS: Husk å ta vare på risen/ertene/bønnene etterpå til gjenbruk neste gang du lager pai. Lykke til! Det går sikkert bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Ja, jeg ble så lei av å slåss med en hard klump paideig at jeg bestemte meg for å prøve om det ikke gikk like greit å kjevle den ut, kle formen og prikke deigen før jeg kjølte den i kjøleskapet.

Det gikk strålende, og dermed er det den metoden jeg har brukt i 10 år nå.

- det er ikke morsomt å forsøke å få en kjøleskapshard paideig til å bli flat :fnise:

Ja, ta vare på ertene/bønnene/risen. Her i huset er det en pakke med brune bønner som aldri kan brukes til annet. De bønnene er stekt et ukjent antall ganger gjennom de siste 12 årene nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så gode tips, tusen takk! Synes dere det går greit å kjevle paideigen på samme måte som en pizzadeig, eller må den lages oppi forma.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Så gode tips, tusen takk! Synes dere det går greit å kjevle paideigen på samme måte som en pizzadeig, eller må den lages oppi forma.. ?

Tips: Ta en bærepose av plast (Kiwi, Spar, Coop, - den størrelsen). Klipp den opp i begge sider og legg paideigen inni posen. Kjevle ut deigen, og etterpå løfter du bare tilside den plasten som ligger oppå deigen, vipper det utkjevlede 'deigflaket' over paiformen og legger det pent til rette der før du trykker deigen pent på plass og justerer kantene.

Tillegg: Til hovedspørsmålet ditt om å halvsteke paien: Det tror jeg ikke er et sjakktrekk siden du da vil ha paiskallet stående over natten med eggestand som er halvveis flytende.

Derimot å gjøre alt fyllet klart og så legge det i skallet på morgenen før du kaster apien paien i oven for steking bør gå greit.

Alle muligheter for å steke den ferdig i dag og varme den i morgen også :)

Edit: Leif

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så utrolig mange triks det finnes for noe så "enkelt" som å lage paideig, jeg sljønner nå at jeg hadde gått på trynet om jeg ikke hadde fått hjelp av dere.. Tuusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Så utrolig mange triks det finnes for noe så "enkelt" som å lage paideig, jeg sljønner nå at jeg hadde gått på trynet om jeg ikke hadde fått hjelp av dere.. Tuusen takk! :)

Det hadde gått så fint som bare det, ikke undervurder deg selv.

Du har bare fått noen småtips om ting som har vist seg å gjøre 'hverdagen med pai' litt smidigere.

Lykke til med snadder pai i morgen.

Får jeg spørre hva den skal fylles med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenkte å lage en enkel, men god type jeg har laget før, med kjøttdeig og pinjekjerner (oppskrift fra Tine). Blir jo en sen frokost, og tenkte å lage noe med mer middags-/lunsjfølelse som alternativ til horn med pålegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Smart tenkt :Nikke:

Noterer meg dermed denne til påkommende tilfeller.

Ser den krever en deig som er større enn min standard deig, det er verd å huske dersom du ikke bruker Tine sin oppskrift (som lages på akkurat samme måte i en foodprosessor/hurtigmikser).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan følge oppskriften til punkt og prikke, så jeg har best mulig odds har kjøpt meg paiform på 28 cm for anledningen, håper det fungerer, må studere oppskriften og muligens endre:P

Oppskriften anbefeles, den var "litt for god" her i huset ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...