Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Relativt blank på forumet her, håper jeg poster på rett sted.

Står midt i et brudd her, og kanskje må min kjære bil selges. Kun et halvt år gammel.

Betalte ca 500 000 for den, er kjørt 11000 og ellers ingen videre slitasje.

Kanskje ei heller letteste bil å selge, er en 7seter ekstra lang vw caddy.

Men så er saken den at man får svært lite for en brukt ny bil ...

Så hva lønner seg? Selge bilen, med tap mest sannsynlig, eller leve på fattiggrensa? :P

OG om jeg får solgt den, med tap, så må jeg jo betale den måndentlige summen på 8000, til jeg har betalt den ned...

Hva gjør folk her?

Har et lite lån på en campingvogn, kun 30000 igjen der.

Utbetalt lønn er 23000.. Har to barn som blir boende med meg.

Har ikke en sånn svær sparekonto, men en del på BSU da.

Hva og hvordan ville dere løst dette? :)

Veldig glad for alle innspill.

Skal en tur i banken og høre hvilke råd dem har også.

Anonymous poster hash: 1af9c...2b2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde sette opp et budsjett over utgiftene dine nå som du blir alene. Jeg ville solgt bilen selv om du går i tap. Du slipper mye utgifter som årsavgift, bompenger, forsikring, vedlikehold, bensin. Eneste du må betale på er restlånet. Om lånet blir ganske lavt etter salg så kan du jo høre med banken om du kan betale lavere avdrag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kjøpte du så dyr bil når du har så lav inntekt?

Anonymous poster hash: 1be65...8a8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ts her, bil må vi ha uansett... Forsikring og årsavgift er relativt lave når det kommer til alle disse avgiftene.. med en ny bil vil det bli høyrere forsikring etc. Her er også dieselforbruket lavt. Er veldig avhengig av bil, litt stor bil egentlig ... :/

Får gjøre noen modifikasjoner på budsjettet vi allerede hadde...

Skrevet

Ts her, bil må vi ha uansett... Forsikring og årsavgift er relativt lave når det kommer til alle disse avgiftene.. med en ny bil vil det bli høyrere forsikring etc. Her er også dieselforbruket lavt. Er veldig avhengig av bil, litt stor bil egentlig ... :/

Må du ha bil,?? Kollektiv transport er mye rimeligere. Tungvint men er noe man bare må bli vant til om man ikke har noe annet valg. Vet ikke hvor gamle barna dine er, men er de i barnehage eller starten av skoleårene så har du jo bagehageplass og sfo og ta hensyn til i budsjettet ditt. Leier du eller eier du? Det har også noe å si.

Du må i alle fall sette opp budsjett for følgende utgifter

Husleie og evt huslån

Forsikringer

Mobil abo

Tv og internett, tv lisens

Bil lån med forsikring

Bil utgifter.. inkl da alt fra bensin til bompenger

Lån på camingvogna

Strøm

Fritidsaktiviteter

Mat

Annet som lege, medisin,diverse

Sparing evt

Og så kommer sfo og barnehage om du har det. Du vil vel også motta barnetrygd for 3 barn og barnebidrag fra barnefar her. Så inntekten din blir 23000 ,+ barnebidrag + barnetrygd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få en mer enn bra nok bil til under 50000. Og da blir forsikringen mye billigere også. Store, nye biler som den du har har dyr forsikring.

Anonymous poster hash: 1be65...8a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må regne med rundt 9000 kroner i måneden i transportutgifter alene og jeg forstår ikke hvordan du ser for deg at deg skal gå rundt med din inntekt. Med mindre du kan bo og spise tilnærmet gratis?

Anonymous poster hash: ad8b0...1f0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må du ha bil,?? Kollektiv transport er mye rimeligere. Tungvint men er noe man bare må bli vant til om man ikke har noe annet valg.

Man skal ikke så langt unna de største byene i landet før det ikke er noe særlig kollektivtrafikk å snakke om.

Anonymous poster hash: 5ad02...467

• Liker 2
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Hadde solgt bilen. Du har 23.000 og 8.000 av disse skal til transport?

Hva med barnehage/SFO, boutgifter, mat?

AnonymBruker
Skrevet

Gå til de du kjøpte bilen av og hør om de kan gjøre en deal der de tar tilbake bilen og gir deg en billigere i bytte.

Synd at du valgte en så ukurant type, som du riktig bemerker er den nok ikke spesielt lettsolgt.

Særlig ikke når utgangspunktet er en nypris på 500 000.

Anonymous poster hash: ea1f5...1e0
Skrevet

"Bil må vi ha"

"Dieselforbruket er lavt"

Så da reiser du hen og kjøper deg bil til en halv million når du tjener under 400 000,- i året? Jeg har ikke ord!

AnonymBruker
Skrevet

For himmelens navn, selg bilen. Uansett om du selger med tap blir det langt billigere enn å beholde den. Kjøp en rimelig bruktbil med kun ansvarsforsikring og sett heller av litt sparepenger til reparasjoner og evt taxi de dagene bilen skulle finne på å streike - da kommer du mye billigere unna.

Anonymous poster hash: e273f...f41

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Står midt i et brudd her, og kanskje må min kjære bil selges. Kun et halvt år gammel.

Så hva lønner seg? Selge bilen, med tap mest sannsynlig, eller leve på fattiggrensa? :P

OG om jeg får solgt den, med tap, så må jeg jo betale den måndentlige summen på 8000, til jeg har betalt den ned...

Hva gjør folk her?

Jeg vil si det er galskap å beholde en så dyr bil. Jo lenger du beholder den jo mer taper du på den. Og jeg kan garantere deg at å beholde en bil som koster deg 8 tusen i mnd gjør du ikke lenge alene. Du ender opp med å ha en inntekt som er lik en minstetrygdet. ca 15000 kr. Av dette skal du betale husleie, strøm osv. Hvis du i det hele tatt har tenkt tanken på å beholde den bilen, har du virkelig ikke tenkt igjennom hva du gir deg ut på.

Kvitt deg med den så fort som mulig og kjøpe deg en langt rimeligere bil.

Anonymous poster hash: f8f75...6c7

• Liker 1
Gjest Lille-pus
Skrevet

Hei.

Hva gjør folk her?

Her må det tenkes, TS.

Du sitter med en 7-seter, men du har kun 2 barn. Ergo kan du klare deg med en 5-seters vanlig bil så langt jeg kan se.

Ergo selger du bilen og skaffer deg en normal, solid og trygg 5-seter.

Er campingvognen din?

Hvis den er felleseie mellom deg og din ex mann så tilby ham å kjøpe din andel av vognen (50% av takst minus gjelden).

Om campingvognen er din alene med 30" i lån, så vil jeg si den må selges, og et eventuelt overskudd utover de 30" som skal dekke utestående lån, bruker du til å betale på restlånet på 7-seteren dersom du har så mye utestående der at salgssummen for den ikke dekker gjenstående lån på den bilen.

Slik reduserer du det beløpet som du eventuelt fremdeles vil være skyldig på 7-seteren.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...