Gjest Septembermamma Skrevet 28. august 2004 #1 Skrevet 28. august 2004 Hjelp! Jeg fikk vite i dag at jeg ikke får svangerskapsstipend likevel. Har vært student, men vært en del syk, og blitt forsinket. Har ikke jobbet. Har dermed ikke rett til særlig mye økonomisk hjelp. Da er det vel bare sosialkontoret igjen...Grøss og gru! Det er det jeg minst ønsker, men hva annet kan jeg gjøre? Jeg fikk utbetalt engangsstønaden for et par md siden, og har brukt opp mesteparten av de pengene på babyutstyr, tøybleier etc. , og til husleie i sommer. Er det noen som vet hva jeg kan få i støtte fra sosialkontoret? Har en samboer som er arbeidsledig og som har et barn som bor sammen med oss. Jeg betaler 2500,- i husleie til han. Huff, jeg gruer meg til å oppsøke sosialen...
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2004 #2 Skrevet 28. august 2004 Det du kan få er matpenger som seg selv er svært lite. De tar med din samboers inntekt.Så har dere barnetrygd/bidrag for det barnet som er, det regner de også med. Dere får kun help til å "overleve" om dere ikke har nok. Sos.kont. er bare en nødløsning.
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2004 #4 Skrevet 28. august 2004 Desuten må dere selge bil om dere har det før det blir aktuelt.Om dere har
Gjest Fighter Skrevet 28. august 2004 #5 Skrevet 28. august 2004 Desuten må dere selge bil om dere har det før det blir aktuelt.Om dere har Ikke nødvendigvis. Du trenger ikke selge bilen hvis soialkontoret finner ut at du trenger den. Du kan få støtte til bil, men det kommer an på behovet ditt.
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2004 #6 Skrevet 28. august 2004 Ikke nødvendigvis. Du trenger ikke selge bilen hvis soialkontoret finner ut at du trenger den. Du kan få støtte til bil, men det kommer an på behovet ditt. Det behovet skal være stort om du skal beholde den. Bor du eks slik til at du er avhengi av bil for å komme deg på jobb eller må bruke bilen i jobb, det er vel eneste grunnen tror jeg.
millemei Skrevet 28. august 2004 #7 Skrevet 28. august 2004 Må ikke være redd for å gå til sosialen. Hvis dere skal overleve og barnet ha det bra, trenger dere økonomisk hjelp. Ingen bør skamme seg over at de trenger hjelp av og til. Det er tross alt derfor sosialkontoret er der.. og det blir uansett bare midlertidig til dere kommer dere på fote igjen. Dere kan også høre med kommunen om å få bostøtte når dere har så lite penger å rutte med. Det tror jeg så absolutt dere får.. Lykke til
Brunhilde Skrevet 28. august 2004 #8 Skrevet 28. august 2004 Det behovet skal være stort om du skal beholde den. Bor du eks slik til at du er avhengi av bil for å komme deg på jobb eller må bruke bilen i jobb, det er vel eneste grunnen tror jeg. Tror du.... Hvis en bil er nedbetalt og ikke spesielt ny skal det godt gjøres at du blir bedt om å selge den!
glaciera Skrevet 28. august 2004 #9 Skrevet 28. august 2004 Du har ikke rett på annen støtte enn engangsstønaden, slik som du beskriver din situasjon. Det blir nok ikke lett framover, nei, men let etter muligheter heller enn å bruke energien på å fortvile. Er det noen gode grunner til at samboeren din ikke kan få seg jobb (eks sykdom, store psykiske problemer el.l.)? Hvis ikke, må han jo snarest bare ta en hvilken som helst jobb som betaler mer enn dagpengene. Du kan jo også ta på deg ekstrajobber som kan utføres hjemmefra på kveldstid etterhvert. Ikke moro når man har en baby, men mer moro enn å ikke kunne spise middag hver dag. Hvis samboeren din har daglig omsorg for barnet betaler vel barnets mor bidrag til ham? Hvis du skal være hjemme med baby kan du jo passe det store barnet også og slippe å betale barnepass OG få kontantstøtte. Hvis de tingene er relevant ifht barnets alder, da. Jeg tror ikke du skal gjøre deg noen forhåpninger om at sosialkontoret vil redde deg, men jeg er enig i at du ikke må være flau for å oppsøke dem og be om hjelp. De er der for å hjelpe i krisesituasjoner, men jeg tviler på at dette vil bli definert som dét. Tror du må kaste deg rundt og prøve å komme noen lure måter å tjene penger på mens du er babymamma. Og få samboeren din til å ta seg sammen hvis han ikke er syk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå