Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før det funker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med for lavt nivå av jern i blodet, og er så ekstremt utmattet hele tiden på grunn av det. Har begynt å ta jerntabletter, men lurer på om noen vet hvor lang tid det tar før jeg får noen effekt av de?

Nå er liksom dagene mine slik: Står opp klokken 9, gjør ingenting i noen timer, tar en firetimers "powernap", gjør ingenting mens jeg venter på at jeg kan legge meg når klokken er 22-23. "Heldigvis" er jeg arbeidsledig akkurat nå, så dette går ikke utover noen andre enn meg selv, men det er jo himla slitsomt.

Anonymous poster hash: bfe95...5b9
Skrevet

Har du prøvd å gå en liten tur? Jeg blir også veldig utmattet dersom jeg er inne hele dagen og "sover" den bort. Sliter selv med anemi, men passer alltid på å komme meg ut i løpet av dagen når jeg ikke er på jobb.

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å gå en liten tur? Jeg blir også veldig utmattet dersom jeg er inne hele dagen og "sover" den bort. Sliter selv med anemi, men passer alltid på å komme meg ut i løpet av dagen når jeg ikke er på jobb.

Jeg går minimum 5 km med bikkja om dagen, det er godt :) Men da må jeg sove litt etterpå.

Skrevet

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Får du i deg nok jern via det? Jeg passer som regel alltid på å ha noe grønnsaker med høyt jerninnhold vedsiden av det jeg spiser.

AnonymBruker
Skrevet

Husk å få i deg vit C også.

Det kan ta 3-6 mnd å komme opp til normale verdier

Anonymous poster hash: cd9db...8e3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser kostholdet ditt ut? Får du i deg nok jern via det? Jeg passer som regel alltid på å ha noe grønnsaker med høyt jerninnhold vedsiden av det jeg spiser.

Spiser mye grønnsaker, spesielt mye brokkoli og paprika. Søtpotet spiser jeg også mye av. Er på et litt lavt budsjett, så kjøtt blir det ikke så mye av, men om jeg har penger blir det mest kylling. Spiser grovt brød, drikker juice.. Skjønner ikke egentlig hvordan det kan være så ille, jeg har begynt på cerazette for å slutte å ha mensen til og med. Så jeg trodde jo at det skulle bedre seg.

AnonymBruker
Skrevet

Husk å få i deg vit C også.

Det kan ta 3-6 mnd å komme opp til normale verdier

Anonymous poster hash: cd9db...8e3

Ja det får jeg i meg. :)

Skrevet

Spiser mye grønnsaker, spesielt mye brokkoli og paprika. Søtpotet spiser jeg også mye av. Er på et litt lavt budsjett, så kjøtt blir det ikke så mye av, men om jeg har penger blir det mest kylling. Spiser grovt brød, drikker juice.. Skjønner ikke egentlig hvordan det kan være så ille, jeg har begynt på cerazette for å slutte å ha mensen til og med. Så jeg trodde jo at det skulle bedre seg.

Har du råd til leverpostei?

Nå skal jeg ikke si så mye, for alle reagerer forskjellig, men cerazette gjorde ingenting for meg i forhold til det å ikke ha mensen. Fikk heller mange mellomblødninger uten kontroll.

Pass dog på å få i deg nok mat.

AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til leverpostei?

Nå skal jeg ikke si så mye, for alle reagerer forskjellig, men cerazette gjorde ingenting for meg i forhold til det å ikke ha mensen. Fikk heller mange mellomblødninger uten kontroll.

Pass dog på å få i deg nok mat.

Ja litt leverpostei skal det vel gå an å kjøpe. :)

Jeg har også hatt noen mellomblødninger, og de har vart lenge, men har ikke blødd så mye så jeg vet ikke om det har så mye å si.

Får i meg mat :) Det er ikke noe problem.

Skrevet

Funker Cerazette på deg? Jeg hadde så mye mellomblødninger (eller egentlig sammenhengende blødning) på de tablettene at jeg fikk jernmangel på grunn av de.

Men uansett - jeg merket bedring av jerntablettene, men husker ikke hvor lang tid det tok. Kanskje noen uker... hjalp i hvert fall veldig. :) Hvis du lurer på effekten, så kan du jo be om en ny blodprøve hos legen etter en stund, og da sjekke effekten. Kan jo hende du er sliten av andre grunner også, og at jernlagrene dine ikke er tomme lengre. Er jo andre vitaminer og mineraler som også kan spille inn, så litt greit å få klarlagt om det kan være flere grunner dersom jerntablettene ikke gir ønsket effekt. Men gi det noen uker... tror de fleste vil merke forskjell ganske raskt.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan ta 3-6 måneder før jernlagrene er normale igjen, men noe effekt bør du vel merke iløpet av et par måneder. Pass også på å ikke innta for mye melkeprodukter, kaffe og te, da disse kan hemme opptaket av jern fra tarmen.

Anonymous poster hash: d790f...124
AnonymBruker
Skrevet

Funker Cerazette på deg? Jeg hadde så mye mellomblødninger (eller egentlig sammenhengende blødning) på de tablettene at jeg fikk jernmangel på grunn av de.

Men uansett - jeg merket bedring av jerntablettene, men husker ikke hvor lang tid det tok. Kanskje noen uker... hjalp i hvert fall veldig. :) Hvis du lurer på effekten, så kan du jo be om en ny blodprøve hos legen etter en stund, og da sjekke effekten. Kan jo hende du er sliten av andre grunner også, og at jernlagrene dine ikke er tomme lengre. Er jo andre vitaminer og mineraler som også kan spille inn, så litt greit å få klarlagt om det kan være flere grunner dersom jerntablettene ikke gir ønsket effekt. Men gi det noen uker... tror de fleste vil merke forskjell ganske raskt.

Hm, nå har jeg tenkt litt på det, og jeg har faktisk hatt en nesten treukers mellomblødning, og jeg var ikke så sliten før det. Så selv om jeg har blødd bare bittelitt hver dag, så kan det jo være en logisk forklaring.

Jeg skal ringe lege, jeg må bare.. Manne meg opp litt først. Blodprøver er det skumleste jeg vet :P

Det kan ta 3-6 måneder før jernlagrene er normale igjen, men noe effekt bør du vel merke iløpet av et par måneder. Pass også på å ikke innta for mye melkeprodukter, kaffe og te, da disse kan hemme opptaket av jern fra tarmen.

Anonymous poster hash: d790f...124

Den er god, takk for info :)

Skrevet

Kan jeg spørre hvilket merke du tar, og hvor mye?

AnonymBruker
Skrevet

Du må regne med at det tar noen måneder. Jeg var også kjempe utmattet og lavt energinivå, begynte på jerntabletter og medisiner for lavt stoffskifte og merket ikke effekt før etter ca 3 måneder. Ble "normal" igjen etter ca 5-6 mnd. Det tar tid for kroppen både å ta opp jernet i blodet når den ikke er vant med det (ser på det som fremmedlegeme og støter det fra seg i starten) og for kroppen å generere de nye vitaminene.

Anonymous poster hash: 4945f...c2f
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg spørre hvilket merke du tar, og hvor mye?

Nycoplus Jern fra Nycomed. Fikk resept på noen heftige jerntabletter sist, men jeg har ikke vært hos legen ennå (har byttet lege).

Du må regne med at det tar noen måneder. Jeg var også kjempe utmattet og lavt energinivå, begynte på jerntabletter og medisiner for lavt stoffskifte og merket ikke effekt før etter ca 3 måneder. Ble "normal" igjen etter ca 5-6 mnd. Det tar tid for kroppen både å ta opp jernet i blodet når den ikke er vant med det (ser på det som fremmedlegeme og støter det fra seg i starten) og for kroppen å generere de nye vitaminene.

Anonymous poster hash: 4945f...c2f

Oi, usj, så lang tid. Da vil jeg jo ikke være normal igjen før til høsten da :(

Skrevet

Ja, du bør komme deg til lege. Langvarig jernmangelanemi kan gi kroniske plager. Men du bør heller ikke ta for mye jern uten å snakke med legen din, da jernoverskudd i blodet er svært farlig. Jeg økte mitt jernlager effektivt med Duroferon, uten plager. Kom.deg til legen raskt, du bare må. ☺ Siden du er så slapp bør du også sjekke andre verdier, og utelukke andre tilstander. God bedring ☺

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...