Gå til innhold

Har vi en prima facie moralsk plikt til å følge loven?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk stilt dette spørsmålet og visste ikke hva jeg skulle svare. Noen som har noen meninger?

Anonymous poster hash: 0320e...4f0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk stilt dette spørsmålet og visste ikke hva jeg skulle svare. Noen som har noen meninger?

Anonymous poster hash: 0320e...4f0

Hva er prima facie?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er prima facie?

Synes det er litt rart at TS bruker dette uttrykket i denne setningen. Det passer ikke helt inn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Prima_facie

Anonymous poster hash: 3ffe3...376

Skrevet

Fikk stilt dette spørsmålet og visste ikke hva jeg skulle svare. Noen som har noen meninger? Anonymous poster hash: 0320e...4f0

Anta at moral og etikk er flytende, og i stadig endring. Det er ingen fasit på hva som er rett og galt, og konsensus rundt det har naturligvis forandret seg, sammen med mennesket og verden som har gått fremover. Samme med lovverket, som vi kan anta er en rimelig nøyaktig refleksjon av nevnte konsensus på rett og galt.

Så selv om lovverket stadig endres, så tenker jeg at lovverkets refleksjon av hva mennesker ser på som moralsk rikti, er nok til at man har en moralsk plikt i å følge loven.

Gjest Angry Man
Skrevet (endret)

"Among its most notable uses is in the theory of ethics first proposed by W. D. Ross, often called the Ethic of Prima Facie Duties, as well as in epistemology, as used, for example, by Robert Audi. It is generally used in reference to an obligation. "I have a prima facie obligation to keep my promise and meet my friend" means that I am under an obligation, but this may yield to a more pressing duty"

Du kan vel alltids bruke utrykket i denne sammenhengen men det er rimelig søkt.

Virker som om vedkommende som stilte sprm heller ville bruke et fremmedord enn å stille et faktisk sprm.

Endret av Angry Man

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...