AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #1 Skrevet 15. mai 2015 Er snart sommerferie, og skal feriere med en familie hvor barna på 4, 7 og 9. Vårt barn er 4,5. Barna i den andre familien får gjerne være opp til 22.00-22.30, som resulterer i sure barn på dagen. (Vår legger seg aller senest 20.00) Denne andre familien forventer at vi skal være sammen med dem på dagen, og at vi alle drar på aktiviteter i lag. Jeg/vi orker rett og slett ikke å omgås sure unger (som enkelt kunne vært unngått), men hvordan sier vi dette på en pen måte til foreldrene? Jeg vet vi ikke har noe rett i å blande oss med når ungene legger seg. Så vil trå varsomt med hva jeg sier. Akkurat i år er omstendighetene slik at vi ikke kan velge og ikke feriere med denne familien.Anonymous poster hash: 89649...3c2
peppermyntete Skrevet 15. mai 2015 #2 Skrevet 15. mai 2015 Jeg hadde sagt at vi kan finne på noe sammen disse dagene, men dag a, b og c vil vi bruke alene. Og når ferien kommer ville jeg lagt barnet som normalt, uavhengig av hva de andre måtte mene.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #3 Skrevet 15. mai 2015 Jeg hadde sagt at vi kan finne på noe sammen disse dagene, men dag a, b og c vil vi bruke alene. Og når ferien kommer ville jeg lagt barnet som normalt, uavhengig av hva de andre måtte mene. Takk for svar. Ja, vårt barn legger seg til våre tider uavhengig av hva de andre barna gjør. Blir sikkert litt diskusjoner, men det blir det flere av senere i livet også :-) Må gjøre et forsøk på å si det. Forrige gang vi ferierte i lag funket det ikke, de ble med allikavel, så vi var mer sliten når vi dro hjem enn da vi startet ferien. Og i hovedsak fordi vi til en hver tid hadde 3 sure barn rundt oss. Denne gangen må vi kanskje sette hardt mot hardt dersom det viser seg å bli det samme.Anonymous poster hash: 89649...3c2
peppermyntete Skrevet 15. mai 2015 #4 Skrevet 15. mai 2015 Takk for svar. Ja, vårt barn legger seg til våre tider uavhengig av hva de andre barna gjør. Blir sikkert litt diskusjoner, men det blir det flere av senere i livet også :-) Må gjøre et forsøk på å si det. Forrige gang vi ferierte i lag funket det ikke, de ble med allikavel, så vi var mer sliten når vi dro hjem enn da vi startet ferien. Og i hovedsak fordi vi til en hver tid hadde 3 sure barn rundt oss. Denne gangen må vi kanskje sette hardt mot hardt dersom det viser seg å bli det samme.Anonymous poster hash: 89649...3c2 Ja det synes jeg dere bør! Jeg synes nå ikke man trenger råd tilbringe hver eneste dag sammen når man reiser på tur med andre. Som regel samles man jo gjerne til middag uansett. Hvis de prøver å tvinge seg med hadde jeg blitt et stabeist uten like og sagt klart i fra at nei, ikke i dag. Vi vil være alene. Men i morgen skal vi ***** sammen.
Jade Skrevet 15. mai 2015 #5 Skrevet 15. mai 2015 De forventer at dere skal gjøre ting sammen hver dag. Dere forventer at dere kan dele dere opp litt og gjøre ting hver for dere noen av dagene. Det er jo ikke bare de som bestemmer hva dere skal gjøre i ferien. Skjønner ikke at de ikke ser selv at sen leggetid gir sure unger?
Serenity_ Skrevet 15. mai 2015 #6 Skrevet 15. mai 2015 jeg ser absolutt dilemmaet! Siden de er 3 barn og dere 1 so kan det godt tenkes at deres barn vil være med de andre barna også. Og der ikke bare bare å si "vi vil være alene". Det er ikke noe galt i det, men ser at det kan føles rart ut å si det/kreve det. Kunne det vært en løsning om dere noen dager er alene, noen dager tar med deres yngste barn, og noen dager sammen? Kanskje deres yngste er i bedre humør og er roligere når det bare er sammen med en jevnaldret venn og ikke konkurrerer med søsken hele tiden. Har selv opplevd hvilke dilemmaer som kan oppstå på tur sammen. Jeg har ett barn, og venner har 2, 3 eller 4. Her er det utfordringer når det kommer til pengebruk. Mange av tingene har ikke barnet mitt sett/prøvd/kjøpt før, menst for de andre familiene med flere og eldre barn så er dette "been there done that" opplevelse. Så jeg kan ha lyst til å kjøpe feks kaptein sabeltann sverd, fordi jeg synes det var forståelig at min sønn ønskte det da vi ankom abrahavn. Det kostet 129kr, så av alt i butikken var det faktisk billigst omtrent. Vennene vi reiste med brukte 3 fulle dager på å si nei nei nei nei nei nei nei nei nei til sin gutt på 5 år, nei nei nei du får ikke sverd. MEN, siste dagen, aller siste tingen vi gjorde før vi dro var å stikke innom butikken for at barna DA skulle få velge seg noe, og DA fikk denne gutten sverd. Altså, hvorfor i alledager kunne han ikke ha fått det 3 dager tidligere, alle hadde vært happy og barna kunne lekt sammen. Jeg er imot våpen som leker, men akkurat dette sverdet ble vanskelig å protestere mot når vi tross alt var omringet av sjørøvere med sverd. Hva med å snakke litt om turen på forhånd.. "hva tenker dere om leggerutiner og slikt? skal vi kanskje prøver å få alle i sengs ca 20.00 slik at vi kan få litt voksentid på kvelden? gleeeeeeder meg sånn til rødvin og kortspill på kveldene" feks.
minister-mio Skrevet 15. mai 2015 #7 Skrevet 15. mai 2015 Gjør ting sammen, men si dere bare kan før klokken 19.00 da barnet skal legge seg før 20.00. Så får deres barn legge seg når de pleier, det kan du ikke legge deg opp i
Try2 Skrevet 15. mai 2015 #8 Skrevet 15. mai 2015 sliten etter forrige ferie....Jeg hadde dratt på en annen ferie. Så enkelt er det. Livet er for kort. 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #9 Skrevet 15. mai 2015 Er dere tvunget til å dra på ferie med dem? Merkelig....Anonymous poster hash: 67efa...200
Boletta Skrevet 15. mai 2015 #10 Skrevet 15. mai 2015 Skjønner ikke hvorfor det er slik at dere MÅ på ferie med den gjengen? Snakk med dem på forhånd og forklar at selv om dere ferierer sammen vil dere ha mulighet til å finne på ting hver for dere. Ta litt grep om situasjonen.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #11 Skrevet 15. mai 2015 Er dere tvunget til å dra på ferie med dem? Merkelig....Anonymous poster hash: 67efa...200 Enkelt og greit fordi det er noen familiegreier vi må stille opp på :-)Anonymous poster hash: 89649...3c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå