AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #1 Skrevet 14. mai 2015 Hva er det med konfirmasjonen som er så annerledes enn en bursdag? Virker som det ventes over 1500 fra besteforeldrene, og over 1000 fra tanter og onkler,- eller så er man gniene... Hvorfor sånn fokus på summen? Er det slik at når man er invitert på middag og kaffe, som koster 400 pr kuvert/ 200 pr barn, så forventes det at en familie på to voksne og to barn helst skal gi tilsvarende, dvs 1200,-? Flere jeg kjenner, både konfirmanter og voksne sier det er familiefesten som er viktig,- men når det kommer til stykket har de blitt misfornøyde når gavene var mindre enn forventet. Anonymous poster hash: 88f87...289
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #2 Skrevet 14. mai 2015 Her gir besteforeldre 10000 og onkler og tanter min 3000 hver... vet ikke hva som er "vanlig"... Anonymous poster hash: b3437...818
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #3 Skrevet 14. mai 2015 ja hvorfor er det blitt slik at pengene og gavene skal bety så mye? jeg tror ikke dette er helt sunt fordi jeg opplever at ungdommen skryter etterpå over hvor mye de fikk av penger på konfirmasjonen, jeg synes ikke det er koselig. Hvorfor ikke bare droppe gavene, og feire med god mat og familie samling? En kan da tross alt bli konfirmert uten å få gaver som bevis! Anonymous poster hash: 38f81...574 1
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #4 Skrevet 15. mai 2015 Vet om foreldre som har blitt gretne fordi ungene har fått mindre enn forventet fra noen av gjestene. F. eks. 500,- fra en familie med to barn (broren til stefar med kone og unger). De mente visst konfirmanten burde få gave tilsvarende kuvertprisen til de 4. Anonymous poster hash: 88f87...289
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #5 Skrevet 15. mai 2015 En konfirmasjon er en en-gang-i-livet-begivenhet. Bursdag har man hvert år. Derfor gir man følgelig mer. Det er en større anledning. Akkurat som bryllup og dåp. Men man trenger jo ikke ta helt av heller, da. Om man gir 500 til en bursdag synes jeg det holder meg 1000-1500 til en konfirmasjon. Anonymous poster hash: 3dcdc...111
Gjest Yellowrose Skrevet 15. mai 2015 #6 Skrevet 15. mai 2015 Da jeg var konfirmant fikk jeg ''bare'' 9000 kr til sammen fra alle, som jeg var ganske fornøyd med. Men flere i klassen min da fikk 15000 og enda mer. Jeg har ikke noe godt svar på det du spør om men jeg håper ikke det blir en status greie eller konkurranse om å gi og få mest. Håper at ungdommen i dag bruker pengene de får på noe fornuftig.
Fredsmegleren Skrevet 15. mai 2015 #7 Skrevet 15. mai 2015 Fikk bunad(denne kostet jo en del) og holdt konfirmasjonsfest på et hotell. Tror jeg endte opp med ca. 4 000 i cash, som var relativt lite i forhold til vennene jeg hadde da. Ble jo fornøyd fordi jeg ikke hadde behov for masse penger der og da, og det at 15 åringer skal få 60 000 blir for drøyt. Bedre å heller få en ekstra stor gave til f.eks. 18 årsdagen.
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #8 Skrevet 15. mai 2015 Jeg synes det er helt absurd at man skal gi sånne summer. Og dette snakket om "kuvertprisen" må dere bare legge fra dere, det er ikke gjestenes ansvar å dekke eget måltid. Anonymous poster hash: efc59...03f 2
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #9 Skrevet 15. mai 2015 Er jo eneste grunnen til at man konfirmerer seg da..Anonymous poster hash: 68b9a...5d3 Anonymous poster hash: 68b9a...5d3 1
Gjest Skrevet 15. mai 2015 #10 Skrevet 15. mai 2015 I min famile og vennekrets så betaler man ingenting for mat. Man gir gave utifra hva man har råd til eller ønsker. Noen gir bort et par hundrelapper eller en billig gave, mens andre kan gi bort flere tusen kroner eller dyre gaver som bunad eller scooter. Ingen legger seg oppi hva den andre gir og om det er "bra" nok. Hos oss ER festen og sammenkomsten det viktigste Alle barn av oss har under oppveksten lært seg at man aldri skal uttrykke misnøye fordi noen ikke har gitt "nok" penger eller ikke.Hadde noen av oss sagt noe slikt så er jeg sikker på at hele konfirmasjonen hadde stoppet og det hadde ikke blitt en eneste gave på oss
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2015 #11 Skrevet 15. mai 2015 I et tilfelle var det faktisk en av foreldrene som var gretten fordi jenta "bare" hadde fått 1600 kroner av bestefaren, fordi bestefaren hadde arvet 500000 av sine foreldre, og derfor hadde penger til å gi mer...Skal det være sånn at det da skal forventes flere tusen? I forkant har forelderen fokusert på at det er sammenkomsten og familiehyggen som er det viktige...Er ikke dette å motsi seg selv? Anonymous poster hash: 88f87...289
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå