Elanor Skrevet 28. august 2004 #1 Skrevet 28. august 2004 Jeg har tatt på meg oppdraget og kjøpe inn kvikk-fiks databøker til ansatte i bedriften jeg jobber i, og det viste seg å være vanskeligere enn jeg hadde trodd. Oppdraget er altså bøker på norsk om Office-2000 programmene; Word, Excel, Access, Outlook og PowerPoint. Jeg har sett stativer i forskjellige butikker hvor det står hefter til under hundrelappen med innføring i office-programmmene, men jeg kan ikke huske å ha sett det i det siste, og hvem har sagt at disse er verdt investeringen? I søgen etter gode innføringer på norsk, har jeg søkt litt på nettet, men har ikke blitt så mye klokere. Vett & viten har sine serier med "Trinn for trinn" og "Rett på sak" og Edb kunnskap har en rekke MOUS-sertifiserte (eh?) innføringsbøker som man kan bruke for å ta datakortet (eh? igjen). Og jeg har jo hørt om "for dummies"-serien, men jeg har også hørt at disse ikke er så fryktelige gode. Jeg er virkelig i tvil om hva jeg skal gjøre. Jeg lurer også på om jeg skal snu på flisa og kjøpe en god og tykk bibel (om noe slikt finnes), istedet for små hefter hvor man stort sett ikke finner svaret på det man lurer på. Har noen gode råd?
Grooo Skrevet 28. august 2004 #2 Skrevet 28. august 2004 De heftene til rundt 70 kr. er absolutt en god start. De selges blandt annet på Posten, og i Oslo har de dem på Datajungelen og Norli på Karl Johan feks. Siden det ser ut som om du bor i Oslo anbefaler jeg deg å ta en tur på Datajungelen i Storgata 9 (eller sende dem en mail), der får du kjempegod hjelp til slikt!
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2004 #3 Skrevet 28. august 2004 Det fantes jo for ikke så lenge siden en serie med hefter/bøker som het "..... for dummies", for eks. "internet explorer for dummies". Tror de var ganske gode.
Gjest Admin'C Skrevet 28. august 2004 #4 Skrevet 28. august 2004 Skal du ha skikkelige ting så titt på biblioteket. En god databok kjennetegnes ved at den lar deg bygge opp ett system gradvis gjennom leksjoner som utvider bruken av verktøy. photoshop classrom in a book er f.eks. mye bedre enn photoshop bible, dette selv om bibelen er tykkere. Den har rett og slett ikke noe mål, det er bare ett hav av info presset inn i en tykk bok. Så lån på biblioteket og prøv ut boken du merker fort om den er ok
Gjest Lea Skrevet 29. august 2004 #5 Skrevet 29. august 2004 Dummies-bøkene er ganske dyre og relativt omfattende. Til å begynne med er det bedre med disse heftene man får på Posten og i bokhandelen (tror at de koster 69 kroner). Det er lettere å komme i gang når det er en hefte enn om man sitter med en bok med 400 sider. Ellers er Dummies-bøkene bra de altså. Kjøpes i bokhandelen.
Skravla Skrevet 1. september 2004 #6 Skrevet 1. september 2004 Jeg kjøpte heftene på jobben. De er supre for nybegynnere.... Plasserte alle i en eske som jeg skrev "Databøker for total idiots" på. Det ble mottatt med hyllest og glede. Nå slipper jeg alle dumme spørsmål for alle er flinke til å sjekke bøkene før de spør meg (lille kontorrotta) Heftene kan trygt anbefales. Bøkene XXXX for Dummies er tyngre, men fungerer når du kommer litt videre.
millemei Skrevet 2. september 2004 #7 Skrevet 2. september 2004 Her er linker til noen plasser de selger "greie" databøker; http://www.edbkunnskap.no/ http://www.datajungelen.no/boeker/Microsof...er%20på%20norsk
Gjest Admin'C Skrevet 3. september 2004 #8 Skrevet 3. september 2004 norli har også ett ganske heftig utvalg (norli på karl johan) men det er dyrt. Kan jo bestille hos amazon, etter det jeg vet er det ikke toll på bøker så 200kroners grensa kan man vel glemme
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2004 #9 Skrevet 5. september 2004 De heftene ble jeg anbefalt av en som kan alt om data. en grei start for grønnskollinger som meg. han var ikke intr.i å hjelpe meg før jeg hadde lest litt sel. enig i det. De har bla på Narvsen.
Gjest Admin'C Skrevet 5. september 2004 #10 Skrevet 5. september 2004 Tror jeg må si meg enig i at hefter er lurt for de som er nybegynnere men de som begynner å bli litt mer avanserte som meg ler av heftene, datablader også men bøker det er jo en arbeidsoppgave. Tror hefter er tingen hvis du ikke skal ha mye info om en ting, programmene har jo en hjelpfunksjon også ;o)
Elanor Skrevet 9. september 2004 Forfatter #11 Skrevet 9. september 2004 Takker for innspill! Jeg har ikke rotet meg til den handleturen enda, så vi får se hva det blir til. Oppdaget at de norske "For dummies..."-bøkene for alle office2000-programmene er utsolgt, og jeg tror nok ikke jeg tør å kjøpe engelsk. Men det ordner seg vel sikkert.
Gjest Lea Skrevet 9. september 2004 #12 Skrevet 9. september 2004 Kjempegod idè å samle slike hefter på jobben. Jeg vurderer å gjøre det samme, ettersom jeg jobber sammen med en drøss med folk som ikke har peiling på data, men som er helt avhengig av det.
jordbær Skrevet 9. september 2004 #13 Skrevet 9. september 2004 Som tidligere oppdrager av "data-idioter", anbefaler jeg på det sterkeste dummies-bøkene på norsk! Kjøpte selv Outlook for dummies og lagde et kurshefte hvor jeg plukket ut de viktigste oppgavene bedriften hadde behov for å lære, basert på den boken. Fikk positiv respons fra samtilige deltakere på det kurset. Bøkene er skrevet på en lettfattelig og humoristisk måte. www.bokkilden.no har disse bøkene på norsk. Ellers har jeg god erfaring med datapower-serien
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå