Pip Skrevet 28. august 2004 #1 Skrevet 28. august 2004 Nokon som har positive erfaringar? Eg brukar Daivonex, og det dempar nok skjelling og kløe litt, men ikkje mykje. I sommar har det vore litt betre, men no merkar eg det tek seg opp att, og området har til og med utvida seg ein heil del. Likar det ikkje, og vil gjerne vite om det er noko eg burde prøve...
Gjest Anonymous Skrevet 28. august 2004 #2 Skrevet 28. august 2004 Har ikke psoriasis slev, men jobber i helsekost og får tilbakemeldinger fra kunder, og de spiser tilskudd av fettsyrer (blanding av omega 6 og 3) og sink, og noen bruker cla. Det er en såpe som er laga av soltørka oliven og olivenblader som også er fin til å vaske håret med, men mange blir bedre med vandlig olivensåpe også. men ikke bruk noe flytende, bruk såpestykker!.
Salt Skrevet 28. august 2004 #3 Skrevet 28. august 2004 Har du forsøkt Locoid Crelo? (tror det var det den het). Jeg har også hatt psoriasis i hodebunnen, og denne fungerte for meg i hvertfall.
Gjest medisinstudent Skrevet 28. august 2004 #4 Skrevet 28. august 2004 Hei, Jeg har ikke psoriasis selv. Men vi har nettopp hatt hudklinikk og forelesninger hos hudspesialistene på ullevål sykehus, og der har de fortalt følgende: Psoriasis er en kronisk inflammatorisk hudsykdom - med varierende alvorlighetsgrad. Det betyr at man kan være helt fin i mange år, og så helt plutselig bli verre - så bedre igjen - så verre igjen - osv. Psoriasis kan utløses av -infeksjoner -enkelte medisiner (beta-blokkere f.eks) -skader i huden (kløe, rift, brannsår, kloring) -store psykiske påkjenninger (stress, begravelse, skilsmisse, bryllup, graviditet...) Har du opplevd noe slikt i det siste, siden du har fått et oppbluss? Ved å forsøke å unngå faktorene som er nevnt ovenfor, vil du kunne forebygge oppbluss til en viss grad. Behandling: All behandling er immunhemmende, men følgende virker i tillegg på hudcellenes modning og deling: Daivonex, Neotigason og Methotrexat. Kortikosteroider som lokalbehandling har vært, og er fremdeles, det mest solgte og mest populære psoriasis behandling. Finnnes som salve, krem, oppløsning, liniment. Med ulik styrkegrad. Fordelene er rask effekt, og kosemtisk veldig tiltalende, samt få bivirkninger ved korttidsbruk. Daivonex, som du bruker, er en vitamin D analog, og virker best på plaque psoriasis. Det finnes to andre lignende produkter som du kunne prøvd: "Silkis" brukes på mer hissig psoriasis. "Daivobet" er en kombinasjonsalve med kortison og vit. D. Tretjære har lang tradisjon som behandling mot psoriasis i hodebunnen. Det har også Hårolje (kan kjøpes på apotek respetfritt alene) gjerne tilsatt tilsatt acid salicylsyre 3%. (dette myker opp huden og fjerner døde celler) Karbamid 2-10% virker også myktgjørende og avflassende på hodebunnspsoriasis og kan kjøpes på apoteket. Klimabehandling: sol, sjøbad og varme (fuktig luft) er bra for all psoriasis hud. Lykke til! 1
Pussicat Skrevet 28. august 2004 #5 Skrevet 28. august 2004 På helsekost her hos oss (en Life butikk) har de nå fått inn ei såpe som heter Aleppo og den er prøvd ut av medlemmer i Psoriasisforeningen. Den kan brukes til veldig mye og over hele kroppen. Den består av 80% olivenolje. Noen bruksområder: - Som flass shampo - Som babysåpe - Som ansiktsmaske - Som barberskum/skum til hårfjerning - Mot tørre vinterhender, og tørr vinterhud, hudkløe, solbrenthet - Mot tørr flassende hud i ansikt og hodebunn Vi har ikke psoriasis, men ville prøve den fordi samboeren min er plaga av flass i hodebunnen og tørre hender. Han bruker den nå over hele seg og er veldig fornøyd. Jeg bruker den bare som ansiktsmaske og synes den var veldig fin til det. Men jeg kjenner en som er veldig plaga av psoriasis (han har nesten hele kroppen dekka) og han bruker såpa og er fornøyd med den. Du kan lese om den her: http://www.backtobasic.no/
Pip Skrevet 28. august 2004 Forfatter #6 Skrevet 28. august 2004 Har du forsøkt Locoid Crelo? (tror det var det den het). Jeg har også hatt psoriasis i hodebunnen' date=' og denne fungerte for meg i hvertfall.[/quote'] Er det ein krem? Kor får eg kjøpt han? medisinstudent - Veit at særleg stress lett kan forverre psoriasisen, men kan ikkje seie at eg er særleg stressa no for tida. I juli og halve august var eg det nok på mange måtar - kanskje det er det som 'heng igjen'? Ellers så seier dei at ein gjerne har ein betre periode om sommaren, pga. sol, bading og temperatur. Kan jo vere det - at det er det kalde vèret og mangel på sol i det siste som har gjort utslag? Ikkje veit eg. Solarium har eg forresten vurdert. Men problemet er at eg har så tjukt, langt og mykje hår, så eg er usikker på kor mykje stråling som vil sleppe inn til huden i hovudbotnen... Nokre tankar om dette? Takk for gode råd så langt, forresten!
Pip Skrevet 29. august 2004 Forfatter #7 Skrevet 29. august 2004 Pussicat - Du var her visst samtidig som eg - såg ikkje anbefalinga di før no. Tusen takk for tips - skal jammen stikke innom helsekosten neste gong eg er og handlar - viss dette har god effekt, er det jo genialt! Enkelt og greit, og ingen skumle kjemiske stoff...
Salt Skrevet 29. august 2004 #8 Skrevet 29. august 2004 Det står "lotion" på flaska mi- den er veldig tyntflytende og skal påføres i et tynt lag. (fås på en slags spruteflaske, så det er ikke noe kliss og sånn pga. konsistensen). Er ganske sikker på at du må ha resept. Du kan jo spørre legen din neste gang du er innom. Vil absolutt anbefale deg denne Hva solarium angår, tror jeg du må være ganske plaget for å bli vurdert, og husk at det er laaaange ventelister på dette. Jeg spurte legen min sist jeg var der, og hun svarte at jeg hadde for lite utslett for en slik behandling. Men jeg gikk og tok solarium på sykehuset for en del år siden. Tror jeg gikk et halvt års tid eller noe sånt, og det var veldig effektivt. Lykke til :-)
Gjest Tex Skrevet 29. august 2004 #9 Skrevet 29. august 2004 Jeg har ikke psoriasis, men veldig tørr hodebunn pga hypothyreose. Jeg har fått anbefalt Dermocalm av Starie (hun er hudpleier) og den funker veldig bra
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2004 #10 Skrevet 29. august 2004 I hodebunn brker man Ibaril med salisylsalysyre. flytende. har tykke lag i hodebunn og det er borte etter tre dager. det er viktig med regemessig smøring.
Gjest Anonymous Skrevet 29. august 2004 #11 Skrevet 29. august 2004 Hei, Jeg har ikke psoriasis selv. Men vi har nettopp hatt hudklinikk og forelesninger hos hudspesialistene på ullevål sykehus, og der har de fortalt følgende: Psoriasis er en kronisk inflammatorisk hudsykdom - med varierende alvorlighetsgrad. Det betyr at man kan være helt fin i mange år, og så helt plutselig bli verre - så bedre igjen - så verre igjen - osv. Psoriasis kan utløses av -infeksjoner -enkelte medisiner (beta-blokkere f.eks) -skader i huden (kløe, rift, brannsår, kloring) -store psykiske påkjenninger (stress, begravelse, skilsmisse, bryllup, graviditet...) Har du opplevd noe slikt i det siste, siden du har fått et oppbluss? Ved å forsøke å unngå faktorene som er nevnt ovenfor, vil du kunne forebygge oppbluss til en viss grad. Behandling: All behandling er immunhemmende, men følgende virker i tillegg på hudcellenes modning og deling: Daivonex, Neotigason og Methotrexat. Kortikosteroider som lokalbehandling har vært, og er fremdeles, det mest solgte og mest populære psoriasis behandling. Finnnes som salve, krem, oppløsning, liniment. Med ulik styrkegrad. Fordelene er rask effekt, og kosemtisk veldig tiltalende, samt få bivirkninger ved korttidsbruk. Daivonex, som du bruker, er en vitamin D analog, og virker best på plaque psoriasis. Det finnes to andre lignende produkter som du kunne prøvd: "Silkis" brukes på mer hissig psoriasis. "Daivobet" er en kombinasjonsalve med kortison og vit. D. Tretjære har lang tradisjon som behandling mot psoriasis i hodebunnen. Det har også Hårolje (kan kjøpes på apotek respetfritt alene) gjerne tilsatt tilsatt acid salicylsyre 3%. (dette myker opp huden og fjerner døde celler) Karbamid 2-10% virker også myktgjørende og avflassende på hodebunnspsoriasis og kan kjøpes på apoteket. Klimabehandling: sol, sjøbad og varme (fuktig luft) er bra for all psoriasis hud. Lykke til! Neotigason gis bare i alorlige tilfeller. Invalidiserende psoriasis. Du skal være hardt rammet før du får dtte stoffet. Blir gitt under streng kontroll.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå