Gå til innhold

Får ofte muskelstrekk i ryggen over hofte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ingen atlet og er 38 år... For ett år siden startet jeg et treningsprogram med en 4x4 lett løping og deretter noen styrkeøvelser.

Jeg føler meg stortsett bedre og kroppen er fastere og finere... men så får jeg i blant (kanskje 2 ganger nå) muskelstrekk over lårbeinet... dette gjør vondt i 2-3 dager og deretter går over.

Er litt usikker hva jeg skal gjøre med det. Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Varmer du godt nok opp?

Du kan jo eventuelt prøve foam roller? Etter at jeg begynte hver økt med god oppvarming og noen minutter med foam roller, har mine muskelstrekk problemer blitt borte. Så det er absolutt verdt å prøve ut :)

Skrevet (endret)

Høres ut som en slags belastningsskade. Du har kun trent i ett års tid og en økning i treningsmengde (alt fra løpemengde, løpefart, vektmengde etc) eller bare selve treningsmengden kan av og til bli litt mye for kroppen. Det beste vil være å ta det med ro et par dager når du opplever dette, og ta en litt rolig økt. Jeg opplever ofte å få vondt i knær og føtter når jeg løper litt lenger eller løper litt fortere enn normalt. Bare kroppens måte å gi beskjed om at det har blitt litt for mye for fort. Om du opplever problemer over flere måneder kan du jo selvfølgelig ta kontakt med en fysioterapeut for en samtale, men så lenge du lytter til kroppen og tar det litt rolig et par dager når du får vondt og opplever at det hjelper vil jeg tippe at det kun er tale om klassisk overtrening :) ikke alltid det skal så mye til før man får litt vondt :) ikke tren når du har vondt, men hold deg i normal bevegelse og ta en økt igjen etter et par dager når smerten har gitt seg :) ta gjerne en gåtur i mellomtiden :) Lykke til!

Hilsen en som ikke vet altfor mye om trening selv men som har en fysioterapeut som samboer :)

Endret av Basi
Skrevet

Hvis du med muskelstrekk mener at du river over muskelfibre, hadde jeg prøvd å gjøre den aktuelle muskelen lengre, ved å tøye i den når den er frisk. Korte muskler er i alle fall noe som øker risikoen for muskelavrivninger. Det er best å tøye i musklene, etter oppvarming.

Skrevet

tusen takk :) jeg har tatt det med ro denne uken og smerten er nesten over. jeg skal prøve å tøye litt mer og øke saktere vekt i styrkeøkten...

foam roller er helt ukjent men jeg kan sjekke den opp på youtube, er litt usikker på hvordan den brukes:/ håper den er ikke for dyr

Skrevet

Det er ikke noe sjakktrekk å foamrolle nedre del av ryggen. Smerter/strekk i nedre del av ryggen, over hoften kan være mange forskjellige ting og det er sikkert ikke så dumt å konsultere en fysioterapeut. Det kan godt være det skyldes muskel- eller bevegelighetsubalanser mellom høyre og venstre side av hoften (og musklene som fester her) slik at du ubevisst roterer. Om du får sett bildet av denne øvelsen så er den en utmerket fullkroppstøying som alle bør prøve seg på. Med det sagt: Det er lettere sagt enn gjort.

https://www.facebook.com/portal.ido/photos/a.268839339824720.59969.191927830849205/392301147478538/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...