Gå til innhold

Gjøre om gressflekk til kjøkkenhage og blomsterbed? Første egne hageflekk!

Anbefalte innlegg

Gjest Tekola
Skrevet

Vi har fått lov av huseier til å ta en liten del av hagen og gjøre om til kjøkkenhage og blomsterbed. Tenkte at husets toåring skulle få plante litt solsikkefrø og småblomster der, og at jeg i samme slengen kunne prøve meg på å plante en haug med poteter som plutselig hadde begynt å spire.

Men, det er vel ikke så enkelt som at man graver vekk gresset, romstrerer litt med jorda og planter? Hvordan bør jeg gå frem? Hva trenger jeg av utstyr? Ny jord? Gjødsel? Bør jeg ha noe "i bunn"?

Det er mye skvalderkål i hagen, samt mye katter i området, gode tips her?

Tusen takk for alle svar! :smilyblomst:

Bil.merket: Uerfaren hageentusiast.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg er ingen ekspert på området Tekola, men har hatt en parsell i noen år, så litt egenerfaring har jeg jo.

Det aller viktigste er at du opparbeider jorda, slik at plantene får så gode vekstforhold som mulig. Det er også viktig for å holde utøy unna plantene.

Jeg ville ha fjernet alt som heter gress og ugress. Hvis det er noe jord der som kan den blandes ut med sand og torv - hvis ikke det er noe særlig matjord, bør du skaffe litt av det også.

Du trenger ikke gjødsle første året dersom du kjøper ny torv (kompost) og jord nå.

Ikke begynn med for stort bed av gangen. Poteter er smart å sette, for det forbedrer jorda (og så er det jo så herlig å ta de opp på høsten). Husk at de må hyppes, men det vet du vel.

Jeg synes de pallekarmene man kan få tak i nå er utmerket å bruke istedenfor å bare ha en "flat" kjøkkenhage.

Men det kan du jo tenke på etter hvert.

Ringblomster, kornblomster, urter, løk og neper er sånt som er lett å få til.

Nå fikk jeg lyst på parsell igjen. :rodmer:

Forøvrig håper jeg at noen som har ordentlig greie på dette kan gi deg et bedre svar enn mitt.

:hoppe: Lykke til!

Endret av Aldrisur
Skrevet

Følger 😊

Skrevet

Ikke fjern torven, grav den ned.

Det er mye næring i denne som vil bli frigitt over tid. Dette ser en godt når en pløyer opp gammel eng, det trengs mindre kunstgjødsel de første par årene etter vekstskifte.

Skrevet

Hvor ble det av vertinnen da? :lete:

Jaja, setter inn litt inspirasjon jeg, så kommer hun vel snart tilbake. :)

v8MP1p1.jpg

n8geJGF.jpg

XO8er9E.jpg

Gjest Tekola
Skrevet

Det var ikke meningen å bare forsvinne! Takk for tips og innspill!

Jeg har ikke kommet i gang enda, men håper på å få gjort noe i løpe av uka. Jobber med å finne tips rundt om og å planlegge litt. Skal oppdatere når jeg kommer mer i gang, så blir dette en logg, om ikke annet! :)

Skrevet

Ja. Pallekarmer er topp. Jeg har nettopp satt ut nok til å plante 36 jordbærplanter. Jula selger pallekarmer til 99,- kr. Eller se på Finn.no. Jeg har sett de så billige som 40 kroner stykket. Du trenger ikke å grave, etter min mening. Men du må ha et tykt lag aviser, papp eller markduk i bunnen. Det går med 4-5 40 liters sekker jord pr pallekarm, så det er mye. Kjøp kugjødselkompost, lecakuler og bland inn ca 1/2 sekk av hver i pallekarmene. Obs Bygg er billig. Jeg kjøpte 6-pack store jordbærplanter der, med både blomster og kart, til 80 kroner pakken. Hageland skal ha 150 kr for samme antall. Obs Bygg selger også billig hagejord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...