Gå til innhold

Barna lærer mobbing av mor og far.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er sant. På tide at det settes fokus på. Utrolig at det må sies av en høgskolelektor. Folk burde kunne tenke selv, men den gang ei.

Jeg har lenge reagert på familiemønsteret der jeg uheldigvis vokste opp. Besteforeldrene mine var mobbere, barna deres ble mobbere, og søsknene mine + søskenbarn på den siden ble noen bøller.

Anonymous poster hash: 9a1f7...4fc
AnonymBruker
Skrevet

http://www.nrk.no/ho/barna-laerer-mobbing-av-mor-og-far-1.10863725

Selvfølgelig!

Anonymous poster hash: b7a6e...c01

Ja selvfølgelig lærer de dette hjemme. Har måttet ta et tak i meg selv etter jeg ble mor. Før kunne jeg slenge ut av meg utsagn som "herregud for noen stygge silikonpupper" eller "hva skjer med håret hennes?" mens jeg så på tv. Nå er både jeg og mannen veldig bevisst på å ALDRI snakke nedsettende om andre (dårlig oppførsel er selvfølgelig et unntak). Små ører får med seg så mye mer enn man tror, og selv om jeg syns noen har en lite flatterende plastisk operasjon har det jo ingenting å si for den personen de er. Stygg er et fy-ord, latterliggjøring skal hun heller aldri få høre fra mamma eller pappa.

Anonymous poster hash: 238a4...4e6

• Liker 2
Skrevet

Ja, absolutt. Det er så mange voksne som ikke vet at de mobber. De klager å sutrer over mobbere, og ber barna være snill med de andre i klassen - men de samme foreldrene er de som slenger dritt til hverandre i kommentarfelt på nett (og på KG!!).

Min mor var en stereotypisk "kjerring" dajeg vokste opp. Skravling i telefonen med sine venninner hele tiden og snakke om alt som var galt med alle andre. Jeg lærte av det, siden jeg trodde det var sånn voksne skulle være (alle barn vil jo være voksne og kule).

Heldigvis har jeg nå innsett at man blir bedre likt og har et bedre liv om man heller er aksepterende og positiv :P

Jeg kjente forresten en 5 år gammel gutt for noen år siden. Han var helt grusom. Jada, teit å si det om barn, men jeg tuller ikke.

Gutten var voldelig, ropte og kjeftet alltid, alle andre barn var redd han og et mareritt for voksne.

Jeg tenkte at han kanskje var veldig ADHD-utsatt eller hadde noe annet, for skjønte ikke at det kunne være et friskt barn sin personlighet.

Det helt til jeg møtte foreldrene hans på Burger King hvor moren sto å kjeftet opp den stakkars tenåringen bak disken fordi sønnen hennes ikke fikk den leken i barnemenyen han helst ville ha.

Fytti for noen folk! Har møtt dem flere ganger i ettertid, og er nesten like redd hver gang. De finner alltid noe å kjefte på, de er høyrystet, eier ikke manerer og gir sønnen ALT han vil ha sånn at han ikke skal rope og skrike (sikkert det som var resultatet av BK-hendelsen).

Jeg håper at gutten skjønner at foreldrene har dårlig innflytelse på han når han blir eldre, ellers blir han en ensom ung mann.

Jeg vil kategorisere disse som dårlige foreldre. De ødelegger jo guttens personlighet!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja selvfølgelig lærer de dette hjemme. Har måttet ta et tak i meg selv etter jeg ble mor. Før kunne jeg slenge ut av meg utsagn som "herregud for noen stygge silikonpupper" eller "hva skjer med håret hennes?" mens jeg så på tv. Nå er både jeg og mannen veldig bevisst på å ALDRI snakke nedsettende om andre (dårlig oppførsel er selvfølgelig et unntak). Små ører får med seg så mye mer enn man tror, og selv om jeg syns noen har en lite flatterende plastisk operasjon har det jo ingenting å si for den personen de er. Stygg er et fy-ord, latterliggjøring skal hun heller aldri få høre fra mamma eller pappa.

Anonymous poster hash: 238a4...4e6

Slik var jeg før også. Har blitt bevisst på dette og hører mamma slenge ut sånne kommentarer hele tiden. Ingen tvil om hvor jeg lærte drittkastingen min fra. Har heldigvis blitt klar over min ufine oppførsel og gjort noe med det.

Anonymous poster hash: 01663...dfd

Gjest Jean Valjean
Skrevet

Ja det er dette som er problemet.

Man fokuserer bare på barn når det kommer til mobbing. Men ignorerer totalt at de som mobber mest og er de værste mobberene er voksene mennesker.

Gjest Stringfellow1
Skrevet

Selvfølgelig kan barn / ungdommer plukke opp ting og tang etter foreldrene sine, eller fra andre familie-medlemmer. Foreldrene tenker sikkert ikke over dette selv, en gang.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en diskusjon i vennegjengen for en stund tilbake og det var enstemming at mobbing var stygt og det var viktig at banehage/skole tok tak og bla bla bla..Så kommer det frem da at et av foreldreparene syntes f.eks. at det var helt greit at de (voksne) hjemme gav andre barn og voksne personkarakteristikker + navn for å skille fra hverandre hvem de snakket om! Dvs de omtalte andre barnehagebarn som f.eks. tjukke-per, brille-lisa, men også voksne som barte-berit etc... Kjente jeg ble helt matt, for det var jo innlysende tydelig at de ikke skjønte hva slags innflytelse de selv hadde på barna. De (foreldrene) var jo ikke mobbere, må skjønne....

Anonymous poster hash: b1cad...7ab
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...