AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #1 Skrevet 14. mai 2015 Hei! Jeg vil veldig gjerne gå ned i vekt, men jeg blir grusomt forvirret av kaloritelling og sånne ting. Jeg skal begynne å jogge jevnlig så fort jeg får litt stabilt jern-nivå igjen (det er veldig lavt nå,og jeg er så sliten hele tiden at jeg foreløpig ikke orker mer enn en lang tur med bikkja), men kostholdet kan jeg jo endre på. Noen som har litt peiling som kunne gitt meg eksempler på hva man kan spise i løpet av dagen? Som ikke har så mye kalorier og sånt? Jeg kan helt fint starte dagen med å spise sunt, men så vet jeg ikke helt hva jeg skal spise til middag, også går det liksom litt til helvete med kaloriene der da Anonymous poster hash: 97bc4...84c
Sharinx Skrevet 14. mai 2015 #2 Skrevet 14. mai 2015 Liker du gele? Jeg pleier å spise sukkerfri jordbær-gele hvis jeg fyser på noe godt.. En pose på 27 gram inneholder kun 7 kalorier..
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #3 Skrevet 14. mai 2015 Liker du gele? Jeg pleier å spise sukkerfri jordbær-gele hvis jeg fyser på noe godt.. En pose på 27 gram inneholder kun 7 kalorier.. Liker gele, men tåler ofte ikke kunstig søtning Anonymous poster hash: 97bc4...84c
Sharinx Skrevet 14. mai 2015 #4 Skrevet 14. mai 2015 Liker gele, men tåler ofte ikke kunstig søtning Anonymous poster hash: 97bc4...84c Ah.. :/ Vel, det er selleri da.. Ikke så mye smak, men heller ingen kalorier
Pringle Skrevet 14. mai 2015 #5 Skrevet 14. mai 2015 Du er ganske vag der. Hva lurer du på? Vet du ikke hva slags mat som er sunn? Vet du ikke hvor mange kalorier du trenger? Har du matrestriksjoner eller aversjoner? Er du trøstespiser? Sosial overspiser? Sjokoholiker? Manglende impulskontroll? Spis vanlig mat, det du har lyst på, og ikke for lite selv om du slanker deg. Middagen bør inneholde noe protein/fett (kjøtt, fisk, egg eller nøtte/soyaprodukt), noe stivelse (ris, potet, pasta, lefse el.l) og grønnsaker. Det er veldg vanlig å gå på en smell om man ikke er forberedt. Planlegg middagen, allerede om morgenen eller helst dagen før!
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #6 Skrevet 14. mai 2015 Du er ganske vag der. Hva lurer du på? Vet du ikke hva slags mat som er sunn? Vet du ikke hvor mange kalorier du trenger? Har du matrestriksjoner eller aversjoner? Er du trøstespiser? Sosial overspiser? Sjokoholiker? Manglende impulskontroll? Spis vanlig mat, det du har lyst på, og ikke for lite selv om du slanker deg. Middagen bør inneholde noe protein/fett (kjøtt, fisk, egg eller nøtte/soyaprodukt), noe stivelse (ris, potet, pasta, lefse el.l) og grønnsaker. Det er veldg vanlig å gå på en smell om man ikke er forberedt. Planlegg middagen, allerede om morgenen eller helst dagen før! Jeg vet hva slags mat som er sunn, men jeg aner ikke hvor mange kalorier jeg trenger, og hvordan jeg skal sette sammen et godt og sunt måltid. Jeg spiser endel grønnsaker, og spiser heller søtpoteter i stedet for vanlige poteter. Jeg sliter med at jeg er litt avhengig av sukker, men det jobber jeg med så godt jeg kan. Har ikke egentlig noen andre spise-issues, annet enn at jeg er veldig glad i saus, hehe. Jeg har alltid vært tynn, men jeg har nå blitt eldre og fått noen komfort-kilo som jeg gjerne vil ha bort. Hadde egentlig håpet på et par eksempler på hva man kan spise i løpet av dagen, så jeg får en liten pekepinn på hva jeg gjør feil for eksempel. Anonymous poster hash: 97bc4...84c
Pringle Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 (endret) Jeg vet hva slags mat som er sunn, men jeg aner ikke hvor mange kalorier jeg trenger, og hvordan jeg skal sette sammen et godt og sunt måltid. Jeg spiser endel grønnsaker, og spiser heller søtpoteter i stedet for vanlige poteter. Jeg sliter med at jeg er litt avhengig av sukker, men det jobber jeg med så godt jeg kan. Har ikke egentlig noen andre spise-issues, annet enn at jeg er veldig glad i saus, hehe. Jeg har alltid vært tynn, men jeg har nå blitt eldre og fått noen komfort-kilo som jeg gjerne vil ha bort. Hadde egentlig håpet på et par eksempler på hva man kan spise i løpet av dagen, så jeg får en liten pekepinn på hva jeg gjør feil for eksempel. Anonymous poster hash: 97bc4...84c OK! Regn ut hvor mange kalorier du trenger (overslag) for å holde vekta, og for å gå ned i vekt, her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ Bruk en kaloridagbok (Grete Roede, Myfitnesspal, Lifesum el.l) og logg noen dager slik du spiser nå. Da kan du se hvordan du ligger an kalorimessig, og du vil kanskje se noe som peker seg ut som veldig kaloririkt uten at du opplever at du får så mye igjen for det (for meg var det feks 2-3 ganger større porsjoner stivelse enn jeg trengte til middag). Det er mange sider, men lettlest, og jeg anbefaler sterkt å ta en titt på dette dokumentet: Brasils offisielle retningslinjer for ernæring. Den går ikke i pinlig detalj slik som feks norske retningslinjer gjør, men er konkret, og den mangler den vanlige skremselspropagandaen. Faktisk trengs det ingen spesifikke råd - du kan spise søtpotet eller vanlig potet - og saus, is, grøt, knekkebrød, salat, smoothie, omelett, gryterett, pizza, brødskiver, kake, pudding, koteletter... ja, det blir i det hele tatt meningsløst å ramse opp hva du kan spise, når du kan spise alt - bare ikke alt på en gang, og ikke hele tiden. Om du spiser variert, med noe fra hver matvaregruppe hver dag, og fett/protein og grønnsaker til hvert måltid, er du dekket. Glemte denne: For å redusere overspising av søtsaker, er det lurt å unngå å ha stor tilgang til det. Ikke ha sjokolade el.l liggende hjemme hvis du ikke klarer å kontrollere inntaket. Og for å unngå det - aldri handle på tom mage..! Endret 14. mai 2015 av Pringle
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #8 Skrevet 14. mai 2015 OK! Regn ut hvor mange kalorier du trenger (overslag) for å holde vekta, og for å gå ned i vekt, her: http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ Bruk en kaloridagbok (Grete Roede, Myfitnesspal, Lifesum el.l) og logg noen dager slik du spiser nå. Da kan du se hvordan du ligger an kalorimessig, og du vil kanskje se noe som peker seg ut som veldig kaloririkt uten at du opplever at du får så mye igjen for det (for meg var det feks 2-3 ganger større porsjoner stivelse enn jeg trengte til middag). Det er mange sider, men lettlest, og jeg anbefaler sterkt å ta en titt på dette dokumentet: Brasils offisielle retningslinjer for ernæring. Den går ikke i pinlig detalj slik som feks norske retningslinjer gjør, men er konkret, og den mangler den vanlige skremselspropagandaen. Faktisk trengs det ingen spesifikke råd - du kan spise søtpotet eller vanlig potet - og saus, is, grøt, knekkebrød, salat, smoothie, omelett, gryterett, pizza, brødskiver, kake, pudding, koteletter... ja, det blir i det hele tatt meningsløst å ramse opp hva du kan spise, når du kan spise alt - bare ikke alt på en gang, og ikke hele tiden. Om du spiser variert, med noe fra hver matvaregruppe hver dag, og fett/protein og grønnsaker til hvert måltid, er du dekket. Glemte denne: For å redusere overspising av søtsaker, er det lurt å unngå å ha stor tilgang til det. Ikke ha sjokolade el.l liggende hjemme hvis du ikke klarer å kontrollere inntaket. Og for å unngå det - aldri handle på tom mage..! Tusen takk! :D Anonymous poster hash: 97bc4...84c 1
Pringle Skrevet 15. mai 2015 #9 Skrevet 15. mai 2015 (endret) Litt av "poenget" mitt er at det er viktig at man lærer seg "de overordnede prinsippene" for godt kosthold, og vet hva som er mest viktig og mindre viktig, slik at man er totalt uavhengig av eksterne, tilfeldige planer og råd. Man "bør" aller helst lage sin egen plan, for en plan man eier, er man som oftest mest tilbøyelig til å følge. Jeg har ihvertfall den erfaringen! Og husk at det hele må bli en livsstilsendring - midlertidige endringer gir midlertidige resultater. Men det krever ikke noe ekstra når rutinene er innarbeidet, det meste går av seg selv da. Lykke til! Endret 15. mai 2015 av Pringle
Snabeltann Skrevet 16. mai 2015 #10 Skrevet 16. mai 2015 Synes det hjelper å tenke tallerkenmodellen. Halv med grønnsaker kvart med kjøtt og kvart med poteter/ris/pasta/osv...
Pringle Skrevet 16. mai 2015 #11 Skrevet 16. mai 2015 Synes det hjelper å tenke tallerkenmodellen. Halv med grønnsaker kvart med kjøtt og kvart med poteter/ris/pasta/osv... Hvordan man enn gjør det; jeg tar rett og slett en tredel av hver.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå