Gå til innhold

Hvor langt bør man jogge for å få noen effekt på vektnedgang?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er feks 1-1,5 km for lite?

I tileg til diett selvsagt.

Anonymous poster hash: 0da8c...ab3

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er jo selvsagt helt avhengig av hvilken form du er i fra før og hvor mye du skal gå ned på hvor lang tid, men generelt så synest jeg 1,5 km høres veldig lite ut om du skal ha noen effekt. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det ka ta maks 15 minutt å springe (Selv springer jeg 1 km på mellom 5-6 min, men jeg har jo løpt en stund) og forbrente kalorier på rundt 15 minutt er jo så som så. Det er selvfølgelig avhengig av hvor ofte du springer også, det vil jo ha litt effekt om du gjør det 5 dager i uken, men generelt vil jeg heller anbefale deg å springe litt lenger (og heller se på tid og ikke km) og noen færre ganger i uken. F.ek.s en halvtime til begynne med :)

Endret av lillsunshine
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ca 100 kcal eller noe. Og da kan du vel heller spise 100 kcal mindre den dagen, med mindre du ligger helt på minimum.

Jeg ville nok forsøkt å jogge en halvtime -time for at det skulle ha noe effekt. Evt gå 3 -4km hvis det føles langt å jogge.

Anonymous poster hash: 12c88...ed9

Skrevet

Så lenge du ligger i kaloriunderskudd så trenger du ikke å trene i det hele tatt, men dersom du jogger så kan du jo spise mer mat.

Skrevet

Det som anbefales for vektnedgang er intervalltrening.

http://www.kk.no/trening/den-beste-kondisjonstreningen-vekttap-26341

Det er også mest effektivt for å komme raskt i form. Jeg er ingen ekspert, men veksler på å løpe korte bakkeintervall (ca. 1,5 min i bratt motbakke - gå ned) og 4-3 intervall (fire minutter jogging i det tempoet som gjør at du akkurat holder i 4 minutter og 3 minutter gåing).

Skrevet

Jeg ville heller sett på hvor fort og hvor lenge enn distansen, i alle fall. Jeg har også mer tro på intervaller enn "langkjøring", kanskje særlig for oss som ikke er trent/har løpt så mye. Hvis jeg hadde satt meg et mål om distanse hadde jeg fort blitt demotivert og gitt opp, men hvis målet er å for eksempel jogge i fem minutter, gå raskt i 2, jogge i fem osv så virker det mer overkommelig :)

Skrevet

Ikke bry deg om lengden i begynnelsen. Tenk på å gjennomføre f.eks 30 minutter. Gå ett minutt, jogg tre, gå ett, jogg tre (eller omvendt). Den perfekte distansen er den distansen du gidder/orker/klarer å gjennomføre jevnlig nok til at du ser resultater. Begynn f.eks med å jogge/gå 30 min tre ganger i uka. Etter en stund kommer blir distansen lengre og du får kanskje overskudd til å klare 40 min? Tenk på hver gjennomførte økt som en seier :-)

Skrevet (endret)

1 km tilsvarer ikke 100 kalorier en gang. Så det er ikke mye. Men om du spiser riktig kan du gå ned mye for det!

Endret av Taklampe
AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt bør man jogge for å få noen effekt på vektnedgang?

Det kommer ann på kostholdet. Ligger du akkurat i underskudd på energiinntaket holder det å jogge rolig rundt kvartalet for å gå ned i vekt.

Dersom du spiser veldig mye mat (usunn/sunn) må du kanskje jogge 2-3 timer for å gå ned i vekt.

For å gå ned i vekt må du være i kaloriunderskudd. Dette kan gjøres enten med kosthold, trening eller en kombinasjon. Jo mer du trener, jo mer kan du spise og likevel gå ned i vekt.

Anonymous poster hash: f4635...d16
Skrevet

Som AB sier. Du kan jogge til månen og tilbake, men spiser du ikke mindre enn du forbrenner så går du ikke ned i vekt. Jogging i seg selv gjør deg ikke slankere eller senker fettprosenten, det er det kostholdet som avgjør. Men med rett kosthold og kaloriinntak kombinert med jogging så kan du få flotte resultater.

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på utgangspunktet ditt og inntaket.

Det er egentlg verdens letteste regnestykke; det må inn ferre kalorier enn det som går "ut".

Men husk at fysisk aktivitet kan gjøre at du får større muskler enn før, så vekta er ikke alt. Mål deg rundt midje rumpe lår osv. så er det lettere å følge med på :)

Trening får også blodsirkulasjonen i gang som igjen kan føre til mindre vann i kroppen, så det spiller også inn.

Selv om det å telle kalorier kanskje ikke er verdens morsomste ting så er det like greit å bli vant til det først som sist, du vil få mye igjen for det. Og velg feks kostfiber framfor vanlig hvete/fiber mat.

Jeg tenker som så at 1,5km jogging er bedre enn ingen jogging, så det kan være en fin plass å begynne også kan du heller øke på etterhvert. Intensitet og terreng spiller også inn. Jogger du i skogen i terrenget bruker du mye mer energi enn langs en flat vei. :)

Anonymous poster hash: 4295e...4d2

• Liker 1
Skrevet

En måte å beregne på er at om du veier hundre kilo, må du jogge/ en mil syv dager i uken for å gå ned en kilo. Da forbrenner du 100 kcal på en kilometer. Om du veier 50 kilo forbrenner du 50 kcal per kilometer, og må bevege deg dobbelt så langt for å få samme effekt.

Det er den formelen jeg bruker når jeg skal beregne hvor mye jeg forbrenner på joggeturene mine. Men eksempelet over er jo veldig urealistisk, unøyaktig og skadelig. Dessuten forutsetter det at man spiser nøyaktig det samme som ellers (for å holde en stabil vekt). Spiser du mer har du forbrent mindre og motsatt.

Så det enkleste er selvfølgelig å kutte ned matinntaket med f.eks 500 kcal per dag, noe som skal tilsvare ca en halv kg vektnedgang i uken. Også heller ta det man forbrenner fra treningen som en bonus:) Om man ikke trener veldig mye da selvfølgelig, da kan det hende man bør spise mer igjen.

Jeg gikk ned 15 kg for noen år siden ved å jogge/gå 2 km noen ganger i uken, Jillian Michaels "30days shred" og litt underskudd i matinntaket. Spiste fortsatt mye, men smoothier istedenfor sjokolade, frukt istedenfor hamburgere osv.

Skrevet

1 km tilsvarer ikke 100 kalorier en gang. Så det er ikke mye. Men om du spiser riktig kan du gå ned mye for det!

Det kommer an på intensiteten det. Hvis pulsen er høy nok.

AnonymBruker
Skrevet

Bare sånn til dere som skriver at det ikke er vits å jogge / trene osv for å gå ned i vekt; i de periodene jeg går mye og/eller jogger/trener jevnlig ser og føles kroppe måten lettere og fittere ut!

Anonymous poster hash: e9083...b20

AnonymBruker
Skrevet

Forstår jo at kostholdet har mye å si for det å gå ned i vekt, men at trening ikke har noe å si er ikke sant.

Er man helt utrent, så vil jeg si at trening er en stor del av det å gå ned i vekt.

Det er mye vanskeligere å gå ned i vekt uten trening. Å være stillesittende og samtidig skulle gå ned i vekt vil jo si at man må spise ganske lite.

Styrketrening øker jo hvileforbrenningen, og jogging har man jo etterforbrenning i tillegg til det man forbrenner mens man jogger.

Men kosthold er selvsagt viktig. Jeg bare kjøper ikke det at trening ikke har noe å si.

Anonymous poster hash: b6b8d...08d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forstår jo at kostholdet har mye å si for det å gå ned i vekt, men at trening ikke har noe å si er ikke sant.

Er man helt utrent, så vil jeg si at trening er en stor del av det å gå ned i vekt.

Det er mye vanskeligere å gå ned i vekt uten trening. Å være stillesittende og samtidig skulle gå ned i vekt vil jo si at man må spise ganske lite.

Styrketrening øker jo hvileforbrenningen, og jogging har man jo etterforbrenning i tillegg til det man forbrenner mens man jogger.

Men kosthold er selvsagt viktig. Jeg bare kjøper ikke det at trening ikke har noe å si.

Anonymous poster hash: b6b8d...08d

Signerer denne 👍🏼

Anonymous poster hash: 0da8c...ab3

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Bare løp hver dag, så forbedrer du deg etterhvert og så blir du i go form til slutt.

Gjest Sobril
Skrevet (endret)

Jeg har en merkelig kropp som gikk OPP tre kilo etter å ha jogget MYE i noen uker.

Begynte å spise mindre, og jogget en-to ganger i uka samt har gått eller syklet til jobb. Ned 11 kilo på 14 uker cirka.

Nøkkelen for meg var altså kosthold og MODERAT trening, ikke jogging.

(men dette er jo individuelt)

Endret av Sobril

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...