AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #1 Skrevet 14. mai 2015 Hei, Jeg hadde regulering når jeg var 17-18. Har seg slik at stangen jeg fikk satt på bak tennene etter at de fjernet reguleringen løsnet og falt av. Nå har jeg begynt å få mellomrom. Tok kontakt med tannlegen som mener jeg må betale om jeg ønsker denne stangen fikset? Husker godt at jeg fikk beskjed som 17-18 åring ved siste tannlegebesøk at denne stangen skulle sitte på resten av livet... Det samme skjedde med en venn av meg, han slapp å betale. Men dette var hos en annen reguleringstannlege. Jeg kan jo ikke gå sånn...mellomrommet begynner å bli stort... Det er vel rundt 8-10 år siden de satte på denne stangen.. Finnes det noen fastsatte regler rundt dette? Anonymous poster hash: 0ed9d...b76
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #2 Skrevet 14. mai 2015 Ta kontakt med NAV Anonymous poster hash: bb777...5db
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #3 Skrevet 14. mai 2015 Ta kontakt med NAV Anonymous poster hash: bb777...5db Hva kan NAV hjelpe meg med i forhold til dette? Er student. Anonymous poster hash: 0ed9d...b76
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #4 Skrevet 14. mai 2015 Er det snakk om en tråd som normalt får etter regulering? Jeg har fått beskjed om at jeg må regne med at den må skiftes med jevne mellomrom, og 8-10 år høres ikke urimelig ut. Jeg synes heller ikke det høres logisk ut at en stang i munnen skal vare i 60 år. Fikk vite at det koster 2-3000 kr. Men uansett, det viktigste her er jo at du får satt på en ny så hurtig som mulig! Vet ikke hvor lenge du har gått uten, men når tennene dine flytter seg risikerer du at det hele må reguleres på nytt, og det kan du ihvertfall regne med du må betale for selv. Anonymous poster hash: 7a72c...649 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #5 Skrevet 14. mai 2015 Ja, selvsagt må du betale om du vil ha en ny stang. Jeg har fjernet min fordi den førte til så mye tannstein, men heldigvis flytter ikke mine tenner på seg. Uansett kan du ikke regne med at NAV eller kjeveortopeden din dekker dette. Anonymous poster hash: 595a0...486
Gjest hells bells Skrevet 14. mai 2015 #6 Skrevet 14. mai 2015 Jeg fikk fjernet min stang bak tennene når jeg var rundt 40 år. Jeg fikk beskjed om å følge med på tannstillingen, noen forandring, og ny stang måtte settes på. Ingen forandring ennå. Jeg måtte betale alt selv, men det var ikke så dyrt, tok det samtidig med vanlig tannsjekk. Hvor mye sier tannlegen at du må betale?
Poserose Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 Jeg ville bare satt den på og betalt selv nå, og heller tatt kampen i etterkant. Bedre det enn at du må betale OG mellomrommet blir større.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #8 Skrevet 14. mai 2015 Jeg har fått en slags "gum" jeg skal bruke fremover nå. MEN DET FUNKER IKKE..jeg er på skolen fra 8-23 i disse dager og kan ikke sitte med gummen. (klarer ikke snakke..det gjør helvetes vondt-klarer ikke bli vandt til saken). Tannlegen mente vi skulle prøve gum først..så evt en stang. Har fått en regning på 2800 kr. Vil jo helst ha stang, men tannlegen nærmest nektet.. Anonymous poster hash: 0ed9d...b76
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #9 Skrevet 14. mai 2015 Jeg fikk fjernet min stang bak tennene når jeg var rundt 40 år. Jeg fikk beskjed om å følge med på tannstillingen, noen forandring, og ny stang måtte settes på. Ingen forandring ennå. Jeg måtte betale alt selv, men det var ikke så dyrt, tok det samtidig med vanlig tannsjekk. Hvor mye sier tannlegen at du må betale? 2800kr. Høres lite ut, men MYE for meg i min situasjon nå. Anonymous poster hash: 0ed9d...b76
Hectine Skrevet 14. mai 2015 #10 Skrevet 14. mai 2015 Har ikke studentskipnaden noe refunderingssystem av tannlegeutgifter da? Vet mange andre har dette.
Gjest hells bells Skrevet 14. mai 2015 #11 Skrevet 14. mai 2015 2800, det var dyrt! Tydeligvis mye billigere å fjerne enn å sette på ny. Tror jeg bare betalte 500. Kan du ta en ringerunde til flere tannleger og høre om noen er billigere? Du bør få satt på en ny stang, ellers er alle de årene du har gått med regulering bortkastet.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #12 Skrevet 14. mai 2015 Du må betale selv. Det er jo av ren kosmetisk karakter, så det dekkes ikke av det offentlige.Anonymous poster hash: 23471...6d1 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #13 Skrevet 14. mai 2015 Jeg har jo allerede fått denne gummen da, som jeg ikke klarer å bruke! Dette til tross for mine innvendinger som tannlegen ikke ville høre på. Jeg vil helst ha en stang. Takk for svar til alle som har svart- om flere har erfaringer med pris og lignende så skriv gjerne! Anonymous poster hash: 0ed9d...b76
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #14 Skrevet 14. mai 2015 Ta kontakt med NAVAnonymous poster hash: bb777...5db Du vet at NAV ikke er en minibank med penger til alle??Anonymous poster hash: e0855...816 2
illywhack Skrevet 14. mai 2015 #15 Skrevet 14. mai 2015 Jeg betalte 700 kr sist for å lime den på igjen..
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #16 Skrevet 14. mai 2015 Naturligvis må du betale for dette selv. Anonymous poster hash: 4ad15...ecc
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #17 Skrevet 14. mai 2015 Du vet at NAV ikke er en minibank med penger til alle??Anonymous poster hash: e0855...816 Du vet at Nav ofte dekker ting realtert til tannregulering? Anonymous poster hash: 9af7a...1aa
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #18 Skrevet 14. mai 2015 Jeg har sånn stang nede også. Mener jeg fikk beskjed om at den "helst skulle sitte på så lenge som mulig", men at det i alle fall ikke ble aktuelt å fjerne den før i 20-årene. Var vel, tja, 13-14-15 når den ble satt på. Hadde liksom håpet at jeg skulle bli kvitt den en dag, men fra det dere andre skriver virker jo ikke det som normalen... Er det virkelig slik at jeg må belage meg på å ha den så å si hele livet, for at den nedre tannrekken ikke skal bli helt skeiv? Anonymous poster hash: a3b33...8cb
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #19 Skrevet 14. mai 2015 Du vet at Nav ofte dekker ting realtert til tannregulering? Anonymous poster hash: 9af7a...1aa Du vet at nav ikke dekker noe tannbehandling? Anonymous poster hash: 69032...037 1
Rosalie Skrevet 14. mai 2015 #20 Skrevet 14. mai 2015 Jeg har sånn stang nede også. Mener jeg fikk beskjed om at den "helst skulle sitte på så lenge som mulig", men at det i alle fall ikke ble aktuelt å fjerne den før i 20-årene. Var vel, tja, 13-14-15 når den ble satt på. Hadde liksom håpet at jeg skulle bli kvitt den en dag, men fra det dere andre skriver virker jo ikke det som normalen... Er det virkelig slik at jeg må belage meg på å ha den så å si hele livet, for at den nedre tannrekken ikke skal bli helt skeiv? Anonymous poster hash: a3b33...8cb Jeg fjernet stanga bakpå tennene i midten av 20-årene, fikk av reguleringen da jeg var 16. Og tennene er på nøyaktig samme plass som da strengen holdt de på plass. Jeg har ikke noe ekstra plass i kjeven, da, så tennene kunne ikke glidd noe sidelengs (har ikke plass til visdomstenner, en gang, de ligger og koser seg inni tannkjøttet et sted).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå