Gå til innhold

Laptop er kaputt etter 1,5 år, garanti?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, laptopen min har begynt å streike, batteriet er dødt, laptopen setter seg i dvale bare jeg ser litt hardt på den, jeg opplever blå flimring når jeg ser film osv. Batteriet har faktisk dødd til tross for at jeg har koblet pc'en fra strømmen så ofte som mulig, så jeg har faktisk tatt litt forhåndsregler der. Jeg har ennå ikke hatt den i to år. Kan jeg få ny/få den reparert på garantien? Jeg har ikke satt meg noe særlig godt inn i disse tingene.

Anonymous poster hash: b0e6a...d26
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fem års reklamsjonsrett etter kjøpsloven gjelder.

I tillegg kommer butikkens ekstra sikring, garantien på et eller to år.

En pc er ment å skulle vare mer enn to år, derfor gjelder forbrukerkjøpslovens bestemmelser om fem års reklamsjonsrett.

Reperasjon eller omlevering bestemmes av butikken. De har tre forsøk på å avhjelpe feilen. Etter dette kan du kreve å få hevet kjøpet og ekstrakutgifter/påregnelige kostnader.

Anonymous poster hash: 51bf7...395

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fem års reklamsjonsrett etter kjøpsloven gjelder.

I tillegg kommer butikkens ekstra sikring, garantien på et eller to år.

En pc er ment å skulle vare mer enn to år, derfor gjelder forbrukerkjøpslovens bestemmelser om fem års reklamsjonsrett.

Reperasjon eller omlevering bestemmes av butikken. De har tre forsøk på å avhjelpe feilen. Etter dette kan du kreve å få hevet kjøpet og ekstrakutgifter/påregnelige kostnader.

Okey, takk for svar! Jeg har bestilt min pc via komplett.no, vet du hvordan de pleier å være ved reklamasjoner?

AnonymBruker
Skrevet

Okey, takk for svar! Jeg har bestilt min pc via komplett.no, vet du hvordan de pleier å være ved reklamasjoner? Anonymous poster hash: b0e6a...d26

Nei, handler lite på nett.

Men her bør du ta frem forbrukerkjøpslove og legge den ved en skriftlig klage. Skrev en forklaring til en annen bruker med pc problemer for få dager siden. Søk opp den, du.

Gjest Angry Man
Skrevet

Batterier er ment å vare i ihvertfall 2,5-3 år. Så hvis de svikter før denne perioden er butikken pent nødt til å bytte de, men der er ikke 5 års reklamasjonsfrist på batterier bare så det er sagt.

Selve PCen er det 5 års reklamasjons frist på.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Har sendt inn sånn retursøknad på komplett nå, venter bare på svar :) Håper det ikke er noe problem å få den byttet eller reparert. :)

Skrevet

Tusen takk for svar! Har sendt inn sånn retursøknad på komplett nå, venter bare på svar :) Håper det ikke er noe problem å få den byttet eller reparert. :)

Jeg har byttet tastatur og mus hos Komplett, det har gått veldig greit og i de fleste tilfeller har ikke trengt å returnere det som var ødelagt.

Men det er kanskje litt anderledes når det kommer til en laptop.

AnonymBruker
Skrevet

Batterier er ment å vare i ihvertfall 2,5-3 år. Så hvis de svikter før denne perioden er butikken pent nødt til å bytte de, men der er ikke 5 års reklamasjonsfrist på batterier bare så det er sagt.

Selve PCen er det 5 års reklamasjons frist på.

Det der vant jeg frem med i Forbrukertvistutvalget. Det var riktignok ikke PC, men en annen teknisk innretning. Om de ikke kan bytte til et annet batteri, så gjelder fem års reklamasjonsrett,mfor det er produktet som helhet som gjelder. Man kan ikke ta ut visse deler og påstå at dersom de blir ødelagt, så er det kun 2 års reklamasjon osv. Mange prøver seg med den, men det er ikke rett.

Anonymous poster hash: c2c99...58f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...