Gå til innhold

Krevende 5-åring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min sønn på 5 er helt normal og en kjekk liten gutt men han er så utrolig masete og krevende. Han snakker i ett sett og krever at jeg ser på han og følger med hele tiden ellers så begynner han på nytt! Han vil at keg skal være med å leke og skal vise noe hele tiden. Jeg har to små jenter tiø som også krever sitt så keg blir utrolig sliten. Også blir jeg lei meg pg får dårlig samvittighet når jeg ber han være litt stille og gå for å leke selv. Jeg forklarer at mamma og papppa kan ikke alltid være med å leke for vi har mye annet også sol må gjøres. Vi har akkuarat flyttet til utlandet så bgh har vi ikke hatt på er par men håper snart på plass.

Føler meg som en udugelig mor som hele tiden er sliten og som ikke har all fokus på han og barna HELE tiden.

Hva kan man forvente av en 5 åring ang leke alene og oppmerksomhet???

Anonymous poster hash: cfc7b...8e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff mye skrivefeil- har ikke hatt bgh på noen mnd mente jeg. Har sovet ca 3 timer i natt for 1 åringen ville gjerne ha selskap i natt😵 men ellers så hår dagene bra👍

AnonymBruker
Skrevet

Uff mye skrivefeil- har ikke hatt bgh på noen mnd mente jeg. Har sovet ca 3 timer i natt for 1 åringen ville gjerne ha selskap i natt😵 men ellers så hår dagene bra👍

AnonymBruker
Skrevet

off! Dette hørtes slitsomt ut. En femåring er jo mer enn gammel nok til å leke for seg selv. Han er også gammel nok til å forstå dette hvis du snakker med han.

Anonymous poster hash: 37d5a...3f9
  • Liker 3
Skrevet

En femårig bør absolutt kunne leke selv ja. Mitt barn er bare 3,5 år og har egentlig alltid vært flink til å leke selv. Men jeg tenker femåringen kjeder seg etter å ha vært hjemme så lenge. Han trenger nok barn på egen alder å leke med.

AnonymBruker
Skrevet

En femårig bør absolutt kunne leke selv ja. Mitt barn er bare 3,5 år og har egentlig alltid vært flink til å leke selv. Men jeg tenker femåringen kjeder seg etter å ha vært hjemme så lenge. Han trenger nok barn på egen alder å leke med.

Ja det er nok absolutt riktig. Blir etter all forventing bgh veldig snart. Det er nesten uutholdelig å være hjemme med tre små får man føler seg konstant utilstrekkelig. Men er det greit å si til barn at nå skal mamma sitte i 5 min å drikke kaffe spinkle mas til meg? Jeg er så redd for å være dårlig mamma så jeg setter nok ikke grenser, men ender opp med å bli mer sliten og sint også bare en enda verre mamma😄 hbor mye skal man underholde barna sine egentlig??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er nok absolutt riktig. Blir etter all forventing bgh veldig snart. Det er nesten uutholdelig å være hjemme med tre små får man føler seg konstant utilstrekkelig. Men er det greit å si til barn at nå skal mamma sitte i 5 min å drikke kaffe spinkle mas til meg? Jeg er så redd for å være dårlig mamma så jeg setter nok ikke grenser, men ender opp med å bli mer sliten og sint også bare en enda verre mamma hbor mye skal man underholde barna sine egentlig??

ja absolutt.... det sier jeg til mi på 3 og det, så synes det kan man si generelt alder.

Samme andre veien. Når hun spiser så er jeg nøye på at hun skal få ro. og hun ber om det og fordi hun er vant med det tenker jeg.

hun kan si til pappaen sin om jeg og henne tar en tur ut: "nå skal du få se på tv alene pappa"

Så krav litt mere tror jeg, og prat ordentlig med han, stor nok til og forstå dette.

<3

Anonymous poster hash: c4fbe...85a

Skrevet

Han kjeder seg tydeligvis. Min på 1,5 år leker fint alene, men vi leker mye sammen også. Håper det fortsetter :)

AnonymBruker
Skrevet

Slik er min 5 åring også,men han har en storebror som snart er voksen,så han er nok veldig bortskjemt med at vi alle leker med han etter tur. Han prater i ett, og hele tiden er det noe vi skal komme å se på. Det er kanskje litt vanskelig for deg som har andre små å tenke på, men om noen kan se etter dem, bruk en halv til en time på bare han hver dag.

Legg bort mobil og gi han full oppmerksomhet. Lek noe han vil, lytt til alt han sier og se på alt han vil vise deg. Eller finn på noe sammen, gå på en tur/oppdagelsesferd, finn skatter i skogen. Så,når timen er over, må han leke/finne på noe selv, og da har du ikke tid til å komme å se på hver minste ting han skal vise frem.

Funker for oss i hvert fall. Etter leketimen vår,har min sønn fått nok oppmerksomhet for en stund, og forsvinner inn i sin egen verden på rommet.

Og vet du, tiden går så fort, og plutselig har du en tenåring som helst vil være for seg selv. Da kommer du til å savne den lille pjokken som babler i vei og roper med full hals; kom å seeeeeee😉

Anonymous poster hash: e042c...4d7

Skrevet

Det er verre om du ikke setter grenser for ham, enn at du gjør det. Bare si at du vil ha tid og fred til å drikke kaffe, og at han må finne på noe selv. Jeg har en datter som også kan kreve all min oppmerksomhet hele tiden, men jeg lar henne ikke få lov. Det ville ikke vært riktig mot henne heller.

• Liker 2
Skrevet

Han må øve på å leke selv. Du kan f. Eks si at nå skal jeg lese avisen i fred og så kan du lese/tegne/spille alene.

• Liker 1
Skrevet

tror det er så enkelt som at han er litt ensom og savner andre barn å leke med

Trenger ikke gjøre det verre enn det er... han klarer nok helt fint å leke alene også i fremtiden når han får være med andre barn igjen.. :)

• 8 år senere...
Skrevet

.

Anonymkode: ffbeb...3b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...