Gå til innhold

Hvorfor er det flere mannlige genier enn kvinnelige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet begynte jeg spørre meg selv om allerede for 10 år siden. Som en over gjennomsnittelig gamer som fulgte med på eSport innen dataspill, top tier raiding i MMO's og sjakk verden så var det ikke til å unngå legge merke til at kvinner meldte sitt fravær - til tross for at kvinner faktisk spiller dataspill og sjakk.

Allikevel, i alle topp divisjoner i alle de mest populære dataspillene som gikk ut på strategi, mental robusthet, refleks, konkurranse instinkt og refleksjon så var det utelukkende menn som deltok.

Det samme gjelder i sjakk verden.

Og det samme gjelder i forskningsverden.... Jeg leste en kåring av verdens topp 50 største hjerner i illustrert vitenskap og alle var menn. Topp 30 av de som har formet verden mest med sin hjernekraft i løpet av historien er også menn.

Det er en grei og kjent sak at menn dominerer også i sport pga våre fysiske fordeler. Men i dataspill, forskning og sjakk så har ikke fysikk noe å så, så hvorfor er kvinner så underrepresentert?

Mange damer vil sikkert hevde at det er pga kjønnsdiskriminering men den teorien kan jeg gruslegge med en gang - i eSport verden og sjakk så blir alle de mest dyktige spillerne kapret av headhuntere - og om det hadde vist seg at ei kvinne var ekstremt dyktig så ville hun vært mer populær blant sponsorer enn en mann på likt skills nivå av det simple faktum at kvinner selger mest.

En gøyal faktaopplysning : Et dårlig og lite reflektert sjakktrekk heter "et jentetrekk".

En annen faktaopplysning :

Percent Women:
Nobel Prize Physics 1% (2 / 195)
Nobel Prize Chemistry 2% (4 / 165)
Nobel Prize Literature 12% (13 / 110)
Nobel Prize Physiology or Medicine 5% (10 / 204)
Fields Medal 2% (1 / 56)
Chess World Champions 0% (0 / 20)
Turing Award 1% (2 / 136)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvorfor finnes det ikke kvinner i verdenstoppen i sjakk? De har ikke de samme forutsetningene som menn fra naturens side, mener den britiske stormesteren Nigel Short
Sorry, men ARE more brainy than women (and more stupid too!) It's a simple scientific fact
Baroness Susan Greenfield is one of Britain's best-known female scientists; she's a professor of neurophysiology at the University of Oxford, a former director of the Royal Institution and an accomplished writer and broadcaster on scientific matters.
So when she very publicly bemoans the lack of women reaching the higher echelons of the scientific establishment, people tend to sit up and take notice.
In a newspaper article last month, she expressed her concern that only ten per cent of science professors in this country are women
Skrevet

Det er ikke bevist at det er flere mannelige genier.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi kvinner har en halv kilo mindre hjerne. Det er mye masse som mangler det... Mange tanker kvinner ikke får plass til. Da er det også vanskeligere å bli et geni. Desto lettere er det å få plass til slike meningsløse tanker som, "hva har prinsesse Mette-Marit på seg for noe i dag da?", "hva spiste Justin Bieber til middag igår?", osv.

Anonymous poster hash: bc85d...9ec
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så var vi igang igjen. :natti:

Anonymous poster hash: d1b88...4d8
  • Liker 13
Skrevet

Det er ikke bevist at det er flere mannelige genier.

Ånei? Hvorfor er det da så få sjakk dronninger, og så få nobelpris vinnere innen fysikk og kjemi i forhold til menn? Hvorfor er det bare menn som er de flinkeste i dataspill som krever hjernekapasitet?

https://www.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/200901/why-men-are-more-intelligent-women

More recently, however, especially since the turn of the millennium, there have been an increasing number of studies that cast doubt on this politically correct conclusion. Studies with large representative national samples from Spain, Denmark, and the United States, as well as meta-analyses of a large number of published studies throughout the world, all conclude that men on average are slightly but significantly more intelligent than women, by about 3-5 IQ points. So this has now become the new (albeit tentative) consensus in intelligence research.

Skrevet

Trenger dataspill hjernekraft?

om du skal konkurrere på topp nivå å vinne flere millioner dollar så ja. mange dataspill er moderne versjoner av sjakk som krever høy intelligens, reflekser og evne til å se flere trekk frem i tid.

• Liker 5
Skrevet

Ånei? Hvorfor er det da så få sjakk dronninger, og så få nobelpris vinnere innen fysikk og kjemi i forhold til menn? Hvorfor er det bare menn som er de flinkeste i dataspill som krever hjernekapasitet?

https://www.psychologytoday.com/blog/the-scientific-fundamentalist/200901/why-men-are-more-intelligent-women

More recently, however, especially since the turn of the millennium, there have been an increasing number of studies that cast doubt on this politically correct conclusion. Studies with large representative national samples from Spain, Denmark, and the United States, as well as meta-analyses of a large number of published studies throughout the world, all conclude that men on average are slightly but significantly more intelligent than women, by about 3-5 IQ points. So this has now become the new (albeit tentative) consensus in intelligence research.

Kongen kan ofres.

Når dronningen dør er alt over!

Say no more!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så en dokumentar en gang som handlet om dette. Husker ikke hva den heter. Men det var like mange barnegenier som var jenter som gutter. Men det skjer ett eller annet i puberteten hos jenter som gjør at de blir "dummere", eller mister den eksepsjonelle evnen de hadde i barndommen.

Anonymous poster hash: d4357...959
AnonymBruker
Skrevet

Det beror på hvilke dataspill. "The sims" er ikke mentalt utfordrende nei, det er bare viktig å finne en tapet som matcher til klærne. Skytespill, derimot, krever både taktisk tenking, at en klarer å se for seg alt mulig av "brettet" i hodet, at en klarer å se for seg hvor fi taktisk sett prøver å gjemme seg og skyte fra, kan dukke opp fra, samtidig som en har et bilde i hodet av hvor lagmedlemmer befinner seg hen, samtidig som en passer på å støtte opp om andre på laget, i tillegg til å se til at en selv får de poeng en trenger for å avansere videre.

Så ja, dataspill kan være mentalt krevende. Men de du har spilt har sikkert ikke vært det.

• Liker 2
Skrevet

Kongen kan ofres.

Når dronningen dør er alt over!

Say no more!

Jeg skjønner det her blir for vansklig for deg så jeg skal summere det opp enkelt og kort for deg på et språk som selv du forstår : Det finnes ingen dronninger, det finnes bare konger.

Alle de største hjernene i historien har tilhørt menn. Så spørsmålet er som følgende : Hvorfor?

Nå kan du gjerne ramse opp kvinner du føler er på nivå med de mannlige geniene men da vil jeg gjøre deg oppmerksom på at jeg allerede har lagd en tråd om de største kvinnene i historien, viser til : http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=912060

Men INGEN av de kan måles med de største mannfolka når det kommer til intelligens.

Skrevet

om du skal konkurrere på topp nivå å vinne flere millioner dollar så ja. mange dataspill er moderne versjoner av sjakk som krever høy intelligens, reflekser og evne til å se flere trekk frem i tid.

Så hvis menn er så himla mye smartere enn kvinner, hvorfor sitter de da og bare spiller spill?? Det er jo ikke så smart.

Skrevet

Så hvis menn er så himla mye smartere enn kvinner, hvorfor sitter de da og bare spiller spill?? Det er jo ikke så smart.

Fordi de er dummere også.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner det her blir for vansklig for deg så jeg skal summere det opp enkelt og kort for deg på et språk som selv du forstår : Det finnes ingen dronninger, det finnes bare konger.

Alle de største hjernene i historien har tilhørt menn. Så spørsmålet er som følgende : Hvorfor?

Nå kan du gjerne ramse opp kvinner du føler er på nivå med de mannlige geniene men da vil jeg gjøre deg oppmerksom på at jeg allerede har lagd en tråd om de største kvinnene i historien, viser til : http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=912060

Men INGEN av de kan måles med de største mannfolka når det kommer til intelligens.

Tror JEG må forklare det for deg. Jeg snakket om sjakk - som innlegget jeg svarte på handlet om bl.a.

.. og så vil jeg anbefale deg å lese historie før du lager en til ny tråd om det samme oppgulpet her!

• Liker 2
Skrevet

Fordi de er dummere også.

Godt poeng.

Skrevet

Det er smart vis de tjener masse penger på det. I diverse eSporter kan man tjene flere millioner dollar og i tillegg så har du flere sponsorer opp ryggen din som forsyner deg med penger for reklame inntekter og pc utstyr hvert flere hundretusen kroner.

Men som sagt, de flinkeste i dataspill som krever hjernekapasitet er gutter. De eneste som er flinke nok til å vinne flere millioner i premier og hanke iland sponsoravtaler til hundretusenvis av kroner er gutter.

Det finnes ingen kvinnelige profesjonelle eSport spillere, men det finnes haugevis av mannlige. Eller gutter blir nok en bedre definisjon, for de fleste i dataspill turneringer er mellom 17-23 år. Etter det så begynner hjernen å bli litt tregere, derfor er det fleste unge gutter som er best.

• Liker 1
Skrevet

Det er smart vis de tjener masse penger på det. I diverse eSporter kan man tjene flere millioner dollar og i tillegg så har du flere sponsorer opp ryggen din som forsyner deg med penger for reklame inntekter og pc utstyr hvert flere hundretusen kroner.

Men som sagt, de flinkeste i dataspill som krever hjernekapasitet er gutter. De eneste som er flinke nok til å vinne flere millioner i premier og hanke iland sponsoravtaler til hundretusenvis av kroner er gutter.

Det finnes ingen kvinnelige profesjonelle eSport spillere, men det finnes haugevis av mannlige. Eller gutter blir nok en bedre definisjon, for de fleste i dataspill turneringer er mellom 17-23 år. Etter det så begynner hjernen å bli litt tregere, derfor er det fleste unge gutter som er best.

Hvis man er så himla smart er det bare dumt å bruke sin intelligens på å spille spill i stedet for f.eks finne ut av hva vår neste energikilde skal være eller/og hvorfor bier dør og forhindre det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det har en evolusjonistisk grunn også. Kvinner trenger noen de kan se opp til, noen de kan beundre. Skal en kvinne ikke ende opp alene og barnløs så trenger hun noen som er smartere enn henne, noen hun faller for. Kvinner har til alle tider alltid giftet seg oppover, aldri nedover.

• Liker 1
Skrevet

Hvis man er så himla smart er det bare dumt å bruke sin intelligens på å spille spill i stedet for f.eks finne ut av hva vår neste energikilde skal være eller/og hvorfor bier dør og forhindre det.

ja, kjempe dumt av Magnus Carlsen å bli verdensmester i sjakk azz lizzm hihihih tihihihihihi candycrush 4ever. han skulle sluttet med sjakk å brukt hjernen sin på noe annet hihihihihiih <33333

hva med å la folk få bruke hjernen sin til det de liker?

en teori om hvorfor det er uendelig flere genier hos menn enn kvinner er fordi menn blir oppslukt av ETT EMNE, og de dedikerer hele sitt liv og tankekraft til DET emnet.

Magnus Carlsen er et geni, fordi han er oppslukt av sjakk. Einstein var et geni fordi han var oppslukt av forskning.

Kvinner derimot viser all forskning til at de har mindre evne til å bli oppslukt av et emne, derfor er det langt færre kvinner (uendelig færre) som er genier.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...