AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #1 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har rett og slett ikke råd til dette! Får jeg aldri leid leilighet da?jeg har bodd i utlandet i flere år så er ikke vandt til det norske markedet. Jeg bor nå på sofaen til en venninne. må jo flytte snart, men alle krever jo depositum, dette går ikke. Hvor kan jeg finne utleiere som ikke krever dette?Anonymous poster hash: ca414...663 3
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #2 Skrevet 13. mai 2015 Det har blitt vanligere i det siste å betale et mye mindre beløp til en bank/et forsikringsselskap som tar ansvar for depositum. Se om du finner noen som tilbyr noe slikt. Bakdelen er at du ikke får igjen de pengene. Anonymous poster hash: 5b586...faf 1
Ginny Skrevet 13. mai 2015 #3 Skrevet 13. mai 2015 Nei, det er ikke alle som krever depositum. Det er heller ikke alle som krever kontrakt for at du får bo der, folk er forskjellige. Men, depositum er en fordel. Det kan virke brutalt, men det er ikke nødvendigvis det. Der vi leier nå hadde vi 1 måneds leie som depositum, og det er jo overkommelig. Har du noen mulighet til å låne denne summen av noen? Enklere å betale noen tilbake et personlig låne på noen tusen enn å sove på sofaen hos venner mens du får spart opp selv. 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #4 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har rett og slett ikke råd til dette! Får jeg aldri leid leilighet da?jeg har bodd i utlandet i flere år så er ikke vandt til det norske markedet. Jeg bor nå på sofaen til en venninne. må jo flytte snart, men alle krever jo depositum, dette går ikke. Hvor kan jeg finne utleiere som ikke krever dette?Anonymous poster hash: ca414...663 Vet ikke hvilket land du har bodd i? Jeg bor også utenlands, og her det vanlig med depositum (3 mnd. eller mer). Dette skal sikre utleier mot eventuelle skader og/eller manglende husleie. Anonymous poster hash: 77590...63e 8
tussi84 Skrevet 14. mai 2015 #5 Skrevet 14. mai 2015 Det er omtrent umulig å få leiet noe uten depositum. Du kan søke om nav garanteri hos nav men som sagt nesten ingen vil ha det. Jeg og typen har lett over 1 år og får ingenting. Vi kan fint betale leiepris men når vi ikke har depositum er det ingen som vil ha oss. Du har 2 andre muligheter. Ta opp depositumslån i banken, kjøpe deg depositum garanteri. Dette får du kun om du er kreditt verdig. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #6 Skrevet 14. mai 2015 Ett ord: kreditt kort. Løser alle problemer. Anonymous poster hash: a7f38...7df
stan Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 Depositum er og en måte for utleieråå sikre seg at leietaker har et minimum av økonomi. En leietaker som ikke kan skaffe til veie depositum vil også lett få problemer med å betale leie. 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #8 Skrevet 14. mai 2015 Depositum er og en måte for utleieråå sikre seg at leietaker har et minimum av økonomi. En leietaker som ikke kan skaffe til veie depositum vil også lett få problemer med å betale leie. Dette er et veldig godt poeng. Når man kdessuten har lett i ett år som tussi84 beskriver, men ila ett år ikke har klart å spare opp depositum, ja da er det ikke mye krøll i økonomien som skal til før husleie blir nedprioritert. Anonymous poster hash: f341f...ef9 10
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #9 Skrevet 14. mai 2015 Er veldig vanlig med depositum i utlandet..har erfaring fra flere land (Både i Europa, Asia og USA). Anonymous poster hash: c0794...05d 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #10 Skrevet 14. mai 2015 Jeg har rett og slett ikke råd til dette! Får jeg aldri leid leilighet da?jeg har bodd i utlandet i flere år så er ikke vandt til det norske markedet. Jeg bor nå på sofaen til en venninne. må jo flytte snart, men alle krever jo depositum, dette går ikke. Hvor kan jeg finne utleiere som ikke krever dette?Anonymous poster hash: ca414...663 Har du ikke råd til å spare opp penger i noen uker/måneder til depositum, hvordan skal du da ha råd til å betale husleie? Anonymous poster hash: 66b18...9ac 4
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #11 Skrevet 14. mai 2015 Nei, det er ikke alle som krever depositum. Det er heller ikke alle som krever kontrakt for at du får bo der, folk er forskjellige. Men, depositum er en fordel. Det kan virke brutalt, men det er ikke nødvendigvis det. Der vi leier nå hadde vi 1 måneds leie som depositum, og det er jo overkommelig. Har du noen mulighet til å låne denne summen av noen? Enklere å betale noen tilbake et personlig låne på noen tusen enn å sove på sofaen hos venner mens du får spart opp selv. Det var godt å høre, sure penger det der. En måned hadde kanskje vært overkommelig, men alle visningene jeg har vært på krever 3 måneder, det er jo helt sykt mye... Har ingen som kan låne meg de pengene nei, så det blir litt vanskelig, og føler snart jeg har "overstayed my welcome" hos venninner Anonymous poster hash: ca414...663
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #12 Skrevet 14. mai 2015 Har du ikke råd til å spare opp penger i noen uker/måneder til depositum, hvordan skal du da ha råd til å betale husleie? Anonymous poster hash: 66b18...9ac jeg har råd til de vanlige faste utgiftene, bare ikke til å spare opp noe ekstra... Anonymous poster hash: ca414...663 1
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mai 2015 #14 Skrevet 14. mai 2015 Hvis man ikke har råd til å spare opp depositum over noen måneder så har man heller ikke råd til kredittkort eller forbrukslån.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #15 Skrevet 14. mai 2015 jeg har råd til de vanlige faste utgiftene, bare ikke til å spare opp noe ekstra...Anonymous poster hash: ca414...663 Da ser du vel selv at du er en gedigen risiko for utleier...? Kommer det en liten uforutsett utgift så velter det jo økonomien din og da har du ikke råd til husleie...utleiere driver ikke med veldedighetAnonymous poster hash: 38a2e...e62 6
stan Skrevet 14. mai 2015 #16 Skrevet 14. mai 2015 Tror kommunen eller NAV kan låne penger til depositum gjennom bostøtte ordningen.
stan Skrevet 14. mai 2015 #17 Skrevet 14. mai 2015 Husbanken og kommunen kan låne penger til depositum gjennom bostøtte ordningen.
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #18 Skrevet 14. mai 2015 Da ser du vel selv at du er en gedigen risiko for utleier...? Kommer det en liten uforutsett utgift så velter det jo økonomien din og da har du ikke råd til husleie...utleiere driver ikke med veldedighetAnonymous poster hash: 38a2e...e62 nei det gjør jo ikke det, jeg kan kanskje spare 200-500 i mnd. Men jeg ser på leiligheter til rundt 10 000, jeg må da ha 30 000 i depositum, og det tar meg alt for lang tid å spare opp... Anonymous poster hash: ca414...663 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #19 Skrevet 14. mai 2015 nei det gjør jo ikke det, jeg kan kanskje spare 200-500 i mnd. Men jeg ser på leiligheter til rundt 10 000, jeg må da ha 30 000 i depositum, og det tar meg alt for lang tid å spare opp...Anonymous poster hash: ca414...663 Vel, hva med kollektiv? Der må du gjerne ikke ut med fullt depositum. Bo der også sparer du opp til depositum Anonymous poster hash: 38a2e...e62 2
AnonymBruker Skrevet 14. mai 2015 #20 Skrevet 14. mai 2015 jeg har bodd i utlandet i flere år så er ikke vandt til det norske markedet. Anonymous poster hash: ca414...663 Depositum er vanlig i alle land. Du kan finne mer "shady" utleiere som ikke krever det, men da er jo leieforholdet risky på alle måter og på dårlige betingelser. Det er ikke som om noen gir deg en god kontrakt som sikrer deg uten å sikre seg selv. Jeg har leid ut min leilighet mens jeg var i utlandet og aldri i livet om jeg hadde leid ut uten tre måneders depositum. Anonymous poster hash: 8a469...655 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå