Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir snart alene med to barn på 3 og 11 år. Fikk helt panikk nå. Vet ikke hvordan jeg skal klare det økonomisk. Jeg har Inge eiendeler å ta med meg ut av samboerskspet. Jeg har 19000 utbetalt pr måned + 2000 i barnetrygd. Jeg trenger nok ikke bil med det første, men det vil jo være barnehage utgifter, mobil, Internett, tv, strøm osv. Hvor mye kan jeg bruke på leie til en leilighet? Å kan jeg eventuelt søke på noe? Helt nytt for meg og jeg er helt knust og blank akkurat nå

Anonymous poster hash: e26ed...b3b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg glemte også å nevne jeg har et forbrukslån på 120000 jeg betaler 4500 på i morgen. Jeg kan nok ordne slik at jeg kan betale mindre i måneden over flere år. Håper noen snille sjeler kan hjelpe meg

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontskt med NAV sosialkontor eller hva det nå heter for noe fint nå. Be dem om å hjelpe deg med å finne ut av det økonomiske.

Noen sier det finnes en bidragskalkulator på nav sine sider, men den har jeg aldri hatt behov for.

Du får og undersøke om du kan få kommunal bolig, eller gunstige lån/tilskudd fra kommunen der du bor. Nav skal kunne veilede deg.

Anonymous poster hash: 93a7d...646

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere husleie på 10000 blir for mye??

AnonymBruker
Skrevet

Jobber du fullt med så lav inntekt?

Anonymous poster hash: c47ae...5df

AnonymBruker
Skrevet

La mannen ha barna mer da, dersom du ikke har økonomi til støtte de...

Anonymous poster hash: aece4...f35
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

90% jeg vil gå opp til 100% i august. Det er dessverre veldig lite, men har ikke mulig å bytte jobb siden jeg blir alene.

AnonymBruker
Skrevet

Tror dere husleie på 10000 blir for mye??

Tror det er maks, hvertfall, men jeg har ikke barn selv så ta mitt svar med en klype salt. Kan du legge ut en oversikt over utgiftene dine? Hvor mye betaler du feks i barnehage? hva koster et månedskort der du bor? sånne ting. Ofte mye enklere å tenke klart når man får skrevet det ned

Anonymous poster hash: f0231...41c

AnonymBruker
Skrevet

19.000 netto er faktisk ikke SÅ lite. Det burde være mer enn nok til å overleve på.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

19.000 netto er faktisk ikke SÅ lite. Det burde være mer enn nok til å overleve på.

Takk, det var godt å høre. Jeg vil øke litt i lønn i august da jeg går over i 100% stilling igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er maks, hvertfall, men jeg har ikke barn selv så ta mitt svar med en klype salt. Kan du legge ut en oversikt over utgiftene dine? Hvor mye betaler du feks i barnehage? hva koster et månedskort der du bor? sånne ting. Ofte mye enklere å tenke klart når man får skrevet det ned

Jeg har ikke undersøkt månedskort, men regner med 1000kr totalt siden 11 åringen også må ha buss kort. Barnehage betaler jeg i dag rett under 3000. Jeg har sett på leiligheter som koster mindre, men jeg må bare vite hva jeg Max kan betale. Det her er veldig vanskelig for meg.

Gjest morhjertegod
Skrevet (endret)

For det første, dette skal du får til, selv om alt ser vanskelig ut nå.

Be om hjelp til å sette opp et budsjett, jeg fikk hjelp av en bekjent.

Du vil få mer utbetalt, med tanke på skatteklasse og fratrekk, mindre skatt. Ser du har fått mange gode tips, håper alt ordner seg, ikke nøl med å be bekjente/venner om hjelp.

Endret av morhjertegod
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke undersøkt månedskort, men regner med 1000kr totalt siden 11 åringen også må ha buss kort. Barnehage betaler jeg i dag rett under 3000. Jeg har sett på leiligheter som koster mindre, men jeg må bare vite hva jeg Max kan betale. Det her er veldig vanskelig for meg.

Ok. Jeg skjønner veldig godt at dette er litt vanskelig og skummelt. Pust med magen, så lager vi et budsjett :)

Husleie inkludert tv og internett: 10 000

Strøm: ? Kommer litt ann på hvor i landet du bor og størrelse og isolering av leilighet. Det koster mer å holde det varmt på Røros enn i Bergen, for å si det sånn..

Mat: 5550 iflg SIFOs referansebudsjett. samme budsjett mener at min samboer og jeg skal bruke 4870 kr på mat, men i praksis bruker vi ca. 3500 kr på alt som kjøpes på matbutikken som også inkluderer sjampo, toalettpapir og sånt. Vi spiser godt, men handler på tilbud. Hva med 4000 om barna skal være hos deg 50%? Om 11-åringen er en gutt burde du være klar over at matutgiftene dine kan øke en god del om noen få år. tenåringsgutter spiser som en hest.

månedskort: 1000

Barnehage: 3000/2

Klær: 800?? En kan fint handle brukt

Diverse, eks. møbler til huset: 1000, hvertfall i begynnelsen??

Lommepenger til alle: 1500??

Sparing, inkludert buffer: 1500

telefon: 400 for to abbonnementer

Forsikringer:

Nedbetaling av gjeld

Annet????

Tror kanskje 10 000 blir litt mye med mindre du kan øke inntekten din.

AnonymBruker
Skrevet

10.000kr for husleie?? Flytt nå på deg. Her betaler man 5000/6000 for en pen leilighet. Og du har hatt luksus problemer om du har 120.000kr i kreditt gjeld uten og eie noe som helst.

Anonymous poster hash: 66802...af0

AnonymBruker
Skrevet

Går ut av et samboerskap nå.
Jeg har dog ikke jobb, men skal fortsette å utdanne meg, så jeg får OS.
Men du får jo bidrag av far. Og hvis du har så så lav inntekt kan du søke om redusert betaling av bhg plass. Dette er vel bare å regne ut...
Du kan søke om bostøtte, du får ekstra barnetrygd.
Hva det koster kommer an på hvor i landet du bor. Hos oss er det ganske dyrt inne i byen visse plasser (12.500,- for 2 sov.), mens litt utenfor er det hakket billigere.
Hvis du har tid burde du VIRKELIG bruke all tiden du kan på å finne en bolig som passer dere. Har du det veldig travelt? Hvis mannen din eier huset så burde du få all den tiden du trenger på å finne en egnet bolig.
Ville konsentrert meg om å sette opp et budsjett i første omgang og deretter finne leilighet.
Du vet hva du får ut i mnd, du vet hva du vil få til høsten, snakk med mannen om bidrag, bli enige eller gå via NAV, du vet du vil en ekstra barnetryd osv.
Det er fryktelig tungt når det står på, men hiv deg og rundt og få sjekket ut.

Anonymous poster hash: 5606f...bac
Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Du burde få 3000-4000 i overgangsstønad (betal ned forbrukslånet!!!), få 2910 kr i barnetrygd, noen tusen i barnebidrag og rundt 1.500 til barnehagen

Jeg betaler 10.000 for å bo og det går helt fint, sparer penger hver måned. :)

AnonymBruker
Skrevet

Med 10 000 i husleie, 3000 til barnehage og 4500 til lån er det jo ikke mye igjen til annet.

Anonymous poster hash: 035bf...a0f
Skrevet (endret)

Du burde få 3000-4000 i overgangsstønad (betal ned forbrukslånet!!!), få 2910 kr i barnetrygd, noen tusen i barnebidrag og rundt 1.500 til barnehagen

Jeg betaler 10.000 for å bo og det går helt fint, sparer penger hver måned. :)

Endret av duplexx
Gjest morhjertegod
Skrevet

En kollega av meg får overgangsstønad, hun har 80% stilling.

Men dette går jo på inntekten til eks mannen og hvor mye mor tjener. I tilfellet med min kollega, så tjente eks mannen vannvittig godt.

Kan ikke reglene, men man må ikke studere for å få OS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...