Gå til innhold

Når en mor ikke har råd til 17. mai feiring?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en kollega som fortalte at hun gruer seg veldig til 17. Mai. Hun er alenemor og har 2 barn på barneskolen og hun forteller at det ender med tårer og gråt hvert år fordi ungene ikke får delta på lik linje med andre. Dette stiller jeg meg undrende til, hvordan kan en ikke ha råd til dette?

Nå er jeg barnløs selv, så jeg aner ikke hva disse kostnadene som mora gruer seg til er. Men jeg husker tilbake fra min barndom på 1990 - tallet: da fikk vi pølser og is, en ballong, og så var det diverse leker på skolen, fisk i duk, sekkeløp etc. Dette kan da ikke koste så mye? ! Hva går 17. Mai ut på i dag? Ettersom det koster så mye? Jeg har ikke turt å spørre min kollega i frykt for å virke dum, så spør heller her på KG. Jeg tolket det nesten som er forsøk på å syte til seg penger.

Jeg forstår godt at ferier, jul og bursdager koster mye, og utgjør ett stort innhugg i budsjettet, men 17. Mai er vel ett av våre "rimelige" høytider?

Anonymous poster hash: 66eb7...1ce

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kakestykker selges for en billig penge, type 5 eller 10 per stykk. Pølse i brød er billig.

Derimot er heliumbalong dyrt, dersom ungene griner seg til hver sin heliumballong kan det fort komme ti å svi i lonmeboka.

Anonymous poster hash: bee75...206
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, skjønner heller ikke dette. Vi rusler alltid rundt i byen denne dagen, har med drikke på flasker til barna, kjøper is/pølse og det er det. Vi samler russekort, ser på folk i togene, møter kjentfolk. Er kjempeslitne av gåing og ståing om ettermiddagen, så da slacker vi foran TVen hele gjengen.

Når det er sagt, har jeg også en slik venninne, som er alenemor og klager over hvor dyrt alt er. Hun tror at hun må ta med barna på tivoli hver 17. mai. Det er den tradisjonen hun har startet selv de seneste årene. Og da er det klart det går penger.

Anonymous poster hash: 84e86...ea9

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet

Sånn som det er der jeg kommer fra, så koster alle disse lekene også. Sekkeløp, fiskedam osv, kanskje 25-30 kr per runde! Så er det kanskje penklær, som barn vokser for ut av.. Og så kommer mat, is, brus osv. i tillegg. Her arrangeres også barnedisco på kvelden, så flyr det litt penger her også.. Jeg aner ikke hva kollegaen din tenker på, og man skulle jo ikke tro at 17. mai var en dyr feiring, men for de som teller på kronene så kan noen hundrelapper være et problem :/ Veldig synd på henne og ikke minst barna, hvis de opplever det på denne måten.. Leker burde i alle fall være gratis..!

Anonymous poster hash: 1c2eb...bed
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert nye klær til ungene kanskje?

Anonymous poster hash: 93f03...765
  • Liker 5
Gjest morhjertegod
Skrevet

Eneste vi bruker penger på selve 17 mai, er penger til is. Mat og drikke har vi med, lekene er gratis.

AnonymBruker
Skrevet

Koster da ikke så mye! Drar man på skolen, koster det vel 5 -10 kr å delta på ting?

Heliumsballong fikk jeg aldri som liten heller, og har hun ikke råd til de, så er det bare å unngå å kjøpe de.

Anonymous poster hash: 5cd6f...646
  • Liker 7
Skrevet

Vi er som regel med på den lokale skolens arrangement.

Kaker og pølser til greie priser.

Koster ikke allverdens og trivelig å treffe folk i fra nærområdet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg begriper heller ikke hvorfor noen klager over dyr 17. mai feiring. Her går barn i tog, får gratis brus og boller på skolen. Lekene er gratis (de får også premier). Vi pleier deretter å dra hjem og spise pølser (billig mat). Is man har kjøpt på butikken koster kun 29 kr for 6 stykker. Russetoget er gratis, russekort er gratis.... Lek på en idrettsbane er gratis. Grilling på kvelden trenger ikke å koste mange kronene. Mat må man ha uansett om det er 17. mai eller ikke.

Sommerklær må også barn ha, så man kan like godt kjøpe de før 17. mai - hvis man ikke har bunad eller festdrakt.

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Istedenfor å påpeke at det ikke koster så mye, at 17. mai er en "billig høytid", bør man kanskje heller reflektere litt over at noen faktisk føler at du ikke har råd til dette, som av flere her ses på som småpenger.

Vi aner ingenting om denne kvinnen sin økonomiske situasjon, men vi vet at hun er alenemor med to barn. Jeg regner med at denne kvinnen gjør sitt ytterste for at barna hennes skal ha det så bra som overhodet mulig, og når hun da forteller at hun gruer seg og ikke har råd til å la barna delta på lik linje med andre, forteller vel dette litt.

Anonymous poster hash: b098f...16b
  • Liker 30
AnonymBruker
Skrevet

Her koster det ingenting å delta på leker. Alle barna får en gratis brus og en is etter toget. Salg av brus, kaker og kaffe til veldig rimelige priser. Fatter ikke hva som skal koste så mye. Barn i småskolealder må uansett ha nye klær og sko innimellom. Pen-antrekk bør jo alle ha til enhver tid, mtp nettopp 17. mai, bursdager, osv. Man kjøper jo da klær som er pene, men ikke for pene til at de ikke kan brukes til hverdags når de ikke lenger er nye. Vår/sommersko må ungene ha hvert år, og da kjøper vi så de er nye til 17. mai. Dermed koster ikke 17. mai noe ekstra i det hele tatt, bortsett fra kanskje et par pølser og kakestykker/kaffe. Har man ikke råd til det, så har man ikke råd til å ha familie.

Anonymous poster hash: 4a2ee...f79
  • Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Her koster det ingenting å delta på leker. Alle barna får en gratis brus og en is etter toget. Salg av brus, kaker og kaffe til veldig rimelige priser. Fatter ikke hva som skal koste så mye. Barn i småskolealder må uansett ha nye klær og sko innimellom. Pen-antrekk bør jo alle ha til enhver tid, mtp nettopp 17. mai, bursdager, osv. Man kjøper jo da klær som er pene, men ikke for pene til at de ikke kan brukes til hverdags når de ikke lenger er nye. Vår/sommersko må ungene ha hvert år, og da kjøper vi så de er nye til 17. mai. Dermed koster ikke 17. mai noe ekstra i det hele tatt, bortsett fra kanskje et par pølser og kakestykker/kaffe. Har man ikke råd til det, så har man ikke råd til å ha familie.

Jeg er helt enig i at det er litt vanskelig å se hva det er som koster mye på 17 mai, men himmel og hav, for en kvalm holdning og lite forståelse du har.

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det er forskjell fra plass til plass?

Her jeg bor er hvertfall 17mai en festdag de fleste kan delta på uten spesielt store problemer. Det selges brus, pølse, is og kake til en billig penge.

Eneste utlegg folk evt måtte ha er for gassballong og slikt. Ungdomsskoleelevene pleier ofte å dra på tivoli i byen på ettermiddagen, men det er heller ikke veldig dyrt og i følge min søster som har barn i ungdomsskolen så betaler de fleste tivoliet for egne lommepenger.

Vil påstå at man har større problemer enn 17mai dersom denne ene dagen er det som får budsjettet til å velte..

Anonymous poster hash: 6aab8...388

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i at det er litt vanskelig å se hva det er som koster mye på 17 mai, men himmel og hav, for en kvalm holdning og lite forståelse du har.

Hva mener du med det? Altså, har man ikke råd til å avse de 20-50 kronene det koster ekstra (hvis man velger å kjøpe noe i det hele tatt under feiringen), den ene dagen i året, så kan jeg ikke helt skjønne hvordan man skal ha råd til å forsørge en familie!

Ja, det koster penger å ha barn, det er et valg å stifte familie, og nei, det er ingen menneskerett å få barn.

• Liker 45
Gjest morhjertegod
Skrevet

Du kunne fint spart deg for siste setning! Tror du hun har valgt å bli alene mor? Kan jo hende det er grunnen til dårlig økonomi.

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med det? Altså, har man ikke råd til å avse de 20-50 kronene det koster ekstra (hvis man velger å kjøpe noe i det hele tatt under feiringen), den ene dagen i året, så kan jeg ikke helt skjønne hvordan man skal ha råd til å forsørge en familie!

Ja, det koster penger å ha barn, det er et valg å stifte familie, og nei, det er ingen menneskerett å få barn.

Det er et viktig poeng at hun er alenemor. Mest sannsynlig er ikke det noe hun verken har valgt eller regnet med at hun skulle bli. Argumentet ditt er altså ikke gyldig.

Det er ikke på alle skoler og lignende at det er gratis å delta. La oss anta at det ikke er gratis. La oss også anta at begge barna ønsker seg en heliumsballong. Hva koster en slik? En hundrelapp? Jeg ser for meg at en slik da kan koste 300-400 kroner og dersom man er totalt blakk, er dette 3-400 mer enn man har. Jeg sier ikke at dette er en okei situasjon, jeg sier ikke at det er "forsvarlig", jeg påpeker simpelthen at dette forteller noe om den vanvittig fortvilete situasjonen denne kvinnen er i. Og det er trist.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man MÅ ikke ha heliumballong.

Anonymous poster hash: bee75...206
  • Liker 25
Gjest morhjertegod
Skrevet (endret)

Om man leser det TS skriver, så står det ikke at ungene ikke får delta, de skal jo feire 17 mai. Men at mor gruer seg, kanskje forde barna ønsker seg denne heliumballongen, eller at leker koster penger der. Da må sikkert moren si nei til en del ting på 17 mai, unger som blir lei seg, dette moren gruer seg til. Hun skulle sikkert ønske hun kunne sakt. mer ja på en slik dag,

Endret av morhjertegod
Gjest Vinglepetra
Skrevet (endret)

Jeg vil faktisk påstå at 17. Mai koster litt. Det er ikke den dyreste høytiden, men det går fort 300 - 500 kr pr. barn her jeg bor. Jeg har ikke barn selv, men har flere ganger vært sammen med min niese på 17.mai, og vet at det ikke er helt gratis, slik mange i tråden påstår. En liten oversikt:

- Niesen min spiser mer enn 1 is i løpet av dagen, ofte 3-4 hver. Dette er 100 kr. Her jeg bor har barna konkurranser seg i mellom om hvem som greier å spise flest is. Da sier det seg selv at det går med en del is.

- 2 pølser = 40 kr ( minst)

- 1 brus = 25 kr

- her jeg bor koster leker på skolen, fiskedam, sekkeløp, hoppeslott etc. Koster 15 - 25 kr pr. runde. Det går med minst 150 - 200 kr her.

- en heliumsballong koster 100 - 200 kr, dette er selvfølgelig ikke obligatorisk, men mange barn ønsker seg dette, blir lei seg hvis de ikke får.

Jeg vil konkludere med at 17. Mai feiring koster minst 300 - 400 kr per barn, uten heliumsballong. Denne alenemoren har 2 barn, det vil si ca. 800 kr. Det er ikke medregnet ballonger, klær, sko og tilbehør som fløyte, flagg og lignende. 800 kr er mye for en person som har dårlig råd.

Endret av Vinglepetra
AnonymBruker
Skrevet

Transport kan jo også være noe som de må bruke penger på? Eller bor de i gåavstand fra stedet 17. mai-toget begynner?

Anonymous poster hash: 52fac...ae2
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...