AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #1 Skrevet 13. mai 2015 Hei, jeg har fått høre av både venner og familie at jeg skjemmer bort datteren min. Det er fryktelig plagsomt at familie og venner skal legge seg oppi alt det vi gjør her hjemme. Jeg fikk masse kritikk for måten vi feiret bursdagen hennes på, deretter ble det enda mer styr ut av julegaver hun fikk av oss. Og nå topper det seg helt, når de til og med legger seg oppi antrekket hennes til 17. Mai! Jeg forstår bare ikke hvorfor måten vi oppdrar vårt barn på er et tema " alle" skal bry seg om! Det hadde vært på plass hvis datteren vår ble utsatt for omsorgsvikt eller overgrep, men her gjør vi vårt beste på alle måter.Anonymous poster hash: f82cb...948
Gjest Saxofon Skrevet 13. mai 2015 #2 Skrevet 13. mai 2015 For løse tøyler og ingen grenser er også omsorgssvikt. Nå forklarer du saken med null detaljer så er er det ikke lett å si hva som er rett og galt. 12
Petra75 Skrevet 13. mai 2015 #3 Skrevet 13. mai 2015 Men det skader vel heller ikke å ta imot gode råd?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #4 Skrevet 13. mai 2015 Men det skader vel heller ikke å ta imot gode råd? Slike folk kommer nesten alltid med dårlige råd.Anonymous poster hash: dc4fd...3b6 2
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 13. mai 2015 #5 Skrevet 13. mai 2015 (endret) Men det skader vel heller ikke å ta imot gode råd? Det forutsetter jo at det faktisk er gode. Foreldrene mine mente at min nyfødte sønn måtte skrike og jeg ikke skulle plukke han opp fordi hvis jeg gjorde det så lærte han aldri å sove natten gjennom. Skjåk ikke Endret 13. mai 2015 av Steve Rogers
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #6 Skrevet 13. mai 2015 For løse tøyler og ingen grenser er også omsorgssvikt. Nå forklarer du saken med null detaljer så er er det ikke lett å si hva som er rett og galt. Det er ikke grensesetting som de henger seg oppi, det er hovedsakelig ting vi kjøper til henne. De mener at jeg og mannen bruker altfor mye penger på henne, og at hun får for mye av oss. De liker ikke at hun har sin egen Ipad, de mener hun er for ung. Mor hang seg oppi måten vi feiret bursdagen hennes på, vi feiret på lekeland, dette var veldig galt i følge mor. Min søster kommentere ofte at hun ett lekerom og ett soverom. Og nå har det toppet seg med 17. Mai antrekket hennes, jeg har kjøpt en ordentlig festdrakt til henne. Mine foreldre og venninner mener det er helt feil å bruke så mye penger på en 5 åring. TsAnonymous poster hash: f82cb...948
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #7 Skrevet 13. mai 2015 Når flere personer i dine omgivelser sier det samme så tenker jeg at jeg i alle fall ville gått en runde med meg selv. Det kan være lurt å lytte til de som har erfaring. Det å skjemme bort et barn kan gi ris til egen bak senere. Det kan få konsekvenser for henne i form av at hun blir storforlangende og lite takknemlig. Det kan være lurt å lære seg å spare til ting, eller kjenne på gleden av å få noe som man har ønsker seg lenge. Kanskje ser familie og venner allerede at hun er i ferd med å utvikle seg i negativ retning.Anonymous poster hash: eb149...505 8
Gjest morhjertegod Skrevet 13. mai 2015 #8 Skrevet 13. mai 2015 Jeg reagerer også på andre i min familie, men hvilken rett har jeg til å fortelle dem dette. Om det ikke er omsorgssvikt, eller alvorlige ting, så syns jeg foreldre selv skal få oppdra barnet sitt. Det er ikke slik at selv om man er familie så har man rett til å bry seg, kommer det som råd, eller kritikk?
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #9 Skrevet 13. mai 2015 Når flere personer i dine omgivelser sier det samme så tenker jeg at jeg i alle fall ville gått en runde med meg selv. Det kan være lurt å lytte til de som har erfaring. Det å skjemme bort et barn kan gi ris til egen bak senere. Det kan få konsekvenser for henne i form av at hun blir storforlangende og lite takknemlig. Det kan være lurt å lære seg å spare til ting, eller kjenne på gleden av å få noe som man har ønsker seg lenge. Kanskje ser familie og venner allerede at hun er i ferd med å utvikle seg i negativ retning.Anonymous poster hash: eb149...505 Jeg mener ikke at hun utvikler seg i feil retning. Hun er veldig takknemlig for alt hun får, er snill og grei, flink til å dele leker og ting med andre barn. Det er ikke oppdragelsen hennes det er noe galt med, vi får alltid tilbakemeldinger fra barnehagen om at hun er veloppdragen og pliktoppfyllende. TsAnonymous poster hash: f82cb...948
Isabella82 Skrevet 13. mai 2015 #10 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har en 5 åring selv og synes kanskje det var litt mye,men folk er forskjellige.Jeg hadde aldri gitt min unge en egen ipad, hun får låne min med tidsbegrensing.Vi er opptatt av at hun sparer penger og hjelper til hjemme, som resulterer penger i sparekassen.Når vi da kjøper noe til henne er hun ofte med selv og bidrar,noe som gir en stolthetsfølelse og hun føler virkelig at hun har bidratt med kjøpet.Det er viktig å lære barn grenser med økonomi og ikke minst at man ikke kan få alt.Her hos oss er hun også fullt klar over at hun er heldig som har alt hun trenger og at det er barn i andre land som ikke er fullt så heldige.Det kan være nok til at hun ønsker å spare enda mer penger.Når det gjelder lekerom og soverom,har vår også eget rom med leker og av og til leker hun i stue ller lofstue,men hun tar da lekene sine frem og tilbake.Jeg tror man også skal høre på andre som prøver å gi råd,for tror de mener det bare godt.Man setter standarden når de er små og kan fort brenne seg ved at man gir ungene en forventing når de blir eldre 2
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #11 Skrevet 13. mai 2015 Jeg reagerer også på andre i min familie, men hvilken rett har jeg til å fortelle dem dette. Om det ikke er omsorgssvikt, eller alvorlige ting, så syns jeg foreldre selv skal få oppdra barnet sitt. Det er ikke slik at selv om man er familie så har man rett til å bry seg, kommer det som råd, eller kritikk? Det kommer som kritikk, det er veldig tydelig. Jeg får stadig høre: "du kjøper altfor mye til henne, hun kommer til å bli en ordentlig bortskjemt unge". Eller: "kjøpe festdrakt til flere tusen til en 5 åring er ren galskap". Anonymous poster hash: f82cb...948
Petra75 Skrevet 13. mai 2015 #12 Skrevet 13. mai 2015 Det forutsetter jo at det faktisk er gode. Foreldrene mine mente at min nyfødte sønn måtte skrike og jeg ikke skulle plukke han opp fordi hvis jeg gjorde det så lærte han aldri å sove natten gjennom. Skjåk ikke Joda, men jeg tar ikke utgangspunkt i at rådene er feil. Og etter det TS skriver, må jeg si meg enig i noe av kritikken.
Gjest morhjertegod Skrevet 13. mai 2015 #13 Skrevet 13. mai 2015 Ok skjønner, da hadde nok svart for tilbake, at godt det ikke er deres penger vi bruker. Er ikke helt enig i at ungene blir så uspiselige eller, pga de tingene du forteller. Du sier jo selv at hun får gode tilbakemeldinger. Min eldste fikk også slike festdrakter, som nå går i arv til lillesøster. De skal også gå i arv til evt barnebarn jeg får. Høres ut som noen i din famile har veldig sterke meninger, som de kanskje burde holdt for seg selv.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #14 Skrevet 13. mai 2015 Arrghh...så irriterende med slik bedrevitere som alltid skal komme med "velmente" og "gode" råd. Noen mennesker tror de sitter på fasiten her i livet, de greier rett og slett ikke å forstå at barneoppdragelse, parforhold, karriere, utdannelse og helse er ting som ikke er svart-hvit! Hev deg over bedreviterene og si at du trenger bare råd når du selv ber om det Anonymous poster hash: 17fd0...bf6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #15 Skrevet 13. mai 2015 Jeg har en 5 åring selv og synes kanskje det var litt mye,men folk er forskjellige.Jeg hadde aldri gitt min unge en egen ipad, hun får låne min med tidsbegrensing.Vi er opptatt av at hun sparer penger og hjelper til hjemme, som resulterer penger i sparekassen.Når vi da kjøper noe til henne er hun ofte med selv og bidrar,noe som gir en stolthetsfølelse og hun føler virkelig at hun har bidratt med kjøpet.Det er viktig å lære barn grenser med økonomi og ikke minst at man ikke kan få alt.Her hos oss er hun også fullt klar over at hun er heldig som har alt hun trenger og at det er barn i andre land som ikke er fullt så heldige.Det kan være nok til at hun ønsker å spare enda mer penger.Når det gjelder lekerom og soverom,har vår også eget rom med leker og av og til leker hun i stue ller lofstue,men hun tar da lekene sine frem og tilbake.Jeg tror man også skal høre på andre som prøver å gi råd,for tror de mener det bare godt.Man setter standarden når de er små og kan fort brenne seg ved at man gir ungene en forventing når de blir eldre Hun har sin egen Ipad, men vi lar ikke henne leke med den hele tiden, vi har tidsbegrensning. Grunnen til at hun fikk sin egen var hovedsakelig fordi jeg bruker min på jobben og har en del dokumenter der. Hun er fullt klar over at det er andre barn som ikke har det like godt som henne. Vi har et fadderbarn som hun vet om og vi bruker mye tid på å snakke sammen om hvordan det er å være fattig. Anonymous poster hash: f82cb...948 2
minister-mio Skrevet 13. mai 2015 #16 Skrevet 13. mai 2015 Det er ikke grensesetting som de henger seg oppi, det er hovedsakelig ting vi kjøper til henne. De mener at jeg og mannen bruker altfor mye penger på henne, og at hun får for mye av oss. De liker ikke at hun har sin egen Ipad, de mener hun er for ung. Mor hang seg oppi måten vi feiret bursdagen hennes på, vi feiret på lekeland, dette var veldig galt i følge mor. Min søster kommentere ofte at hun ett lekerom og ett soverom. Og nå har det toppet seg med 17. Mai antrekket hennes, jeg har kjøpt en ordentlig festdrakt til henne. Mine foreldre og venninner mener det er helt feil å bruke så mye penger på en 5 åring. TsAnonymous poster hash: f82cb...948 Jeg syntes hvordan dere prioriterer pengene deres er privat. Be dem slutte å bry seg!
Isabella82 Skrevet 13. mai 2015 #17 Skrevet 13. mai 2015 Hvordan er dere ellers? i forhold til kjøp av leker og annet til henne? er vel kanskje det de reagerer på? Kjøper man leker til f.eks flere tusen hver mnd så kan man reagere, men en liten ting i ny og ne er vel ikke ille? Hvordan mener familien din og venner at dere skal være? Tidsbegrensing på iPAD`en er ett must,for man ser jo hvor fort ungene blir hekta
Gjest Mythic Skrevet 13. mai 2015 #18 Skrevet 13. mai 2015 Hei, jeg har fått høre av både venner og familie at jeg skjemmer bort datteren min. Det er fryktelig plagsomt at familie og venner skal legge seg oppi alt det vi gjør her hjemme. Jeg fikk masse kritikk for måten vi feiret bursdagen hennes på, deretter ble det enda mer styr ut av julegaver hun fikk av oss. Og nå topper det seg helt, når de til og med legger seg oppi antrekket hennes til 17. Mai! Jeg forstår bare ikke hvorfor måten vi oppdrar vårt barn på er et tema " alle" skal bry seg om! Det hadde vært på plass hvis datteren vår ble utsatt for omsorgsvikt eller overgrep, men her gjør vi vårt beste på alle måter.Anonymous poster hash: f82cb...948 Jeg tipper de gjør det i beste mening. Hønemødre har det derimot med å ta alt i verste mening. Jeg har en venninne som rett og slett ødelegger barnet sitt med å skjemme det bort, lære det forferdelige uvaner, ingen grenser overhodet, og det er vondt å se hvordan dette barnet desperat søker etter grenser. Å tro at man er snill mot barn ved å alltid la dem få viljen sin, er misforstått snillhet til de grader. Et barn er ikke utrustet til å ta ansvar for egne valg og handlinger, og føler trygghet når voksne gir de forutsigbare rammer.
Gjest morhjertegod Skrevet 13. mai 2015 #19 Skrevet 13. mai 2015 Jeg tipper de gjør det i beste mening. Hønemødre har det derimot med å ta alt i verste mening. Jeg har en venninne som rett og slett ødelegger barnet sitt med å skjemme det bort, lære det forferdelige uvaner, ingen grenser overhodet, og det er vondt å se hvordan dette barnet desperat søker etter grenser. Å tro at man er snill mot barn ved å alltid la dem få viljen sin, er misforstått snillhet til de grader. Et barn er ikke utrustet til å ta ansvar for egne valg og handlinger, og føler trygghet når voksne gir de forutsigbare rammer. Men her går det ikke på å gi barnet viljen sin, men at hun får dyre ting, som ipad, festdrakt, eget lekerom osv. Ingen steder her det står noe om at ungen ikke har grenser eller blir godt oppdratt.
Jade Skrevet 13. mai 2015 #20 Skrevet 13. mai 2015 Jeg synes det er hodereisende å bruke flere tusen kroner på en festdrakt som er for liten neste år. Men jeg hadde ikke sagt noe med mindre dere klagde over dårlig råd eller maste om å låne penger. Hadde du vært datteren min eller en nær venninne, hadde jeg sagt noe hvis jeg hadde sett at du ikke hadde råd til et slikt forbruk. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå