AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #1 Skrevet 13. mai 2015 Jeg bruker vanligvis olivenolje til steking, men den har jo så mange kcal. Finnes det noe alternativ til hva man kan bruke til steking enn (oliven) olje og smør? Anonymous poster hash: 77ef9...6bb
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #2 Skrevet 13. mai 2015 Stekepanne med belegg og mindre mengde olje? Anonymous poster hash: 5df04...142
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2015 #3 Skrevet 13. mai 2015 Stekepanne med belegg og mindre mengde olje?Anonymous poster hash: 5df04...142 Teflon? Av og til behøver man noe olje uansett. Anonymous poster hash: 77ef9...6bb
Gjest Ennasus Skrevet 13. mai 2015 #4 Skrevet 13. mai 2015 Vann... Eller stek kjøtt i ovn, og bruk gassbrenner for stekeskorpe..:-)
kattaa Skrevet 13. mai 2015 #5 Skrevet 13. mai 2015 Bruker selv non stick stekepanne og litt væske i form av vann/buljong/kjøttkraft. Med en god stekepanne er det meste like lett å steke i vann som i olje. Smaken blir selvsagt litt annerledes, men det er en vanesak.
Supraspinatus Skrevet 13. mai 2015 #6 Skrevet 13. mai 2015 Kan du ikke bare spise litt mindre da? Jeg har teflon selv, men jeg bruker den minst mulig. Teflon og andre non-stick belegg gir fra seg giftige stoffer under høy temperatur og når de blir slitte. Har du støpejern, mineraljern, eller stål av god kvalitet så du kunne steke like bra uten så mye fett når pannen er "innstekt". Alle andre fettbelegg enn enumettet fett (som olivenolje har mest av) og mettede fett (som smør/ghee/kokosolje) bør du styre unna. De oksiderer fort og kan gi usmak. Hemmeligheten til å unngå at kjøtt henger seg fast er å tørke av kjøttet før du steker det, og sørge for at stekepannen har riktig temperatur. Er temperaturen for lav, eller synker for fort når du tar for mye i stekepannen på en gang, vil det henge fast. I tillegg blir det gjerne kokt i stedet for stekt i tillegg. Har du riktig temperatur vil kjøttet løsne når det har fått en fin (og velsmakende stekeskorpe).
venus_ Skrevet 14. mai 2015 #7 Skrevet 14. mai 2015 Steke i vann? Da har jeg hørt det og.. Ville brukt stekeovn. Men ser ikke helt problemet, om du har olje i en steikepanne og steiker feks en biff så ligger jo oljen igjen i pannen etterpå? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå