Gå til innhold

Spironolakton/Spirix

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått spirix (aldosteronantagonist) for min PCOS. Er det noen som har erfaring med denne? Bruker 50 mg x 2. Den skal jo blokkere testosteron, slik at PCOS-hårveksten avtar. I tillegg synes jeg å merke at matlysten har avtatt (bare bra det altså!), er det muligens pga mindre testosteron i kroppen?

Anonymous poster hash: 970d5...646
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal du snakke med helsepersonell om. I et forum vet du aldri hvilken kompetanse som ligger bak svaret. Det er også umulig å si hva som er normalt for DEG.

Les pakningsvedlegget så får du en pekepinn på hva du kan forvente deg. Regner med du skal gå regelmessig til lege/gynekolog fremover og da kan du jo spørre der og rådføre deg

Anonymous poster hash: 154b3...7c6
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette skal du snakke med helsepersonell om. I et forum vet du aldri hvilken kompetanse som ligger bak svaret. Det er også umulig å si hva som er normalt for DEG.

Les pakningsvedlegget så får du en pekepinn på hva du kan forvente deg. Regner med du skal gå regelmessig til lege/gynekolog fremover og da kan du jo spørre der og rådføre deg

Anonymous poster hash: 154b3...7c6

Kjære deg, jeg spurte etter andres erfaringer! Om de hadde merket mindre hårvekst, mindre matlyst eller andre ting. Jeg spurte IKKE etter dosering, om jeg skulle seponere medikamentet eller annet man SKAL snakke med helsepersonell om.

Jeg har SELVSAGT lest om medikamentet i Felleskatalogen, slik jeg alltid gjør før jeg putter noe medikament i meg.

Og JA, jeg er selv universitetsutdannet helsepersonell.

Anonymous poster hash: 970d5...646

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bruker spirix sammen med diane, og hårveksten har blitt lysere og mykere. Det hjelper på, men den forsvinner ikke :(

Håper du får bra resultater :)

Anonymous poster hash: 07eeb...ab2
  • 5 år senere...
Skrevet

Er det noen flere som har erfaring med dette? Har også fått resept fra legen pga pcos. Men har lest så mye skummelt om det på nett at jeg er skeptisk til om jeg tør prøve. 

Anonymkode: bd633...1bb

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det noen flere som har erfaring med dette? Har også fått resept fra legen pga pcos. Men har lest så mye skummelt om det på nett at jeg er skeptisk til om jeg tør prøve. 

Jeg har brukt det over flere år nå. Tar 200 mg om dagen, sammen med diane. Vanskelig å si hvor god effekten er og hvor mye som er dianes fortjeneste, men jeg har litt mindre hårvekst, og håret er lysere enkelte steder. Er ikke kvitt skjegget, men det er mindre. 
har ikke merket noe til redusert matlyst.

Og ingen bivirkninger her.

Anonymkode: 53a7e...dcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har brukt det over flere år nå. Tar 200 mg om dagen, sammen med diane. Vanskelig å si hvor god effekten er og hvor mye som er dianes fortjeneste, men jeg har litt mindre hårvekst, og håret er lysere enkelte steder. Er ikke kvitt skjegget, men det er mindre. 
har ikke merket noe til redusert matlyst.

Og ingen bivirkninger her.

Takk for svar! Merker du noe på vekta? Og er det plagsomt på noe vis, som at du må ekstra mye på do eller noe sånt?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar! Merker du noe på vekta? Og er det plagsomt på noe vis, som at du må ekstra mye på do eller noe sånt?

Nei, ikke merket noe på vekta. Har heller ikke merket at jeg må noe mer på do. Synes ikke det har vært plagsomt på noen måte, annet enn at det er dyrt og jeg ikke får det dekket😆

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...