Gå til innhold

Hva er lurest å gjøre, får en liten sum med penger.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For å si det først, jeg har lite peiling på dette. Jeg har aldri vært flink til å spare, bare jobbet og brukt penger desverre. Derfor spør jeg her, da jeg ikke helt vet hva jeg skal søke på og lese om. Jeg får sikkert noe pes her, men hadde satt veldig pris på om noen bare kan svare på spørmålene. spør heller om noe er uklart.

Jeg er nå klar for å lære !

Jeg går på AAP, så vil ikke få noen overraskelse.

Jeg kommer til å få en sum penger, ca 130 000, fra deling av hus.

Hvordan er det å få en slik sum inn på kontoen ?

Jeg tenkte å kjøpe en liten bil, og sette penger inn på bsu.

Hva er lurest å gjøre med resten ?

Noe jeg må tenke på når jeg får en slik sum ?

Anonymous poster hash: eb7c6...e54
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Hva eier du? Og hvor stor formue har du fra før? Det er viktig å vite før jeg gir deg råd.

Anonymous poster hash: 33d48...0aa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er midten av 20åra.

Jeg eier ingenting nå lenger, når jeg får de pengene. Og har bare ca 35 000 på bsu fra før av.

AnonymBruker
Skrevet

TS over her.

Skrevet

Du skriver ikke noe spesifikk summer du har tenkt å bruke på de forskjellige tingene.

Men det kan vel ikke være så mye igjen etter du har kjøpt bil og BSU?

Ville bare brukt resten som en buffer, opprettet en ny konto og satt de inn der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke noe spesifikk summer du har tenkt å bruke på de forskjellige tingene.

Men det kan vel ikke være så mye igjen etter du har kjøpt bil og BSU?

Ville bare brukt resten som en buffer, opprettet en ny konto og satt de inn der.

Jeg tenkte jeg skulle sette inn max på bsu - er vel 25000 det er oppe i nå? Og jeg skal bare kjøpe en liten billig bil, som tar meg fra a-b, så 20-25 000 kanksje der også.

Noe mer vil jeg ikke bruke av de pengene. Jeg vil sette bort pengene og heller begynne å spare opp ny buffer.

TS

Gjest Magdalene
Skrevet

Siden du går på aap er det mulig du skal over på ufør?

Da hadde jeg satt inn alle pengene på privat pensjonssparing..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden du går på aap er det mulig du skal over på ufør?

Da hadde jeg satt inn alle pengene på privat pensjonssparing..

Sjansene er nok små for at det blir ufør. Jeg er "bare" psykisk syk, så jeg SKAL tilbake til arbeidslivet med tiden.

Men er det kanskje lurt med en privat pensjonssparing uansett ?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ring NAV. Jeg måtte tømme min BSU før jeg fikk AAP... og sparepengene måtte brukes opp også før jeg fikk innvilget AAP.

Anonymous poster hash: 42121...063
AnonymBruker
Skrevet

Ring NAV. Jeg måtte tømme min BSU før jeg fikk AAP... og sparepengene måtte brukes opp også før jeg fikk innvilget AAP.

Syns dette hørtes rart ut. Min bror har nylig begynt på aap igjen, og har hanske mye på sparekonto etter utbetaling fra forsikringen (pga hans skade). Han har ikke måtte bruke disse pengene.

Anonymous poster hash: 47174...e24

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er feil, det er bare på sosialstønad man må bruke opp alt man har først. '

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sparepenger trenger ikke å røres før man får AAP, nei. Det er nok en annen stønad du fikk.

Anonymous poster hash: 212ed...965

• Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

Du, kutt ut bilen - den er grisedyr i løpet av året med årsavgift, forsikring, bom, bensin, verkstedsregninger, nye dekk av og til, osv... kjøp heller månedskort på buss/bane og bruk noen tusen på en sykkel og en lås. Det sparer du mye penger på.

Lev som vanlig, sett inn på bsu det du kan, og resten på høyrentekonto. Glem at du har pengene for en god stund.....

Gjest Coolaid
Skrevet

Sparepenger trenger ikke å røres før man får AAP, nei. Det er nok en annen stønad du fikk.

Anonymous poster hash: 212ed...965

Det vi i gamle dager kalte sosialhjelp,

Skrevet

Kjøp gull, så er du sikret når krisetiden kommer.

Jeg har heller aldri spart noe, så jeg vet egentlig ikke hva jeg snakker om.

AnonymBruker
Skrevet

Du, kutt ut bilen - den er grisedyr i løpet av året med årsavgift, forsikring, bom, bensin, verkstedsregninger, nye dekk av og til, osv... kjøp heller månedskort på buss/bane og bruk noen tusen på en sykkel og en lås. Det sparer du mye penger på.

Lev som vanlig, sett inn på bsu det du kan, og resten på høyrentekonto. Glem at du har pengene for en god stund.....

Takk for tips, men jeg skal kjøpe en billig bil. Jeg får hjelp med de store utgiftene på bilen, som årsavgift og slikt. Jeg har flyttet et stykke vekk fra familien min, og jeg pleier å hjelpe dem med bikkjepass og diverse. Så for at dem ikke må finne noen andre, skal dem hjelpe meg om jeg kjøper bilen.

TS

AnonymBruker
Skrevet

I så tilfelle har NAV gjort noe de ikke har lov til.

Anonymous poster hash: 344f1...28e

AnonymBruker
Skrevet

Dropp bilen og spar nesten alt på BSU, høyrentekonto og litt til en vanlig bufferkonto. Om du kjøper en såkalt billig bil, kommer det fort høye verkstedregninger i tillegg. Vil du få hjelp med de? Tror dine foreldre er mer tjent med å skaffe seg en hundepasser i nabolaget.

Sett av en passende sum til å virkelig kose deg, en ferie for eksempel? Det kan virkelig gjøre godt for sjela. Tenk at du investerer i din egen psykiske helse. Nå vet jeg ikke om man kan reise utenlands med AAP, så det må du finne ut av selv.

Anonymous poster hash: 4e119...733
AnonymBruker
Skrevet

Sjansene er nok små for at det blir ufør. Jeg er "bare" psykisk syk, så jeg SKAL tilbake til arbeidslivet med tiden.

Men er det kanskje lurt med en privat pensjonssparing uansett ?

TS

Privat pensjonssparing er nok lurt for de fleste, men å komme seg inn på boligmarkedet er nok enda lurere. Jeg ville derfor prioritert boligsparing før pensjonssparing.

Anonymous poster hash: 4e119...733

AnonymBruker
Skrevet

Dropp bilen og spar nesten alt på BSU, høyrentekonto og litt til en vanlig bufferkonto. Om du kjøper en såkalt billig bil, kommer det fort høye verkstedregninger i tillegg. Vil du få hjelp med de? Tror dine foreldre er mer tjent med å skaffe seg en hundepasser i nabolaget. Sett av en passende sum til å virkelig kose deg, en ferie for eksempel? Det kan virkelig gjøre godt for sjela. Tenk at du investerer i din egen psykiske helse. Nå vet jeg ikke om man kan reise utenlands med AAP, så det må du finne ut av selv. Anonymous poster hash: 4e119...733

Takk for svar. Men dem skulle hjelpe meg med reprasjoner også, og pappa er flink med bil, så kan nok skru litt selv. Det er jo ikke bare for at dem skal ha bikkjepasser, men også for at jeg skal kunne komme meg litt lettere ut pg hjem til dem. Jeg har litt lett for å stenge meg inne. Så bil skal jeg ha uansett.

Og har nå funnet ut at jeg tar en vanlig sparekonto og setter resten av pengene inn for deretter å sette over på bsu hvert år.

Og litt igjen til en liten buffer fram til jeg får spart opp litt selv.

Ferien får komme senere, har ingen å reise med. Og må søke om sånt på aap.

Får heller prøve å spare opp en god slant til en god reise til jeg er frisk :-)

Ellers tusen takk for rådene dine :-)

Privat pensjonssparing er nok lurt for de fleste, men å komme seg inn på boligmarkedet er nok enda lurere. Jeg ville derfor prioritert boligsparing før pensjonssparing. Anonymous poster hash: 4e119...733

Takk for tips og råd alle sammen. Nå vet jeg hva jeg skal gjøre med pengene mine :-)

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...