Gå til innhold

Hvordan klarer dere å jogge/gå så mange km?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må først starte med at jeg nettop har begynt å trene, og kondisen er ikke sånn helt på topp etter et par år ganske stillesittende utenom jobb og skole.

Men ja iallefall så leser jeg inne her at folk jogger/går 17+ km... Mens jeg er nettop hjemme etter en gårtur i takst tempo, ble sliten, svett og pustet tungt (hadde riktignok trent ganske har styrke på ben rett før) men turen var 1,50 km lang, og jeg syntes det var en helt grei og god tur.

Også kommer jeg her å leser at andre går sååå mye lenger, haha da er vel ikke kondisen min helt på topp nei..

Anonymous poster hash: 41245...0f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke sammenlikne deg selv med andre. Om du syns 2 km er nok, så er det det. Om du fortsetter å trene så vil du også etter hvert komme til å løpe mila. Ikke gi opp, og ikke sammenlikn din start med noen andres midtveis!

Anonymous poster hash: f7f19...fdd
  • Liker 3
Skrevet

Som den over sier; Du kan ikke sammenligne deg med en som har jogget kanskje i flere år. Alle må starte et sted.

Om du ønsker å bli en jogger så er det mange fine joggeprogrammer som kan hjelpe deg på veien :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet i fjor vinter med 3 km løpeturer, løp mye på mølle og holder det gående enda. Og tru meg, det er starten som er steinhard. Har løpt ca. 4-5 ganger i uken + styrketrening. Sakte med sikkert har formen blitt bedre og distansen har økt.

Jeg har også systematisert treningen det siste halvåret og er nå opp i 25km på de lengste turene mine.

Jeg hadde ikke trua på at jeg skulle like jogging siden jeg alltid har hatet det, men nå som formen er bra så er det fantastisk herlig å kunne løpe 12km også føle at man kunne løpt 12 til uten noe problem.

Sammenligne seg med andre når man er nybegynner blir feil :-) Lykke til, det er viljen det står på. Klarer jeg det så er det håp for alle tenker jeg :P

Anonymous poster hash: 6454f...dee

AnonymBruker
Skrevet

Takk dere! Er så motiverende å lese, gjorde dagen litt bedre for meg :)

-ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må først starte med at jeg nettop har begynt å trene, og kondisen er ikke sånn helt på topp etter et par år ganske stillesittende utenom jobb og skole.

Men ja iallefall så leser jeg inne her at folk jogger/går 17+ km... Mens jeg er nettop hjemme etter en gårtur i takst tempo, ble sliten, svett og pustet tungt (hadde riktignok trent ganske har styrke på ben rett før) men turen var 1,50 km lang, og jeg syntes det var en helt grei og god tur.

Også kommer jeg her å leser at andre går sååå mye lenger, haha da er vel ikke kondisen min helt på topp nei..

En gåtur på 1,5 km i raskt tempoer virkelig ikke mye å skrive hjem om,men det er hvert fall en start :) kanskje du kan gå neste tur uten styrketrening i bena, så vil du se det ee enklere allerede :)

Anonymous poster hash: 64340...f06

Skrevet

Jeg tar ett skritt, så tar jeg et annet, også fortsetter jeg.

Når jeg jogger så gir jeg psykisk opp etter kanskje 5-10 minutter, men der også setter jeg ene beinet foran det andre helt til hjernen min sier 'slapp nå av, du trenger ikke stresse, bare ro ned, denne pusten du har er så ubehagelig, slutt å løp så blir det bedre'

Jeg er en master i å overtale meg selv.

AnonymBruker
Skrevet

du må også ta forbehold om skryt på internett, når noen sier at de har løpt eller gått 17km kan det nok i realiteten være nærmere 1.7km

Anonymous poster hash: d6762...428
Skrevet

Nå løper ikke jeg, eller går turer, men har en generelt aktiv hverdag.

Jeg "bor" to steder, på det eneste stedet er det lett å ta beina fatt istedet for å ta bussen som går konstant, fordi det er så og si gå avstand til det meste (20/30min gåing). Ellers har jeg en aktiv jobb, hvor jeg både går, står og bruker mye muskler.

Bruker skrittteller med km måler. Enkelte dager er jeg oppe i nesten 30km, men det holder seg stabilt på 20km hver dag.

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Jeg pleier å høre på musikk når jeg løper. Da "spacer" jeg liksom litt ut og tenker ikke på at jeg er sliten eller hvor langt jeg har løpt og vips, så har jeg løpt 10km liksom :P

Men det viktigste er at du ikke forventer for mye av deg selv med en gang. Du har jo nettopp begynt å trene. Bare fortsett og push deg selv litt lenger for hver gang så skal du se at kondisen blir bedre og at distansene også blir lenger ;)

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Rainbow81. mod

Skrevet

Alle må starte et sted:) Vi som løper "langt" har jo ikke kastet oss på halvmaraton fra starten av! Husk det, TS:) Både fordi kondisen har blitt bedre, og fordi bena har blitt sterkere. Det er en enorm påkjenning til bena å løpe langt og lenge, fordi man treffer bakken hardere enn når man går.

Rent skademessig (og for å opprettholde motivasjonen) er det kjempefint at du starter i det små. Sett deg delmål. Klarer du å gå 3 km på et par turer, og øke til 5 km før mai er omme feks? Kanskje du klarer å gå - jogge- gå - jogge (i lavt tempo, så ikke pusten tar deg) i 7 km til slutt? Kan du klare en mil?

Det er lov å variere mellom gange og jogging, og det er også lov å ta en kjempekjapp tur ute på bare noen få km for å få ristet av seg litt. Ingen regler i joggeverdenen vetu!

AnonymBruker
Skrevet

Alle har startet en gang der du er nå TS - de første gangene mine klarte jeg knapt 10 min! Gjør det du klarer og push deg selv litt mer hver gang. Det er viktig å ta det gradvis for å unngå skader. Om du skulle merke at det gjør litt vondt i et kne eller en fot er det bare å ta det rolig et par dager og prøve på nytt. Om du fortsetter med turene dine vil du om en stund merke at formen gradvis tar seg opp.

Lykke til!

Anonymous poster hash: a5fd0...6da

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer seg fort TS, jeg lover!:) Da jeg begynte å trene jogget jeg 200m og holdte på å måtte krype hjem :fnise: Husker jeg var helt forkommen om jeg hadde tuslet rundt i byen i en times tid. Nå har jeg holdt på med lett/moderat trening i et par år. Jeg går og står hele dagen på jobb, + at jeg nettopp gikk en tur på 3 timer uten å bli spesielt sliten. Så det blir bedre og bedre, det er faktisk helt utrolig hvor langt en kan gå/jogge etterhvert:) Så det er bare litt tålmodighet som skal til ts^^, Husk gode sko!:)

Anonymous poster hash: df075...1d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...